Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502) (färdiga)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502) (färdiga)

Inlägg av Knajd »

Bild

Den här killen ger sig inte. Det här blir antagligen mitt sista bygge av Dragons tidiga 1/35-figurer. Parallellt med satserna med militära figurer började Dragon ge ut SWAT-teams i en underserie kallad "Urban Elite". De blev aldrig så populära som de militära figurerna eftersom det aldrig fanns lika mycket civila fordon som de passade till men jag tror Dragon gjorde ett tiotal byggsatser under 90-talet.

SAS, GSG9 med flera fanns. LAPD-satsen släpptes 1993. Som ni ser är det den tidstypiska "gula plasten" med mjuka och otydliga detaljer och dålig passform. Vapnen är i den grå plasten och har mycket bättre detaljer som jag nämnt i de tidigare byggprojekten. Återigen antar jag att det är olika underleverantörer. Kvalitén på Dragons figurer blev påtagligt bättre i mitten av 90-talet och jag byggde en NYPD Emergency Service Unit (6506) från 1996. All plast var grå, proportionerna var mer trovärdiga, detaljerna och passformen var mycket bättre och tre av fyra figurer hade amerikansk polismustasch.

Figurerna avbildar ett SWAT-team från Los Angelespolisen från sent 80-tal till tidigt 90-tal innan hjälmar och M4-karbiner blev standard. Här är det flamsäkra huvor och handskar som gäller. De sistnämnda är för övrigt horribla i detaljerna. Beväpningen är tidstypiska MP5 med lampor, M1911-pistoler (LAPD SWAT använde dem istället för revolvrar och Beretta 92F) och vad jag tror är ett Mossberg M500 hagelgevär. Gasmasken verkar vara samma modell som armén använde.
Senast redigerad av Knajd den 02 jul 2023, 09:57, redigerad totalt 3 gång.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502)

Inlägg av Urban Gardini »

Ja, det där är en Mossberg M500, Remingtons M870 ser klart eljest ut. Det ska ändå bli trevligt att följa ditt byggande/målande.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502)

Inlägg av Knajd »

Urban Gardini skrev: 24 feb 2023, 18:39 Ja, det där är en Mossberg M500, Remingtons M870 ser klart eljest ut. Det ska ändå bli trevligt att följa ditt byggande/målande.
Favoritfiguren av de fyra är helt klart figuren med den dragna pistolen. Han har både bäst passform, proportioner och ser grym ut. Färgmässigt kommer allt bli väldigt marinblått som ni ser. Bara handskarna och banden till skyddsglasögonen sticker ut.

Kuriosa, Remington 870 var (som inom många andra amerikanska poliskårer) standardhagelgeväret för LAPD tills för några år sedan då de bytte till Mossberg. SWAT teams har precis som specialförband i militären lite mer att säga till om vad gäller urval av utrustning. SWAT har alltid föredragit automatpistoler framför revolvrar av naturliga orsaker så det är inget konstigt att de körde 45-or. Varför man hade Mossberg när resten av kåren verkar ha kört 870 vet jag inte. Sånt som får en att behöva googla.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502)

Inlägg av Urban Gardini »

Det kan bero på kopplingen till militären som använder Mossberg M590. M500 är den civila varianten...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502)

Inlägg av Urban Gardini »

Knajd skrev: 24 feb 2023, 21:00SWAT har alltid föredragit automatpistoler framför revolvrar av naturliga orsaker så det är inget konstigt att de körde 45-or.
Ett undantag är dock GIGN som länge körde med sin Manurhin MR 73
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502)

Inlägg av Knajd »

Urban Gardini skrev: 25 feb 2023, 00:17 Ett undantag är dock GIGN som länge körde med sin Manurhin MR 73
Ja, väldigt cool revolver (speciellt när det monterats sikte och benstöd på den). Rent praktiskt var den mest tänkt som ett miniatyrprickskyttegevär för operatörer i bilar och inne i byggnader. Varje operatör i GIGN tränades i att använda den och alla fick en som tjänstevapen. Till vardags var det automatpistoler som gällde även där.

För att återgå till figurerna så blir det en hel del spackel runt midjan. Får se hur det kommer se ut. På plussidan så behöver jag inte skära ut massor av remmar och bälten som till israelerna. En rem till varje vapen och eventuellt ett bälte med hake till en av gubbarna. Delar av vapenremmarna är faktiskt gjutna som en del av bålen på dessa. På israelerna hade jag gärna sett att det gjorts men här var det inte nödvändigt. Jaja, Dragons designers hade väl inte satt en standard. Av utseendet på dessa att döma tror jag det är samma person som designade de tokfula krockdockorna från Mordor (aka Spetsnazpatrullen).
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502)

Inlägg av Knajd »

Bild

Remmar, radioantenner och hake är gjorda. Figurerna har spacklats och sprayats svarta och vita.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502)

Inlägg av Knajd »

Bild

Det behövdes inte så mycket spackel som jag trodde och nu har jag slabbat på två lager oljefärgsblandningar i varierande mörkblå nyanser. Från bilder jag sett verkar den historiska nyansen på dräkterna legat mellan pariserblått och ultramarinblått (ofta kallad Navy Blue). I svagt ljus såg uniformerna helt svarta ut.
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502)

Inlägg av pimpek »

Jag gillade denna "udda" serie figurer Dragon gjorde en gång i tiden. Ron Volstads boxarter var suveräna för sin tid och tycker han är den bästa genom tiderna.

Kul att se för övrigt :)
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Ännu fler figurer - Dragon LAPD SWAT Team (6502)

Inlägg av Knajd »

pimpek skrev: 23 mar 2023, 23:13 Jag gillade denna "udda" serie figurer Dragon gjorde en gång i tiden. Ron Volstads boxarter var suveräna för sin tid och tycker han är den bästa genom tiderna.

Kul att se för övrigt :)
Ja, Volstads illustrationer är väldigt inspirerande. Håller med om att han är den bäste.
Skriv svar