Strv 81B

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Strv 81B

Inlägg av Björn B »

Bild
Det är väl lika bra att bygga en Stridsvagn 81 till medan man ändå är igång.
Den här gången en Centurion Mk.5.

Bild
Den största skillnaden mellan en Mk.5 och dom sena Mk.3 som vi verkar haft är eldröret. Några andra väldigt synliga skillnader har jag inte hittat.
Ändrar lite i byggsekvensen. Det var trångt att montera banden på förra bygget så jag väntar med skärmarna den här gången och hoppas att skärmarna går att få på plats sedan. Denna vagn ska även få en bränslekärra.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81B

Inlägg av Björn B »

Bild
Försökte skära ut delar till bandankare med Cameo'n och det kommer nog funka till slut.
Tyvärr blev dom lite för breda så jag får starta om. Dom är ca. 8,5 mm breda just nu. Skärmaskinen underlättar eftersom jag behöver minst fyra ankare, ev. fler senare.
Bandankare?: https://youtu.be/5RsC714Yw0E
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81B

Inlägg av Björn B »

Bild
Ett nytt försök med bandankare. Kanske lite för stora fortfarande. Får se efter att skärmarna kommit på.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81B

Inlägg av Björn B »

Bild
Bygger smådelar till Centurions. Kommer att bygga en Strv 81B och en 102 så jag använder Cameon till att skära ut dom tunna delarna.
Skär ut så att jag även har delar om jag får för mig att bygga en Strv 101 i framtiden.

Bild
En låda på plats men inga detaljer syns i den vita plasten. Det var inte lättare att se vad man gjorde i verkligheten heller.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Strv 81B

Inlägg av magnusf »

Jag har aldrig provat med plast i Cameon, det verkar ju funka bra! Vad kör du med för inställningar? Flera bladpass och högt tryck? Och använder du vanliga kniven?

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81B

Inlägg av Björn B »

Image4.jpg
Image4.jpg (33.59 KiB) Visad 2771 gånger
Jag kör med Autoblade 2 men har nu köpt ett Premium Blade för att testa.
0,25mm plast går utan problem. Försöker hitta någon inställning som funkar för tjockare plast. Har provat med 0,5 mm men där skär den inte igenom man får efterskära med hobbykniven för att sedan "knäcka" ut delen men då blir det inte rena snitt. Det går lite bättre med 0,4mm plast men det är ungefär samma problem som med 0,5
Skriv svar