Italaerei Dornier Do 24 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Italaerei Dornier Do 24 1/72

Inlägg av daza »

Efter ”Hot Pants” kommer här ännu en överraskningsimport i form av Dornier Do 24. Ett exemplar landade i närheten av Sölvesborg i oktober 1944 efter att ha flugits dit av den tyska mekanikern Heinz Roesch tillsammans med estniskan Rita som jobbade i matsalen. Flygplanet inköptes av Flygförvaltningen, fick svensk beteckning Tp 24 och tjänstgjorde vid F2 fram till 1951.

Modellen är från tiden då när Italeri var Italaerei!
Bild

Sätena fick lite dynor och bälten, men annars blev det direkt ur lådan.
Bild

Bild

Bild

/Daniel
Senast redigerad av daza den 24 jan 2023, 07:50, redigerad totalt 1 gånger.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 143
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Italerei Dornier Do 24 1/72

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Snyggt!!!
/Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Italaerei Dornier Do 24 1/72

Inlägg av magnusf »

Men va fasen, jag hade hoppats på att följa en långdragen byggprocess men den är ju redan klar! Kanonfin, måste bli en rätt maffig pryl dessutom.

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Italaerei Dornier Do 24 1/72

Inlägg av Lurifax »

Superfräck maskin och fläckfritt bygge.
Kul historia kring planet är en extra bonus.
holst

CU@C4
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Italaerei Dornier Do 24 1/72

Inlägg av daza »

Nog var det en långdragen byggprocess, men under större delen av hösten och bakom lyckta dörrar :D Den är ordentligt stor, ska ta en bild med lämplig referens, och det är vissa utstickande hörn som fått bättringsmålas några gånger eftersom de stöter i sprayboxen när man försöker hantera modellen.

Do 24-an verkar alltid ha tilltalat mig. Någon gång när jag var i kanske 8-årsåldern och fick välja vad jag ville på Hobbex hemma i Borås blev det också en Do 24.

/Daniel
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Italaerei Dornier Do 24 1/72

Inlägg av Pelle F »

Riktigt kul att se, toppenfint utförande av en kul modell.
/Pelle
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Italaerei Dornier Do 24 1/72

Inlägg av daza »

På plats i vitrinskåpet får man bättre uppfattning om storleken. Pluspoäng till den som identifierar skuggorna!

Bild

/Daniel
Skriv svar