Strv 81A. Färdig sid.2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Strv 81A. Färdig sid.2

Inlägg av Björn B »

Bild
Har övergivit mina byggen från beredskapen och hoppat fram ett par år. Har börjat på en Centurion Mk.3 från ACE

Bild
Har inte stött på allt för stora problem i början. Några hål för styrtappar som behövde förstoras men annars tycker jag att det är en ganska fin modell.
Det största problemet är instruktionerna. Det är inte alltid helt klart hur delarna ska monteras och flera delar har fel nummer i instruktionerna och ibland saknas numret helt. Skulle montera fronten och den saknade nummer på ritningen så jag sökte bland delarna och hittade två med rätt form. Jag misstänkte att jag hittat rätt del men tittade på instruktionen till en Mk.5 och där var numret utsatt. Men jag gillar modellen. Fina detaljer och delar som passar bra när man hittat positionen för dom.

Bild
Var tvungen att få på lite färg innan hjulen ska på plats så jag började leta efter Mike Starmers blandningar. Hittade två Humbrol och Två Tamiya varianter för SCC15 som tydligen den ska ha. Kollade mina färgburkar och såg att jag hade färg till den ena Tamiyamixen. Kameran ljuger, den är mindre grön än den ser ut.

Bild
Har börjat bygga om skärmarna och hittade mer delar som är felmärkta på instruktionen men är rätt på Mk.5an.
Har problem med "idler wheel" konstruktionen. T.o.m. dubbla problem. Det första är att jag helt glömt bort vad det heter på svenska.
Det andra och allvarliga felet är att instruktionen är dålig på att visa hur det ska monteras.
Har misslyckats två gånger och fått riva bort det. Till slut ledsnade jag och letade upp det nedlagda Airfixbygget.
Tittade på den och hoppas att jag fått det rätt nu. Tredje gången gillt.
Känner inte för att gå igenom hela ramsan: ett, två tre. På det fjärde ska det ske... o.s.v.

Ska nog satsa på att starta Mk.5 bygget snart medan man minns var problemen ligger.
Senast redigerad av Björn B den 08 feb 2023, 20:10, redigerad totalt 3 gång.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Strv 81A

Inlägg av magnusf »

Björn! Heter det möjligtvis löphjul? Har deras Mk 5 som kört fast i mitt vanliga träsk av pansarångest...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81A

Inlägg av Stellan »

Idler wheel är väl beteckningen på spännhjul, det ofta icke-bärande och icke drivande hjulet som sitter längst bak eller längst fram beroende på konstruktion.

https://digitaltmuseum.se/0210111718624 ... 1990-talet

Björn, detta textstycke från SPHF kanske leder till ytterligare ett par modeller för dig...
"Ibland har kortvarigt inhyrda för att lösa ett tillfälligt behov tills en mer långsiktig lösning varit möjlig. Exempel på detta är inhyrd bärgningsbandvagn på Churchill-chassi i väntan på att Storbritanien kunde leverera bärgningsbandvagnar på Centurion-chassi (Bgbv 81). Bgbv 81 stannade kvar länge i organisationen tills den kunde avlösas av Bgbv 120." Att vi haft en Churchill AVRE på svensk mark är ju stenhårt! https://www.sphf.se/svenskt-pansar/ford ... sbandvagn/
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81A

Inlägg av Björn B »

Vilken tur att den bara verkar finnas i 1/76 så jag slipper bygga den :D

Bild
Skärmarna börjar bli klara och nu börjar den likna en stridsvagn.

Bild
Då denna är en tidig vagn kan jag använda det mesta från modellen. Får se till att avsluta denna så jag kan beställa en till.
Vill ha en Strv 102 till att börja med. Vet inte hur jag ska få till en 101'a riktigt. Ännu.
Senast redigerad av Björn B den 01 feb 2023, 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81A

Inlägg av Björn B »

Trodde jag att det skulle vara lätt att bygga en svensk vagn? Jo, jag hade nog trott att det mer eller mindre skulle vara att bygga den rätt ur lådan då det var en brittisk förrådsställd vagn. Jag räknar inte med skärmarna eftersom jag kunde ha struntat i det men istället har jag lärt mig att luckan bak på tornet måste bort. Det var bara tidiga Mk.3 som hade den. Synd att jag inte visste det tidigare då det inte satt så mycket skräp på tornet men jag får vara glad att jag inte hunnit måla det ännu.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81A

Inlägg av Stellan »

Livet är så mycket lättare utan research, Björn. Kan du inte bara dekaltrimma dina modeller?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81A

Inlägg av Björn B »

Jo det var så mycket lättare när man var liten. Man tryckte ihop en Airfix utan passform utan problem. Tillräckligt med Britfix tublim och millimeterstora springor fanns inte .
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81A

Inlägg av Björn B »

Bild
Ingen mening med att gråta. Luckan måste bort på något vis.

Bild
Jag är ganska glad att jag köpte den lilla gravyrpennan som drivs från ett usb-uttag. Tillräckligt lågvarvig för att slipa plast utan att det smälter.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81A

Inlägg av Björn B »

Bild
Lucka borta, bensindunk monterad istället

Bild
Bild
Tror att den är klar för målning nu.

Bild
Dags att börja på En Mk.5 och kanske beställa en Centurion till.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strv 81A

Inlägg av Björn B »

Bild
Blev lite nervös för dekalerna. Var rädd att tornsiffrorna skulle vara för höga för att passa under lådorna.
Skriv svar