Franssons bokslut 2022

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Franssons bokslut 2022

Inlägg av Björn Fransson »

Lite sent, men här kommer i alla fall ett bokslut. Färre byggda än vanligt, jobbet, husrenovering, studentfirande och kort semester innebar långa perioder där det inte blev särskilt mycket byggt. Totalt tio stycken, minsta på många år, men i gengäld är jag rätt nöjd med de flesta. Konsekvent i skala, alla är i 1/48, och en blandning av välbekanta förebilder och annat som är lite mer utanför den vanliga komfortzonen. Det mesta är visat här på forumet, dock inte allt inser jag när jag letar länkar.

Året började med att jag avslutade den ena modellen i Kinetics dubbelboxning av Fouga Magister. Dräkten blev finsk tack vare dekaler från Kuivalainen. Den andra byggdes parallellt, men det bygget avstannade just innan målning och avslutades faktiskt häromdagen. 2023 års första bygge blir alltså även det en Fouga Magister. Men här är den finska:

Bild

Nummer två blev en lite udda fågel, Revells (Hasegawas) Phantom FGR.2. Amerikanskt är inte min hemmaplan, de brittiska kläderna kändes mer hemtama för min del. Så lite halvutanför komfortzonen, alltså. Aires cockpit petades in i det som nog kan sägas vara årets mest omfattande bygge.

Bild

Strax innan Open lyckades jag få ihop Airfix nya läckerbit; Vampire FB.50. Märkningen blev såklart F 9, tack vare Moose Republics fina dekaler.

Bild

Sommarens två byggen var betydligt mer välbekanta: MiG-21 är en av mina absoluta favoriter, och Eduards har jag byggt tidigare. Trumpeters F-13 var ny för mig, men än mer nytt var att jag denna gång hämtade förebilderna från Mellanöstern och lät båda bli egyptiska.

Bild

Bild

Jag har ett långtidsprojekt att bygga F 9:s alla flygplanstyper. Italeris J 11 var en spännande resa vad gällde både målning och de dubbla vingarna. Lyckligtvis var det inte så mycket riggning, men här höll jag till åtminstone i utkanten av komfortzonen. Tredje divisionen fick stå för förebilden.

Bild

Och denna lämnades helt när det var dags för Airfix Tiger Moth, med riggning och allt. Puh! Förebilden kom från F 9 även den, en udda fågel med första divisionens emblem, förmodligen den enda Tigern i Flygvapnet med en sådan.

Bild

F 9-kvartetten avslutades med en maskin från andra divisionen. J 22 låg visserligen tydligt inom mina bekanta områden, men att bygga en modell helt i resin var helt nytt för mig (åtminstone om man bortser från en pytteliten Lilldraken för några år sedan). Men Planet Models modell var finfin och ett perfekt objekt för en resinnovis som jag.

Bild

Innan J 22:an hade jag emellertid stuckit igenom med årets mest efterlängtade bygge: Jag fick möjlighet att bygga en av de först levererade SK 60 från Pilot Replicas. En underbar liten modell som alla borde bygga minst en av!

Bild

Sist ut för året var Kinetics Super Étendard som blev klar i mellandagarna.

Bild

Som sagt, tio stycken blev det. Fler hade det kunnat bli om jag inte lagt en hel massa tid på två rejäla byggen som förhoppningsvis blir klara under 2023: Trumpeters radarnosförsedda Tu-16K-10 som backdaterats till en vanlig Tu-16 med glasnos, en maskin som även den blir egyptisk så småningom och som är ända framme vid primerstadiet. 1/72 är skalan på den, vilket visar att jag inte släppt den skalan helt. Den andra tidstjuven var ett försök att våga mig på 1/32 - vilket kanske inte helt genomtänkt skedde med Italeris allt annat än lättbyggda Mirage IIIC (fast min blir en IIIR). Det mesta var gjort, men ytterligare en slipsession återstod när jag tappade sugen.

Ytterligare en maskin som nästan blev klar är Hobbycrafts HKP 4C som jag hållit på med lite nu och då i åratal nu, men som nu i alla fall är målad. Dock är det en del annat som står i vägen för den just nu, men kanske blir den klar under året i alla fall. Gott nytt byggår till er alla!
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Franssons bokslut 2022

Inlägg av Lurifax »

Fräsige Franssons fräna flygparad!
Det blir MVG och/eller A i år igen. Både kvalitets- och kvantitetsmässigt. En makalös parad må jag säga.

Jag bävar över vad du skulle åstadkommit utan renoveringar, semestrar och studentfirande. :D
holst

CU@C4
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Franssons bokslut 2022

Inlägg av Johan Elvin »

Snyggt som vanligt.
Måste bara fråga, varför F9, vad är det som är så speciellt med den flottiljen?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Franssons bokslut 2022

Inlägg av MartinN »

Stiligt som alltid Björn!
Vad är det för speciellt med F9? För mig är det nog det närmaste andra förknippar med sitt favoritlag i t.ex. fotboll – svårt att förklara men uppenbart om du smittats!

/Martin
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Franssons bokslut 2022

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla! :)

Tja, vad är det som är så speciellt med F 9? I mitt fall är det helt enkelt så att jag bodde bara några kilometer därifrån när jag gick på lågstadiet, i Tuve. Då var flottiljen nedlagd, men verksamheten var i full gång eftersom 2. Helikopterdivisionen gjorde att luften ändå fylldes av flygetyg. Bästa kompisens farsa var mek på HKP 4, och deras familj bodde på det gamla flottiljområdet. Jag var ofta där (så ofta att vakten till slut kände igen mig) och lekte och fick då se helikoptrarna både på nära håll och inuti. Mer spännande område för en sjuåring att leka på får man leta efter! Nånstans där vaknade mitt flygintresse. Först med helikoptrar - Airfix HKP 4 var såklart ett av mina första byggen - och sedan med andra flygande maskiner.

Många år senare gjorde jag lumpen på det som jag trodde skulle bli F 7 och som på papperet också var det. Men efter grundutbildningen hamnade jag på F 7:s detachement i Mölndal. En anläggning som trots att den efter 1969 hörde till Skaraborgs flygflottilj hade skapats för och verkat inom F 9 under många år. Och F 9:s traditioner levde kvar även i berget tjugo år efter flottiljens nedläggning, och trots att det stod F 7 i alla dokument var all verksamhet i princip oförändrad sedan F 9-tiden. Så på sätt och vis gjorde jag faktiskt lumpen på F 9.

Så för min del finns det ingen annan flottilj som kan konkurrera. Trots att jag aldrig besökte flottiljen under dess F 9-tid kan man verkligen säga att flottiljen har varit kraftigt bidragande till att jag håller på med den här hobbyn.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Franssons bokslut 2022

Inlägg av Johan Elvin »

Stort "Gilla" på den förklaringen. :)
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Franssons bokslut 2022

Inlägg av Urban Gardini »

Läckra byggen rakt genom, precis som vanligt!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Franssons bokslut 2022

Inlägg av Björn Fransson »

Johan: Ja, det hela kan väl egentligen sammanfattas med "nostalgi"... En åkomma som inte är helt okänd bland modellbyggare... :D

Urban: Tackar! Hoppas hålla stilen även under 2023! :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Franssons bokslut 2022

Inlägg av magnusf »

OK, tio är kanske lite klent, vi förväntar oss bättre från dig :) ! Men förebildsmässigt och resultatmässigt finns det inget att klaga på, gillar att du fått ihop lite udda fåglar. Och så 50% svenskt!

Hälsningar

Magnus
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Franssons bokslut 2022

Inlägg av Knajd »

Tjusiga byggen allihop. Super Étendarden ser så häftig ut!
Skriv svar