Mer svenskt på g.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Mer svenskt på g.

Inlägg av Björn B »

Bild
Har en låda gamla färdigbyggda Kjell Svensson modeller. En del har jag strippat på färg för att kunna fixa upp dom och turen (oturen?) har kommit till en KP-bil. Då jag har två Scania KP på hyllan fick jag för mig att denna skulle förvandlas till en Volvo. Jag lyckades få isär den men materialet är stenhårt. Till slut fick jag till ett hål i sidan.
Våga såga!

Bild
hade en resinbyggsats tilll en Tempo Vidalwagen i 1/76 liggande. Tyvärr var det den korta varianten och inte den med lång hjulbas som vi hade i Sverige.
Vad göra? Såga så klart. Sedan är det "bara" att bygga en ny mittendel.

Bild
När jag fått ihop delarna sitter jag och tittar på bilder och upptäcker att bakdelen är alldeles för sluttande och behöver byggas upp. jag sågade bort de övre luftintagen för att räta upp dom genom att lägga plastic card under men jag är osäker om jag ska göra så eller om jag ska kapa bort de nedre luftintagen också och bygga en ny motorhuv med dom delarna i den.

Bild
Det tredje projektet är något som legat i bakhuvudet i ett par decennium i väntan på att jag skulle komma på ett sätt att fixa hjul. Silhouette skärmaskinen blev svaret. Jag lyckades inte få den att skära igenom 0,25 plast men det gick att trycka ut hålen med en tandpetare utan större problem.

Bild
För att få loss hjulen fick jag fördjupa snitten med hobbykniven så att jag kunde böja loss hjulen. Sedan slipa kanterna innan jag kupade dom och limmade dom på hjulen från en Esci Sd.Kfs.251 halvbandare. Kom senare på att jag kanske kan göra en gjutform av kylaren på en die-castbil och gjuta upp. Nu ska jag bara hitta ett par andra delar som behövs och som gömmer sig i någon låda någonstans.
Senast redigerad av Björn B den 06 okt 2023, 05:22, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer svenskt på g.

Inlägg av Björn B »

Bild
Dom delarna gömmer sig bra. Jakten fortsätter. Under tiden modifierar jag chassiesidorna från Escis 251'a.
Fick flytta upp löphjulet lite och byggde på lite på sidorna.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer svenskt på g.

Inlägg av Björn B »

Bild
Kommer gömma oredan av vinschombyggnaden med ett kapell.

Bild
Lite fusk kanske men den måste ju bli klar någon gång. Dags att bygga vinschen.
Senast redigerad av Björn B den 06 okt 2023, 05:23, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mer svenskt på g.

Inlägg av magnusf »

Hur har du gjort presenningen? Är det skulpterad Milliput? Ser klart övertygande ut!

Modellerna gjordes för att klara upp till gevärskalibrigt, det är därför de är svårsågade...

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer svenskt på g.

Inlägg av Björn B »

Använde vanligt papper från ett notisblock. Det var lite tunnare än vanligt skrivarpapper. Limmade dit det och fuktade pappret för att kunna pressa ner det för att få det att säcka lite.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer svenskt på g.

Inlägg av Björn B »

Bild

Bild
Vinschen är på plats och lite annat.

Bild
Så det blev dags för färgläggning. Grönt kom på men kompressorn gick sönder.

Bild

Bild
Har nu fixat den och fått på fler kulörer.

Bild

Bild
Har lite andra begagnade Kjell Svensonmodeller på lager

Bild
På tur står nu Pbil m/41. Fick samma problem med målning så efter grått blev det stopp-

Bild

Bild
Men även denna är på g. igen
Senast redigerad av Björn B den 06 okt 2023, 05:26, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mer svenskt på g.

Inlägg av Björn B »

Bild

Bild
En Volvo, en Volvo. En gammal jävla Volvo..... Nu med dekaler.

Bild

Bild
Även Pansarbil m/41 har blivit dekalerad.
Skriv svar