Blandade färdigbyggda vagnar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Blandade färdigbyggda vagnar

Inlägg av TomasJ »

Hej på er

2022 visade sig varit ett riktigt bra byggår för mig när jag tänkte tillbaka. Jag har ju alltid byggt hellre många än få superdetaljerade, och målar dem sedan i klungor, men även för mig måste 23st vara rekord. Här kommer några av de jag inte postat tidigare i egna inlägg.

Först ut är två små japanska vagnar från Fine Molds, en Typ 94 TK tankette och en lätt stridsvagn Typ 95 Ha-Go (från Khalkin Gol-kampanjen i Mongoliet).

Typ 94 TK FineMolds.jpg
Typ 94 TK FineMolds.jpg (86.01 KiB) Visad 850 gånger

Typ 95 Ha-Go Khalkin Gol FineMolds.jpg
Typ 95 Ha-Go Khalkin Gol FineMolds.jpg (98.63 KiB) Visad 850 gånger

Sedan en liten polsk TKS-tankette från 1930-talet, här i IBG Models version.

TKS tankette IBG Models.jpg
TKS tankette IBG Models.jpg (80.15 KiB) Visad 850 gånger

Banden på dessa små modeller var lite bökiga att få ihop rätt men annars var de helt ok att bygga.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: Blandade färdigbyggda vagnar

Inlägg av TomasJ »

Det blev även några lätta brittiska vagnar.

Först ut en Vickers mk E typ B (6-ton tank) från CAM (Combat Armor Model).
Modellen som britterna ratade men som istället blev en exportsucce på 1930-talet.

Vickers mk E ver B - 6-ton tank CAMs Combat Armor Model.jpg
Vickers mk E ver B - 6-ton tank CAMs Combat Armor Model.jpg (83.63 KiB) Visad 849 gånger

Som bekant valde Britterna istället en annan serie lätta vagnar från Vickers-Armstrong, här Vulcan Scale Models version av Light tank mk VI

Light tank mk VI Vulcan Scale Models.jpg
Light tank mk VI Vulcan Scale Models.jpg (94.94 KiB) Visad 849 gånger

Sist i serien av brittiska lätta stridsvagnar blev Light tank mk VII (A17 Tetrarch), här Bronco Models version.

Light tank mk VII A17 Tetrarch Bronco Models.jpg
Light tank mk VII A17 Tetrarch Bronco Models.jpg (96.82 KiB) Visad 849 gånger

Hjulupphängningen på båda de brittiska vagnarna var riktigt krångliga att få ihop, här har tillverkarna uppenbarligen låtit verkligt utseende/funktion fått gå före byggbarhet. Tetrarchen ser ju lite udda ut både till design och färg. Jag vet inte hur vanligt svart/brunt kamoflage var, men den är målad enligt instruktionen.

God fortsättning på det nya året från Hjo.
/Tomas
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Blandade färdigbyggda vagnar

Inlägg av Plasticbattle »

Lovely collection of interesting models - with so many different configurations of running gear. They look great. Thanks for sharing. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blandade färdigbyggda vagnar

Inlägg av magnusf »

Men jisses vilket gäng spinkiga små fulingar! Underbara, helt i min smak :) !

Satt och lyssnade på en militärpod i veckan där de häcklade tanketter i 40 minuter men TKSen ser ju rätt ondskefull ut, den vill man inte möta en mörk kväll :) !

Roligt att få se en samling av dessa lite udda förebilder, och snyggt gjorda!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar