Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av magnusf »

Det här är inget vanligt Magnus-projekt även om jag vid något tillfälle tidigare lyckats få ihop något lite racer-aktigt!

Det började som en idé från Jonas och Rickard så det skaffades snabbt två stycken 1/48:or och en 1/72:a till barnbordet :) ! Modellen är alldeles ny men speciellt i 1/72 känns delarna lite grova, vilket till viss del nog beror på att modellen är extremt liten. Huven är dock tunn och fin och så finns det inga dekaler vilket ytterligare är ett stort plus i Magnus värld :D !

Bild
Boxarten är (som vanligt) outstanding snygg! Och helt orealistisk, den ursprungliga maskinen flög aldrig någonsin, den var klar i slutet av 30-talet och gömdes undan i Frankrike under kriget, efteråt så bytte den ägare ett antal gånger för att till slut hamna på EAAs museum i USA. Utan att någonsin kommit upp i luften!

Under 2010-talet byggs dock en replika som faktiskt flyger men under den tredje flygningen havererar maskinen, tragiskt nog med dödlig utgång. Jag har fått intrycket att den inte flög speciellt bra och jag har för mig att man efter den här flygningen bestämt sig för att grounda den för gott.

Bild
Innehållet i lådan! Resindelarna är diverse luftintag med "gälar" i samt landställsbrunnarna. Jag har även skaffat en burk "Bugatti-blå" från Zero Paints, jag litar på att bilbyggarna är noga med den rätta nyansen :) ! Ska bli kul att prova Zero också, har aldrig testat förr.

Bild
Den fina huven!

Bild
Masker, enda after-market som finns.

Bild
Och så har jag tjuvstartat lite, det är en del fix för att få ihop resindelarna med plasten. Notera Gunze-burken för storleksjämförelse, det är ingen stor modell det här!

Bild
Och här syns lite av jobbet med att slipa in resindelarna i framkanten på fenorna, blir spännande att se detta under ett lager primer!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av Stellan »

Ser ut som en P-39 2.0!
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av magnusf »

Stellan! Nästan mer lik en Heinkel 162 Salamander med sina framåtsvepta vingar tycker jag!

Bild

Bild
Oavsett vad den är lik så är det inte en jättebra modell tyvärr, det känns som short-run för 25 år sedan ungefär. Nu är det ju inte så mycket detaljer så det är väl inte hela världen men man har blivit lite bortskämd med kvalitet på senare år!

Hälsningar

Magnus
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av Proosen »

Oavsett passform och annat så är det en otroligt läcker kärra!
Angående Zero så var försiktig och lägg många väldigt tunna lager då det är en "het" färgtyp.
Ska maskin vara hyfsat blank är det dessutom klarlack som gäller på Zero.

/Niclas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av magnusf »

Niclas! Tack för tipsen om färgen, jag ska ta det försiktigt. Och vara noggrann med primern också! Att den inte är tokblank känns bara bra för mig som flygbyggare, jag satsar nog på lite lagom sidenmatt som vanligt, möjligtvis åt det blanka hållet för det är ju trots allt en racer...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av Stellan »

Byggt denna? Borde vara en given partner. Och varför inte Supermarine S.5.

https://www.scalemates.com/kits/sbs-mod ... 2--1074366
https://www.scalemates.com/kits/amp-720 ... 5--1271064
Stellan Schroeder Englund
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Hej Magnus!

Kul bygge och stort tack för recensionen.
Jag har varit sugen på en Bugatti just för att den hade passat bra in i min lilla samling av udda färgglada fåglar i skala 1/72.
Normalt sett har jag gett upp på den skalan och bygger bara i 1/48.
Dock, på grund av att SBS resin från Ungern är så trevliga på varje C 4 Open samt framförallt för att de gör så fantastiska byggsatser så kan jag inte låta bli att "hamna i fel skala" ibland...
Jag håller helt med Stellan och tycker absolut att du ska unna dig en annan färgglad racer från SBS!
Min senaste därifrån (som faktiskt blev byggd och inte bara beundrad i lådan) var deras Pc.7.
Jättekul bygge! Rekommenderas varmt.
Bild

Mvh Andreas Samuelsson
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av magnusf »

Stellan och Andreas! Nej, jag ska inte bli racerbyggare även om jag också stått och klämt på de där byggsatserna, de är grymt fina! Och Andreas, din Macchi ser fantastisk ut, och formgivningen är som hämtad från en japansk tecknad film!

Bild

Bild

Bild

Med lite tur så hinner jag en omgång primer senare idag, ska bli spännande att se hur mycket puts som återstår!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av magnusf »

Det var rätt mycket puts som återstod efter första omgången primer. Det här är ingen jättebra modell, skönt att den är ganska liten och enkel :) !

Bild

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av magnusf »

Tre omgångar primer med finspackling och slipning emellan. Men till slut kom jag i all fall fram till läget där jag fick prova den blå färgen!

Bild
Zero Paints: täcker superbt, trevlig att spruta, kan spädas med Gunze "Flattening". Går bäst genom "stora sprutan" med 0,3-nål. Jag körde en omgång med bara färgen som jag sedan polerade försiktigt för att avsluta med en omgång färg till där jag blandade med Mr Paints blanklack. Det blev inte bil-tok-spegel-blankt men precis lagom bortom en krigsflygplansbyggares bekvämlighetszon :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar