Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av Stellan »

Härligt, härligt. Får mig att tänka på Hergés serie Johan och Lotta. Brukade finnas roliga kärror i Hergés album.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av magnusf »

Stellan! Lite fördröjning på svaren här, sorry. Jo, jag vet vilka album du tänker på, efter lite googling så finns det coola maskiner på omslaget till både "Destination New York" och "Direktör Pumps testamente". Lånade dem från biblioteket i Kågeröd som barn!

Och nu är Bugattin klar!

Inser att jag varit dålig på att uppdatera men det som var mest meck var att få till huven. Till att börja med använde jag Bare Metal-folie på ramarna men så smala remsor är svåra att få att sitta kvar så till slut började jag om, maskade med mask-setet jag köpt till modellen och målade med "super silver" från MrP. Efter att ramarna var på plats så passade den snällt när jag limmade fast den med trälim!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är väl ingen direkt supermodell och jag kunde nog försökt lite hårdare men den är i alla fall klar, den är vackert Bugatti-blå och den ser jäkligt snabb ut! Dessutom är den inte likt något annat som finns i skåpet.

Som modell lider den lite av "Mosquito-sjukan", den är i verkligheten ett träbygge som är i stort sett saknar all ytdetaljering och det är svårt att få den att se intressant ut. Jag washade lite försiktigt och höll på med olja för att skapa något slags skuggningar/markeringar kring de paneler som finns men tycker det gick sådär...

Maskinen var tvåmotorig med motorerna efter varann i kroppen, det syns tydligt på avgasrören som är förskjutna i längsled längs kroppen på respektive sida. Motorerna drev var sin propeller med en drivaxel som gick fram på var sida piloten.

Hälsningar

Magnus
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av Göran »

Mors

Jag har sagt det förr och säger det igen, dina alster ser ut som om de är gjorda i 1/48.

Ha re
Göran
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av magnusf »

Göran! Motvilligt tack, du vet vad jag tycker om 1/48 :D :D :D ! Jonas och Rickard håller på med var sin i 1/48 faktiskt.

Hälsningar

Magnus
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av Frasse »

Tjusigt bygge!
Hittade den här filmen häromdagen när jag kollade på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=8yZdrvgV4qE
Bugatti byggde ju även fina bilar som den här från trettiotalet
Bugatti Aerolithe.jpg
Bugatti Aerolithe.jpg (5.2 KiB) Visad 1212 gånger
Göran
Paint it black ! :twisted:
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av Proosen »

Otroligt läcker maskin och fint bygge!

/Niclas
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av Björn B »

Fransmännen hade problem med att designa snygga plan på 30-talet, men ett snyggt bygge är det.
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Bugatti Model 100 racer, Special Hobby 1/72

Inlägg av THB »

Fint bygge och roligt att se att det byggs annat än militära plan också. Bugatti drömde visserligen om att hans maskin skulle bli ett jaktplan men så blev det inte.......Jag känner några som var med om projektet att bygga en flygande replik och har faktiskt sett den men det hela mynnade ju ut i en tragedi.
Jag har en halvfärdig scratchbyggd modell som jag bygger på i metall o trä i skala 1:10. Ett annat projekt är en statisk modell av en Autogiro C30 i samma skala. Jag hjälper en grupp i Australien att sätta i stånd en original Cierva som kommer att flyga. Samtidigt bygger jag en modell efter dess verkstadsritningar (jag har själv flyglicenser på några lite udda plan). C30 tänkte jag först visa upp på IPMS men den har ju inget med plastbyggsatser att göra. MEN din modell ser precis ut som originalet, det kan jag ju verifiera :) Högsta betyg !
Skriv svar