Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av Tankman »

Deusenberg Dual Cowl Phaeton by Monogram i skala 1/24

Denna kom som första utgåva 1963 och har sedan boxats om ett antal gånger, min är en utgåva från 1987 som följde med ett gäng modeller som jag köpta av en modellkollega.
Jag bestämde mig tidigt att jag inte ville bygga den original då det finn så många som gjort det mycket bättre än vad jag kan åstadkomma!
Så vad gör jag då? Jo, jag bygger en lätt moderniserad kärra med något Steam Punk touch.
Startpunkten blev motorn som är en mycket vacker rak åtta. Den byggda jag helt original förutom att lägga till tändkablar. Målade den i olika nyanser av Vallejos Metal Color.
Just det! Jag kromar alltid av alla fabrikskromade delar så dessa kan bearbetas, målas och kromas om (Molotov Chrome)
Nästa steg blev att såga ur kylaren, eller rättare sagt borra massor av hål och snitta med skalpellen tills att ”nätet” släppte. Några bitar rundstav, lite när från skrotlådan och en roligare kylare dök upp.
Inredningen behövde mer massage. Golvet var sunkigt så det kapades bort och ersattes med durkplåt, Evergreen.
Fram och bakvagn byggdes om till luftfjädring med Panhard-stag fram och ett Watts-länkage bak. Olika plats-strips till upphängningen och rör till luftbälgar.
På diverse olika ställen så hittar man kugghjul och annat från klockor (tackar Grefven!), dessa fyller ingen funktion annat än att glädja mig.
Jag sågade upp alla luftintag och satte nät i luckan.
Bakluckan spacklades igen och ornamenterades med smala strips som fortsatte över motorhuven.
Radioantennerna ”frenchades”, pianotråd 0.5mm.
Att däcksidorna blev blåa är för att alla har vita sådana och jag vill ha något annat😊
Det tog från början till slut 2 ½ år med rätt långa uppehåll.
Ett kul bygge som känns skönt att ha släpat i mål!
01.jpg
01.jpg (4.86 MiB) Visad 1458 gånger
02.jpg
02.jpg (4.13 MiB) Visad 1458 gånger
03.jpg
03.jpg (2.81 MiB) Visad 1458 gånger
Senast redigerad av Tankman den 14 jan 2023, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Stråhle
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av Tankman »

Kylaren urborrad
05.jpg
05.jpg (5.32 MiB) Visad 1457 gånger
Med nät och stag på plats
06.jpg
06.jpg (5.01 MiB) Visad 1457 gånger
Inredningen tar form
07.jpg
07.jpg (3.08 MiB) Visad 1457 gånger
Mats Stråhle
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av Tankman »

Luftfjädring bakaxel med Watts-länkage, helt scratchbyggt av olika plast-profiler.
Firestone luftbälgar på båda axlarna självklart!
08.jpg
08.jpg (3.66 MiB) Visad 1455 gånger
Luftfjädring framaxel med Panhardstag, plastprofiler och annat
09.jpg
09.jpg (2.5 MiB) Visad 1455 gånger
Torrpassning motor/chassi/kaross, scratchade detaljer på mellanväggen av blytråd, kugghjul och annat
10.jpg
10.jpg (3.46 MiB) Visad 1455 gånger
Senast redigerad av Tankman den 14 jan 2023, 17:25, redigerad totalt 2 gång.
Mats Stråhle
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av Tankman »

Det färdiga resultatet med cabben uppe. Blåa däcksidor eftersom alla andra har vita!
Motorhuven var bångstyrig när jag tog bilden! Alla färger är Vallejo
11.jpg
11.jpg (1.78 MiB) Visad 1454 gånger
Cabben nere
12.jpg
12.jpg (1.83 MiB) Visad 1454 gånger
Jag spacklade igen bakluckan och la några strips över ytan i stället, dessa fortsätter på motorhuven.
Frenchade antenner.
13.jpg
13.jpg (1.8 MiB) Visad 1454 gånger
Mats Stråhle
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av Tankman »

Inredningen där jag bytte golvet till durkplåt.
14.jpg
14.jpg (1.91 MiB) Visad 1453 gånger
Frenchade antenner.
15.jpg
15.jpg (1.83 MiB) Visad 1453 gånger
Huven uppfälld.
16.jpg
16.jpg (1.71 MiB) Visad 1453 gånger
Mats Stråhle
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av Tankman »

Cabben nere.
17 (2).jpg
17 (2).jpg (1.81 MiB) Visad 1452 gånger
Cabben uppe.
17.jpg
17.jpg (1.76 MiB) Visad 1452 gånger
Den magnifika rumpan!
18.jpg
18.jpg (1.86 MiB) Visad 1452 gånger
Mats Stråhle
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av Proosen »

Coolt Mats, Steampunk is da shit tillsammans med Dieselpunk!

/Niclas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av magnusf »

Minns modellen från min barndom, det var en sådan man lade märke till i affären även som flygbyggare! Steampunk med små medel, inser hur mycket färgsättningen gör för att få fram det intrycket. Det ska vara brons och lila!

Vad i hela världen är "frenchade" antenner? Jag väntade mig dem målade med band i trikolorens färger men de skiljer sig inte så mycket från antennen på min gamla SAAB 9000 :) . Och den var grymt ofransk!

Hälsningar

Magnus
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av Tankman »

Hej Magnus.
Tackar så mycket för berömmet.
Den här modellen byggde jag även som en nybörjare i mycket ung ålder och det var kul att göra om den fast med "nya" ögon.
Att "frencha" något på en bil är att runda av kanterna kring t.ex lampor och liknande så att de blir mer en organisk enhet än en separat del. Att det sen blir fasen så mycket svårare att byta lampor eller göra service på detaljen är en ovidkommande bieffekt:)
Häls
Mats
Mats Stråhle
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton

Inlägg av Plasticbattle »

Cool model - never seen a convertible with windscreen for the back seats before. Also think the steampunk look makes it more interesting. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar