FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Inlägg av Björn Fransson »

Första ordentliga resinmodellen i hamn. Har i och för sig byggt Planet Models Lilldraken i 1/72, men det var knappt några delar i den, så den räknas nästan inte.

Bild

En väldigt trevlig modell detta. Detaljmässigt fullt i klass med vilken injektionsgjuten modell som helst, och inga större svårigheter byggmässigt om man jämför med injektionsgjutna kortseriemodeller.

Bild

Egentligen fanns bara tre större svårigheter: Motorkåpan passar inte riktigt över motorn, en hel del av motorns yttre delar får slipas ner. Men inget av detta syns, så i praktiken är det inget problem. Vacumhuven passar bra, men eftersom dess bakre del ska vara integrerad i flygkroppen (rutorna är mer av typen fönster i flygkroppen än en huv), krävdes en hel del jobb för att få bort skarven här. Vingarna sitter som en dröm mot flygkroppen på ovansidan, men är något tjockare än kroppen på undersidan, så det blev till att spackla en del här. Men inget värre.

Bild

Jag målade med Mr Paint, i betydligt fler nyanser än vad som syns på bilderna. Men vädringen fick bli rätt återhållen, J 22:orna var ju inte i tjänst särskilt länge varken på F 9 eller någon annanstans.

Dekalerna är en mix av lådans dekaler och diverse från arkivet. Lådans dekaler såg inte mycket ut för världen, men var bättre än väntat, så alla småtexter funkade bra. Kronmärkena kommer från Pilot Replicas J 21, även siffran. Dock hade jag ingen nia, men med hjälp av en skalpell och lite tålamod lyckades jag pussla ihop en från en femma och en tvåa. :)

Bild

Allt som allt ett trevligt bygge som gick betydligt snabbare och mer smärtfritt än väntat, därav de uteblivna byggbilderna. Visst vore det toppen med en injektionsgjuten J 22, men i väntan på den är detta ett fullgott alternativ.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Inlägg av Lurifax »

Flämt!
Makalöst fint bygge.
Jag försökte mig på samma modell för några år sedan men kroknade vid motorkåpan. Och sen gick det bara utför.

Men jag har sett ett vackert bygge av den tidigare också på Art in Miniature. Jag tror byggaren heter något typ Halvarsson och är från typ Dalarna eller nåt. (För oss skåningar så är allt norr om Eslöv något ospecifikt "Norrland, Dalarna eller Stockholm". Skåningen kan inte föreställa sig platser norr om sockerbets-gränsen. Han tvivlar även på att det verkligen finns land söder om Trelleborg.)

Nåväl ett superduperbygge. Nu får du belöna dig med ett avslappnade Tamiyabygge. :D
holst

CU@C4
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Inlägg av Stellan »

Mycket trevligt att se den där byggd. Sugen själv men det lär ta några decennier innan jag är på plats vid ett byggbord igen. Gillar hur "jaktplansaktig" den ser ut på tredje bilden. Individen med i lådan eller från någon bild?
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge!
Marivox gamla J22 räknas inte den. Visserligen tillverkas den inte längre men den brukar dyka upp på beg marknaden.
Eller är den för gammal?

Anders E
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Inlägg av Lennart 12 »

Vacker och fin liten modell Björn !
//Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla! :)

Holst: Du tänker nog på Peter Halvars bygge. Jättefint och definitivt inspirerande för mig också, vete sjutton om jag ens köpt den här om jag inte sett hur fin den faktiskt kunde bli.

Stellan: Hade som vanligt F 9 i sikte, ett av lådans alternativ kom faktiskt därifrån, men jag dömde ut dekalerna på förhand och använde divisionsemblemet till mitt våga-prova-på-riggning-Tiger Moth-projekt. Förebilden till den här hittade jag faktiskt på den här förnämliga sidan, i J 22-artikeln (då visserligen med övningsmärkning).

Anders: Tänkte främst i 1/48-skalan, men ser att jag aldrig skrev det. Marivoxen räknas såklart fortfarande, jag har ju själv byggt en en gång i tiden.
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Inlägg av Magnus Billestedt »

Björn Fransson skrev: 15 nov 2022, 08:30 Första ordentliga resinmodellen i hamn. Har i och för sig byggt Planet Models Lilldraken i 1/72, men det var knappt några delar i den, så den räknas nästan inte.

Bild

En väldigt trevlig modell detta. Detaljmässigt fullt i klass med vilken injektionsgjuten modell som helst, och inga större svårigheter byggmässigt om man jämför med injektionsgjutna kortseriemodeller.

Bild

Egentligen fanns bara tre större svårigheter: Motorkåpan passar inte riktigt över motorn, en hel del av motorns yttre delar får slipas ner. Men inget av detta syns, så i praktiken är det inget problem. Vacumhuven passar bra, men eftersom dess bakre del ska vara integrerad i flygkroppen (rutorna är mer av typen fönster i flygkroppen än en huv), krävdes en hel del jobb för att få bort skarven här. Vingarna sitter som en dröm mot flygkroppen på ovansidan, men är något tjockare än kroppen på undersidan, så det blev till att spackla en del här. Men inget värre.

Bild

Jag målade med Mr Paint, i betydligt fler nyanser än vad som syns på bilderna. Men vädringen fick bli rätt återhållen, J 22:orna var ju inte i tjänst särskilt länge varken på F 9 eller någon annanstans.

Dekalerna är en mix av lådans dekaler och diverse från arkivet. Lådans dekaler såg inte mycket ut för världen, men var bättre än väntat, så alla småtexter funkade bra. Kronmärkena kommer från Pilot Replicas J 21, även siffran. Dock hade jag ingen nia, men med hjälp av en skalpell och lite tålamod lyckades jag pussla ihop en från en femma och en tvåa. :)

Bild

Allt som allt ett trevligt bygge som gick betydligt snabbare och mer smärtfritt än väntat, därav de uteblivna byggbilderna. Visst vore det toppen med en injektionsgjuten J 22, men i väntan på den är detta ett fullgott alternativ.
Otroligt fin J 22:a och det som är intressant just med denna individ är att den hade vit övningsmärkning i form av upp och nedvänd & spegelvänd L bakom cockpit
Jag håller på att tjata på Pilot Replica att ta fram en J 22:a i 1:48 men det lutar åt att dom skall först ta fram SAAB B 18 i just 1:48
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Inlägg av Björn Fransson »

Magnus Billestedt skrev: 20 nov 2022, 09:40
Otroligt fin J 22:a och det som är intressant just med denna individ är att den hade vit övningsmärkning i form av upp och nedvänd & spegelvänd L bakom cockpit
Jag håller på att tjata på Pilot Replica att ta fram en J 22:a i 1:48 men det lutar åt att dom skall först ta fram SAAB B 18 i just 1:48
Tack! Jo, jag hade koll på den märkningen, men valde bort den då jag helt enkelt tyckte att den var rätt ful. :D Jag förutsätter att övningsmärkningen inte satt där hela tiden, så den fick bli utan.
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: FFVS J 22B, Planet Models 1/48 - klar

Inlägg av Magnus Billestedt »

Björn Fransson skrev: 30 nov 2022, 19:33
Magnus Billestedt skrev: 20 nov 2022, 09:40
Otroligt fin J 22:a och det som är intressant just med denna individ är att den hade vit övningsmärkning i form av upp och nedvänd & spegelvänd L bakom cockpit
Jag håller på att tjata på Pilot Replica att ta fram en J 22:a i 1:48 men det lutar åt att dom skall först ta fram SAAB B 18 i just 1:48
Tack! Jo, jag hade koll på den märkningen, men valde bort den då jag helt enkelt tyckte att den var rätt ful. :D Jag förutsätter att övningsmärkningen inte satt där hela tiden, så den fick bli utan.
Tycker du :D jag är svag för sådana märkningar även dom på J 29:orna , Jag har några bilder på J 22 med ett vitt band bakom flottiljsiffran 9 som är lite intressanta men ej upphetsande
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Skriv svar