Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Med mina Avior snart klara så trillade det in en vältajmad modell i veckan. Eller faktiskt två, men mer om det senare!

Bild
Arma Hobbys senaste: en P-39 Airacobra! De hittar sina guldkorn att ge ut riktigt bra tycker jag, det finns flera byggsatser i 1/72 av den här förebilden men de är i de flesta fall gamla som gatan. Den enda som kan klassas som "halvmodern" är Academys, den ser rätt fin ut som byggsats betraktad men är konstig på alla håll och kanter när man jämför med förebilden.

Bild
En spännande uppsättning märkningsalternativ! Den översta (samma maskin som så snyggt flyger över Golden Gate på boxarten) är Bud Andersons maskin som han flög i USA innan han kom till Europa och flög Mustang. Han är det sista levande trippel-ässet och fyllde hundra i januari i år! Som alla hundraåringar som hänger med i tiden har han givetvis en hemsida här!.

Bild
Plasten, två tätpackade gjutramar.

Bild
Lite 3D-print!

Bild
Klarplast! Kristallklarplast till och med :) !

Det finns även med tre kullagerkulor som ska limmas in i urtag i plasten för att lösa eventuella tailsitter-tendenser. De fastnade inte på bild men de ser ut som kullagerkulor brukar göra, ni får tro mig på mitt ord...

Arma är duktiga på modeller men de är nästan ännu duktigare på marknadsföring, när man förbeställde P-39:an så fick man genast erbjudandet att köpa en Bud Anderson-combo, då medföljde B-Mustangen (som jag visserligen redan byggt två av) med dekaler för hans "Old Crow". Givetvis gick jag på den lätte :) !

Bild
Ännu en snygg box art!

Bild
Och det är inte bara "Old Crow" utan en grym 8th Air Force boxning, för de som är inne på det spåret så är det läge att köpa flera tycker jag!

Stay tuned, det blir nog byggstart redan nu i helgen! Och jag kommer givetvis att bygga dessa så som Gud menade - som en Bud Anderson-combo!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra att du gick på deras marknadsförings trick, det innebär alltså att vi får se två av dina byggen. Många intressanta målningsalternativ på Aircobran.
Var inne och kollade på Buds hemsida mycket intressant info.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Anders! Lovar att göra mitt bästa :) !

Bild
Lite inredningsmontering hanns med igår. Här syns också de berömda kullagerkulorna, ditpluppade med en droppe superlim.

Stolen och bakstyckena på kulsprutorna är 3D-printade, detaljerna är ungefär som i riktigt bra resin men plasten är spröd (därav bonuslimfogen på ena bakstycket) och känns svårlimmad. Klaga klaga... Men mitt svarta superlim från VMS övervinner som vanligt det mesta!

Bild
Enda större fixet hittills, kanonröret ersattes med ett aluminiumrör med 1 mm ytterdiameter. Inget fel på originalet men enklare att byta än att rensa gjutskarv!

Hälsningar

Magnus
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av Dan Kut »

magnusf skrev: 22 okt 2022, 09:55 ....

Bild
Lite 3D-print!
...
Magnus, har du gjort denna?

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Dan! Nope, jag 3D-printar inte, det följer med i byggsatsen!

Hälsningar Magnus
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av Dan Kut »

magnusf skrev: 28 okt 2022, 06:02 Dan! Nope, jag 3D-printar inte, det följer med i byggsatsen!

Hälsningar Magnus
Nää jag tyckte den var lite väl proffsig! :p

Alla recensioner jag sett nämner inte ngn 3D del.

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Dan! Kanske följde det med för att jag förbeställde modellen? De har kört några sådana kampanjer förr också.

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Sakta går det framåt, jag har inte känt för att måla så det har mest blivit montering men nu kommer jag snart inte undan längre :D ! Till och med Mustangen är i samma läge, är man nyfiken på den byggprocessen så får man kolla en gammal tråd tills vi kommer fram till målning!

Bild
Jag har monterat ihop så mycket som rimligtvis går...

Bild
...och spacklat vingkanonerna och signalljusen som inte fanns på maskinen jag ska bygga. Jag har fyllt i med VMS svarta superlim, det funkade riktigt bra och eftersom det är svart så är det lätt att se var det hamnar.

Bild
Och till slut lite lösbitar på tandpetare!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Vänner!

Det är inte riktigt dags för nyårslöftena än men en julhälsning kan jag i alla fall åstadkomma :) !

Bild
Trots att det varit dåligt med postande så har modellerna gjort lite framsteg, såhär ser det ut när allt är klart för tomteinspektion! Jag har skurit masker för nationalitetsbeteckningarna och målat dem, de kommer nu att maskeras över och så är det snart dags för vidare målning.

Nyårslöften ja, ska fundera på att lova att posta oftare. Och bygga flitigare!

God Jul på er!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Jullov gör underverk med byggtakten!

Mellan skinka och gröt och familjemys så har jag hunnit med en massa målning också.

Bild
Alltid lika kul att pilla bort maskerna...

Bild
...nu är det nya sådana på gång för att göra D-day stripes!

Bild
Även P-39:an har hunnits med...

Bild
...det gick att maska ganska mycket där också...

Bild
...men nu blir resten dekaler! Som synes så är det inte helt enkelt att lägga maskerna exakt kant-i-kant men det är ganska enkelt att bättringsmåla med pensel.

Bild
Och här är ett parfoto! Mustangen sägs varit målad med brittiska färger så den är mycket grönare än den klassiska, brunaktiga, olive-draben på P-39:an.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar