Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av Stellan »

Fridsell och Technicolor i symbios! Glöm inte bort att maska-måla-maska-måla är kul.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Sådär, då var det 2023!

Bild
Dekaler helt klara på Mustangen och på P-39:an återstår bara en kvarts miljard småtexter. På undersidan. Men i linje med min nyårsambition att bli en bättre människa så ska de dit. Allihopa. I god tid till påsk...

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Borde postat den här igår men hann inte riktigt, det var nämligen Bud Andersons födelsedag då. 101 år, jag bugar lite extra.

Bild
Notera rutorna kring nosen på Mustangen, det är en sådan där skräck-grej för många. Man måste måla gult på egen hand, sedan finns de röda rutorna med som dekal. Två delar, en upptill och en nedtill. Och de passar magiskt bra! Tack Arma! Notera också de snygga whitewall-däcken, enligt piloten själv så målade en av hans mekaniker dem med slamfärg för lador :) ! Jag satsade på samma princip och körde lite off-white med pensel på frihand.

Bild
Vi tar lite undersidor också. All maskering ska bort ikväll och sedan är det dags att montera ställ, luckor och annat krafs!

Hälsningar

Magnus
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av commander »

Meget tjusigt, i vanlig ordning!
En detalj att tänka på är dock att den främre delen på Mustangens flaps är omålad rostfri plåt. Alltså den delen som döljs av vingen i uppfällt läge.

/Andreas
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av Stellan »

Jo, tjusigt som tusan!

Andreas, jag har fått uppfattningen att framkanten är målad/omålad beroende på när i karriären som kärran fått camouflaget. Om det målats på fabrik torde det vara målat vid tillverkning, innan sammansättning. Nix?

Däremot kan man undra om den hade invasionsränderna över framkanten på flapsen. Om inte annat så bryter det upp det gröna med metallrena framkanter utan ränder.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Andreas och Stellan! Ni har alldeles rätt och så är det också i byggbeskrivningen: det ska vara metallrent! Daniel lyckades så då ska inte jag vara sämre, stay tuned :) !

Av någon jäkla anledning så missade jag det på mitt förra bygge, både flapens metallframkant och skarven som ska finnas på ovansidan av nosen som jag spacklade och slipade bort ända in i kaklet...

Bild
Som ni ser, skämsfaktorn är hög :D !

Trevlig helg!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Andreas och Stellan! Fixat, se nedan :) ! Använde Bare Metals "matte aluminium", som alla gånger tidigare jag använt den upptäcker jag att den inte alls är "matte" längre när man jobbat ner den mot ytan med en topz. Den är skinande spegelblank :) ! Nåja, lite mattlack så lugnade det sig och det blir nog snyggt på plats.

Bild
Den här maskinen hade metallrena ramar runt huvglasen, enklare att maska än jag befarat.

Bild
Och så P-39:an, dörrarna är helt i klarplast så ingen jobbig ruta att limma in, tack för det!

Hälsningar

Magnus
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av commander »

Utsökt och utsökt!🙌🏻

/Andreas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av magnusf »

Andreas! Tack :D !

Har hållit på och bråkat med Bugattin och inte riktigt fått inspirationen och tiden att räcka till de här men nu är de nästan klara!

Bild

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 642
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Arma Hobby P-39, Bud Anderson-bygge tillsammans med Mustang

Inlägg av Gabriel »

De blir riktigt snygga!
Jag blev så pass sugen på en egen Airacobra från att ha följt ditt bygge att det nu också ligger en i min stash (och så otroligt fin den är!). Däremot har jag siktat in mig på individen från Gilbert Islands: en sandfärgad fågel kan liva upp i ett hav av mestadels grönt och grått.
/Gabriel
Skriv svar