Pilot Replicas SK 60 i 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla! Och så här blev den när den blev klar:

Bild

Bild

Det är som sagt en grymt fin modell detta. Och då har jag inte ens nämnt att man - i alla fall i mina ögon - prickat formerna helt och hållet.

Bild

Bild

Huvudstället är en rätt komplicerad konstruktion. Instruktionerna föreslår att man ska montera dem det första man gör i bygget, vilket ju blir lite knixigt med målningen. Men tusan vet om det inte hade varit enklast, konstruktionen är sådan att man måste montera ihop ställets olika delar samtidigt som man fäster det i hjulhuset. Jag gjorde på annat sätt och monterade ihop hela stället först för att sedan styrtapparna på ställens främre och bakre delar (som sitter i den främre och bakre väggen på hjulhuset) och sedan trycka in det på plats. Rätt svårförklarat, men ni som bygger denna kommer att fatta. :)

Bild

Bortsett från det är den enda större svårigheten som nämnts att få frontrutan på plats. Stolarna är fina, men kanske lite grova i vissa detaljer. Jag lät dem vara, men den skulle nog tjäna på att man bytte ut några av de tunnare delarna. Bältena är gjutna i stolen, men jag hade nog föredragit att de fanns med på fotoetsarket istället. Dock med reservation för att det nog är det tjockaste fotoetsark jag någonsin sett... Så resinstolar skulle inte skada på den här. Huven däremot, var inga problem att montera i öppet läge - det var knappt att det behövdes lim.

Bild

Vet inte om jag nämnt dekalerna. Men eftersom det är Robert Bergwall som ligger bakom dem är de såklart grymt bra! Två små detaljer bara: Det är ingen idé att leta efter den andra dekalen till huvudställsluckorna - det ska vara två men det finns bara en på arket. Och nosdayglowfältet blir mycket mer korrekt om man växlar de båda halvorna mot vad instruktionen säger. (Den övre delen ska luta något framåt.)

Bild

Om jag tänker bygga en till? Frågan är snarare NÄR jag bygger nästa. Men det blir nog när myrsloksnosen släpps. Såvida jag inte blir så pass lockad av österrikaren att jag hinner före med den. Ett riktigt saftigt dekalark lär vara på väg till den! :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48 - Klar!

Inlägg av magnusf »

Inser att jag skulle kollat mer på de här när de flög runt i mina hemtrakter under uppväxten, de var inte alls såhär coola i verkligheten :) !

Jättefin SK 60, den ser fantastiskt övertygande ut. Och som du skrev tidigare, ju mer man kollar på maskinen desto snyggare blir den!

Kommer den i 1/72 så lovar jag bygga minst en!

Hälsningar

Magnus
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48 - Klar!

Inlägg av Proosen »

Sjukt fint både i smått och stort!

Som den civilbyggare jag är har jag trots allt planer på flygvapnets maskiner i 48-skalan, kanske inte alla men eftersom jag är uppväxt med Draken och Lansen susande över huvudet blir det väl som det blir tänker jag.
Har en J-26 på gång och en J-29 ligger och gottar till sig.

Gillar din 60:a skarpt!


/Niclas
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48 - Klar!

Inlägg av Lennart 12 »

Makalöst vacker, ser så riktig ut i dina bilder Björn. Grattis till ytterligare ett fantastiskt bygge, och målning .
//Lennart
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48 - Klar!

Inlägg av Anders.Edblad »

Supersnyggt bygge, får vi se den på C4?

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla! :) Ja, den här i 1/72 vore en riktig liten godsak. Och jag ser fram emot att få se dina byggen, Niclas. Saab 105 går ju dessutom att bygga civil, som en riktigt färgglad historia:

Bild
Skriv svar