Pilot Replicas SK 60 i 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Lite för lite tid för viktiga saker som modellbygge på sistone... Men nu har den lille skolmaskinen i alla fall fått lite färg:

Bild

Bild

Dekaler är på gång! Snart på upploppet med den här!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Och så på med dekalerna. I lådan finns fyra alternativ, två metallblanka och två kamouflerade. Kammo-alternativen är en maskin från F 21 och en från F 5, men som höll till på F 10 och som där pimpats med 1.div-spöket. En snabbkoll bland byggkollegor som byggt eller tänker bygga den här visar att F 5-maskinen lär vara det vanligaste alternativet. F 21:an saknar de för SK 60 så typiska dayglo-fälten och bjuder dessutom på en riktig utmaning då den är försedd med den rejält upphöjda klaff under kronmärket som fanns på tidiga SK 60. Pilot Replicas/Moose Republic har löst detta med ett uppdelat kronmärke, och jag har sett att det faktiskt funkar riktigt bra. Men många med mig vågar sig nog inte på den utmaningen trots allt.

Så för att skilja ut mig från mängden åtminstone något, bestämde jag mig för att välja en snarlik individ, 60070. Nya siffror ordnades från dekalarkivet och dayglowfältet på fenan byttes ut mot ett nytt som skars ut från Pilot Replicas Tunnan-ark som är i det närmaste identiskt i färg. Dekalerna är som alltid när Moose Republic är inblandade av yttersta toppklass, både grafiskt, färgmässigt trycktekniskt och dessutom vad gäller appliceringen. Med Microset och Microsol gled de ner i alla panellinjer och nitar utan några som helst problem. De var en ren fröjd att arbeta med, ja, faktiskt bland de bästa jag någonsin använt!

Bild

Några små noteringar från dekalerandet:

- Dekal nr 29, dvs den som ska sitta på landställsluckorna finns det bara ett exemplar av på arket, men det ska - åtminstone enligt beskrivningen - vara en på varje lucka, dvs två totalt.

- Det finns fler gröna "Trampa här" och "Tag ej här" på arket än vad som behövs.

- Nos-dayglowen: Sätter man dekalen så som man ska enligt beskrivningen, blir överkanten horisontell. Men på de bilder jag sett följer överkanten nosluckan, dvs, den lutar lite framåt. Byter man plats på dekalerna blir det däremot perfekt. Oklart dock om det är felmärkt eller är det bara jag som blandade ihop dem...
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Ser mycket fin ut Björn. Jag tycker just SK-60 får så fina proportioner i skala 1/48 . Snyggt jobbat .
//Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Lennart! Ja, den blir väldigt snygg i den här skalan, den här modellen har definitivt uppgraderat min bild av SK 60:s linjeskönhet. Det är ett vackrare flygplan än jag tänkt på.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Förstår dig helt, det är ett vackert flygplan verkligen. Saknar åren under 80 talet, då "lätta attacken" flög mycket här uppe.
//Lennart
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Läckert
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av magnusf »

Den här vill jag verkligen se i 1/72! Jag fick åka med som 14-åring 1986 i en fyrsitsare, Agne Persson från Team 60 höll i spakarna men det var en väldigt städad flygning Ljungbyhed - Halmstad - Ljungbyhed :) ! Någonstans har jag foton men tror inte man ser vilken individ vi flög i.

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, det är ett vackert flygplan, jag har fått upp ögonen för det på ett helt annat sätt efter det här bygget än vad jag hade tidigare. En tjusig sextiotalssportkärra som flygplan typ.

På upploppet nu, wash, lack och vädring är fixat. Jag använde torrpasteller och AK Interactives pennor. (Dayglowfälten ser mer orange ut på mina foton än vad de är på modellen i verkligheten.) Den enda större utmaningen med den här modellen dök upp på slutet. Jag hade torrpassat frontrutan som såg ut att passa perfekt, så den fick vänta till sist. Men när instrumentpanelen och de ribbor som sitter ovanför den kom på plats, blev det plötsligt väldigt trångt och jag fick fixa till det genom att kapa lite plast i cockpit. Det löste sig rätt snart, men ett tips är att fixa till detta tidigare i bygget.

Bild

Luftbromsarna fick vara i utfällt läge, både infällt och utfällt verkar ha förekommit på parkerade individer. Så för att "add interest" som det brukar heta på engelska, fick de vara utfällda. Dessutom är de väldigt snyggt detaljerade.

Bild

Nu återstår bara stolarna (som jag i sedvanlig ordning lämnat till sist), några antenner och ställen. Så om någon dag kommer förhoppningsvis bilder på slutresultatet.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Stiligt Björn !
//Lennart
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Pilot Replicas SK 60 i 1/48

Inlägg av Magnus Billestedt »

Björn Fransson skrev: 10 okt 2022, 12:15 Ja, det är ett vackert flygplan, jag har fått upp ögonen för det på ett helt annat sätt efter det här bygget än vad jag hade tidigare. En tjusig sextiotalssportkärra som flygplan typ.

På upploppet nu, wash, lack och vädring är fixat. Jag använde torrpasteller och AK Interactives pennor. (Dayglowfälten ser mer orange ut på mina foton än vad de är på modellen i verkligheten.) Den enda större utmaningen med den här modellen dök upp på slutet. Jag hade torrpassat frontrutan som såg ut att passa perfekt, så den fick vänta till sist. Men när instrumentpanelen och de ribbor som sitter ovanför den kom på plats, blev det plötsligt väldigt trångt och jag fick fixa till det genom att kapa lite plast i cockpit. Det löste sig rätt snart, men ett tips är att fixa till detta tidigare i bygget.

Bild

Luftbromsarna fick vara i utfällt läge, både infällt och utfällt verkar ha förekommit på parkerade individer. Så för att "add interest" som det brukar heta på engelska, fick de vara utfällda. Dessutom är de väldigt snyggt detaljerade.

Bild

Nu återstår bara stolarna (som jag i sedvanlig ordning lämnat till sist), några antenner och ställen. Så om någon dag kommer förhoppningsvis bilder på slutresultatet.
Som vanligt levererar du mästerverk
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Skriv svar