Defectum est successu - Blekinge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Lennart 12 »

Hittade två st obyggda F-104 G Academy skala 1/72 i gömmorna, som du kan få som övning/målnings objekt om du vill ha dem? PM:a mig bara dina uppgifter i sådana fall !
//Lennart
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Kabinen målad på Hawker Hunter. Blev hyfsad!
Bilagor
J 34 Hawker Hunter.jpg
J 34 Hawker Hunter.jpg (75.71 KiB) Visad 3609 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Lennart 12 skrev: 02 sep 2022, 16:37 Hittade två st obyggda F-104 G Academy skala 1/72 i gömmorna, som du kan få som övning/målnings objekt om du vill ha dem? PM:a mig bara dina uppgifter i sådana fall !
//Lennart
Tack för erbjudandet Lennart, men för tillfället har jag påbörjat Hawkern (mitt fuskbygge till J 34) och jag har en finsk J 35 och irakisk Mig-21 på inkommande samt två små, 1 P-40E i 1:72 och 1 Tornado Marineflieger i 1:144 som jag kan öva på.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Lennart 12 »

Ok , lycka till med dina projekt. //Lennart
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Det går framåt med min "J 34 F.4" (vågade inte göra nödvändiga förändringar till en F.4 då det egentligen är en F.6). Skaffade även dekaler från Maestro models och Sidewinder AIM-9B från Eduard så planet åtminstone kan någorlunda representera en svensk Hawker Hunter. Har börjar måla ovansidan med en mörkare grön och svart nos. Kvar återstår en light sea grey för undersidan, upphängning av bränsletankar, Sidewinders och lite annat. Cockpiten blev bra målad. Får se sedan hur det går med lackering och lite vädring.
Bilagor
J 34 Hawker Hunter F.6 (4).jpg
J 34 Hawker Hunter F.6 (4).jpg (94.05 KiB) Visad 3518 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Dekalpåsättning på gång.

Har prövat lite lackering med en blandning av vatten och Vallejos Matt Acrylic Varnish i 1:1 förhållande på en provmålad plastbit som blev över och användning av Tamiyas panel color accent med borttagning av överflöde med T-sprit och bomullstops som gick bra. Utspädning med vatten gjorde att det inte blev lika tjockt och gav en tunn hinna som skydda Tamiyas underliggande färg bättre. Vallejo rekommenderade två lager, men jag ska pröva med 1 för att se.

Målning har gått bra. Bra val av färg, detaljer i cockpit blev bra, samt mindre ledningar och rör i landningsstället med "kopparfärg". Hittade dekaler av Maestro för en svensk F.4 och Eduards AIM-9B SIdewinders som ska på efter vädring. Dock, för lite vikt för nosen och Maestros dekaler var j*vligt känsliga. Är de gamla månntro? Nåväl, fick lägga dem i blöt i några minuter INNAN jag vågade röra dem så att de verkligen lossnade lätt som lösning.
Bilagor
J 34 Hawker Hunter dekaler.jpg
J 34 Hawker Hunter dekaler.jpg (88.36 KiB) Visad 3430 gånger
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Anders.Edblad »

Så där stora dekaler kan vara besvärliga att jobba med, vet inte om du redan gjort det men det brukar underlätta om man använder ljummet vatten istället för kallt vatten till dekalerna.
Det ser ut att bli ett fint bygge.

Anders E
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Ett stycke "J 34 Hawker Hunter" (F.6 om sanningen ska fram med Acrohunter) men med tillägg av Eduards AIM-9B och Maestros 1:48 dekaler för J 34. Som reflektion rekommenderade Vallejo lacken att man skulle lägga två lager, vilket jag sent omsider är benägen att hålla med om speciellt då jag spädde ut den med vatten till 1:1. Lackeringen gick bra, men blev kanske lite för tunn och patineringen gick ok. Inte lika överdrivet som på Mig-21:an och bättre användning av grov wash till de mindre panellinjerna och Tamiyas panel line accent color på de grövre klaffarna och rodret. Målningen av kabinen gick mycket bra, speciellt när jag hade fått nya penslar som var små och bättre lämpade för detaljer. Härnäst blir det en finsk J35 Draken!
Bilagor
J 34 Hawker Hunter F.6.jpg
J 34 Hawker Hunter F.6.jpg (68.72 KiB) Visad 3321 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Nästa bygge!
https://www.scalemates.com/kits/hasegaw ... n--1250985
Det får bli den finska versionen, en Saab 35FS! Gäller bara att hitta lite foton på insidan först!
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Är i gång med min Hasegawa Saab 35FS, d.v.s. en finsk iteration av J35F. Blev dock förvånad när jag inte såg några missiler i paketet vilket jag hade trott skulle finnas med, så jag fick ta R-13M från min Mig-21 Eduard 1:48, vilket är samma missil som även det finska flygvapnet hade utrustat sina Draken med. Har grundmålat planet med Tamiya "light gray" sprayburk vilket gav en fin täckning som färgen fäster bättre på när jag målar med pensel. Hitintills har jag målat undersidans nakna "aluminiumdel", fäst de bakre landningshjulen och ena landningsställets täckande platta. Cockpiten är färdig minus stolen.
Bilagor
Saab 35FS.jpg
Saab 35FS.jpg (114.22 KiB) Visad 2536 gånger
Skriv svar