Defectum est successu - Blekinge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Stellan »

Min tanke ang ditt färg-/lackproblem är att du lagt en "aggresivare" LP-lackfärg över en "mildare" form av XF-Tamiyafärg. Det brukar sällan vara problem om man gör tvärtom, man lägger en akrylfärg över en lackfärg som fått torka ordentligt. Gör man tvärtom så vill det gärna bli tokigt. Laclfärger är ofta hållbara men väldigt aggressiva. Bästa är att hålla sig till en form av färg för allt eller vara helt säker på vad man gör och då separera delarna man målar med respektive färg.

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... lp-paints/

I Britmodellertråden så hänvisar man till Tamiyas TS-färger på sprayburk. Dessa är kända för att krympa ordentligt och bli väldigt fina över små detaljer när det väl torkat. Förmodligen denna effekt som ställer till det.
Stellan Schroeder Englund
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Planet har fått ett lager av Tamiya LP-9 clear lacquer och färgen har hållit ihop, men inför wash och panel lines så uppenbarar sig problemet att när man penslar finns risken att klarlackslagret blir liiiite för tjockt. Det går att sätta Tamiya panel line color i de grova recesserna, men linjerna på vingarna är "täckta" i lack. Ska pröva lite brun grov wash (maron) på ena vingen och se hur det går. Misstänker att penslar man så blir det svårare med lacken och den blir för tjock.

*Edit
Vad jag har lärt mig "so far"!
1. Lackera är nödvändigt för att förenkla vädring, speciellt borttagning av excesser för att skydda underliggande färg från allt för hårt gnuggande eller någon form av borttagningsmedel som thinner eller T-röd. T-röd/mineralsprit/rubbing alcohol var bättre än thinner då den inte påverkade färg som runnit ned i linjerna lika mycket, vilket gav mer kontroll över borttagningen av för mycket wash eller panel line accent color. Vidare så sitter washen som sten i den matta färgen utan lackering och försök till borttagning med medel skadar färgen.
2. Ska jag lackera med pensel så bör det ske med lätta drag och en mjuk pensel för att minska påverkan på underliggande färg, som jag i detta fallet har använt Tamiya XF färger med Tamiya klarlack LP-9. Frågan är om jag ska spä lacken som vissa gör med thinner. Lacken blev mer lättflytande och bredde ut sig bättre, MEN hade en slags apelsinskalliknande torkande effekt. Frågan är om jag ska spä med vatten istället som någon föreslog i en lackeringsfilm på u-tube.
3. Panel line accent color på plan gör sig bäst på tydligt avgränsade ytor, t.ex. roder, skevroder och klaffar som ska vara rörliga och lite större tomrum mellan delarna, medan linjerna på vingarna markeras kanske bättre med den grova washen efter att excessen tagits väck varvid den blir mer subtil och inte för markerad.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Lennart 12 »

Jag får en känsla av att du gjort det svårare för dig än nödvändigt. Det är bra med produkter, och valmöjligheter. Men man behöver inte en uppsjö, av olika special produkter för att måla eller vädra en modell. Det
verkar finnas en tendens att man producerar produkter endast för produkternas egen skull, men egentligen så är det homeopatisk förtunning av något som redan funnits i flera år.

Prova dig fram med olika färgfabrikat, och se vad som passat dig bäst. Får du sedan tillfälle att skaffa en air brusch så är det bra.
För vädring så räcker ett vanligt grund sortiment med oljefärger, och en burk grafit
Och för målning och dekaler, blank och matt lack , samt Microsol .

Ingen kritik mot din strävan att göra en bra modell, bara en tanke i all välmening då jag läser dina inlägg.
//Lennart
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Lennart 12 skrev: 01 sep 2022, 17:07 Jag får en känsla av att du gjort det svårare för dig än nödvändigt. Det är bra med produkter, och valmöjligheter. Men man behöver inte en uppsjö, av olika special produkter för att måla eller vädra en modell. Det
verkar finnas en tendens att man producerar produkter endast för produkternas egen skull, men egentligen så är det homeopatisk förtunning av något som redan funnits i flera år.

Prova dig fram med olika färgfabrikat, och se vad som passat dig bäst. Får du sedan tillfälle att skaffa en air brusch så är det bra.
För vädring så räcker ett vanligt grund sortiment med oljefärger, och en burk grafit
Och för målning och dekaler, blank och matt lack , samt Microsol .

Ingen kritik mot din strävan att göra en bra modell, bara en tanke i all välmening då jag läser dina inlägg.
//Lennart
Absolut. Men, ju mer ansträngning jag gör för att lära mig, desto mer inser jag att det bara leder till fler frågor, eller som du preciserar ovan ytterligare kunskap. Dock, det du nämner kräver lite kunskap och praktik, vilket jag inte har när det gäller vädring. Som du märker försöker jag lära mig lite några steg i taget och "enklast" är att göra det med saker som har en bestämd funktion. Ska försöka titta lite på u-tube videor igen för att lära mig om det du tagit upp.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Tittar i högen av saker att fortsätta med! Tamiyas BT-42 eller Academys Hawker Hunter med möjlighet till svenska dekaler. Sistnämnda plan har dock abret att det är en F.6 och inte en F.4 vilket jag antar var vad Sverige skaffade som J 34!? Sedan väntar jag på J 35 i finska färger och Mig-21 MF igen, men planerat i irakiska färger.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Jag har lärt mig mycket med att arbeta med Eduards Mig-21 MF 1:48. Dels planering av typ av plan, vilket flygvapen, beväpning, dekaler, typ av färgkamouflage, val av färger som passar, sedan försök till vädring med lackering, grov wash, panel line color och oljefläckar. Sistnämnda del med vädring som helhet var lärorikt, meeen knappast godkänt. Lite för mycket av Tamiyas panel line color, problem med för mycket lack som täcker linjer. Sedan hade jag problem med att få kabinhuven att passa varvid plastic putty fick täcka gap, men det blev inte helt bra och värst var väl att jag förvisso tog tillräcklig mängd tyngd för att få den stående, men dum nog att limma fast dem i konen vilket gav reaktion. Nåväl, har lärt mig en del.
Bilagor
Mig-21 MF färdig.jpg
Mig-21 MF färdig.jpg (98.84 KiB) Visad 2891 gånger
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Stellan »

Bra att du känner att du lär dig något och att du ställer frågor till dig själv och andra om ditt byggande. Men, precis som Lennart säger, så känns det som att du gör det svårare än nödvändigt.

Bryt ned ditt modellbyggande i grunderna istället för att försöka bemästra allt på än gång. I slutändan så ska du ha kul och vara nöjd med resultatet. Bara du kan sätta dessa gränser. Målet är att du ska få en modell som DU tycker överensstämmer med din idé. Dock ska sägas att de flesta strävar efter en modell som har ett gott helhetsintryck utan för stora problem. Alla j-la böcker, tidningar och YT-videos görs av modellbyggare som hållit på ett bra tag och man kan ha dem som förebilder men knappast förvänta sig resultat som liknar deras över en natt.

Byggteknik: inpassning, byggordning, limning av delar, spackling, slipning, symmetri.
Målning: gott om tid, preparering, ev primer, polering, planering av målningsordning, god målningsteknik med pensel och/eller färgspruta, maskering.
Dekalering: gott om tid, dekaler, anvisningar, ev dekalvätskor, verktyg.
Vädring: gott om tid, valda vädringsmedium, lösningsmedel, verktyg, plan för vädring/förebilder.

Du behöver inte bygga en hel modell för att lära dig. Du kan måla EN vinge bra, du kan lära dig att lägga på lack på en annan vinge, eller dekaler på en annan yta osv.
Stellan Schroeder Englund
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Tack för konstruktiv respons! Jag HADE varit nöjd med Mig-21:an om det inte vore för noskonen, det blev en besvikelse! Tittade på fotot jag lagt upp och tänkte att jag kunde städa upp vingen av wash och panel lines lite grann.
Bilagor
Mig-21 MF lätt borttagning av wash och panel lines.jpg
Mig-21 MF lätt borttagning av wash och panel lines.jpg (98.09 KiB) Visad 2865 gånger
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Lennart 12 »

Om du har tillgång till sådana där små Scots brite" svampar, klipp en liten bit av den mjuka sidan . Häll upp lite färg på ett gammalt burklock eller liknade . Håll sedan skumgummibiten med en pincett och doppa försiktigt i färgen du avser att måla med. Tryck bort överflödet mot ett papper och så applicerar du färgen på din modell genom att trycka lätt på den yta du skall måla. Kan bli ett bättre resultat än penselmålning, du får även möjlighet att nå svåråtkomliga ytor, samt att du kan göra övergångar som blir diffusa , om du vill ha det ? Annars har du ju maskat ytan innan.

Fördelen med denna metod är att du får ett tunt färglager, och du kan styra processen bättre än med en pensel. Prova dig gärna fram på en bit av annat material. Jag brukar använda mig av locken till glass lådor som palett, eller för att prova färgnyanser. Du kan med lämpligt lösningsmedel, beroende på färgval, tvätta av dem , och använda dem åter igen.

Förmodar att du på sikt kommer att skaffa dig en air brusch, men detta är en bra början. Och precis som Stellan skriver, det är du som skall vara nöjd, även om det finns tusentals olika tips och produkter . Risken finns att dessa bara förvirrar och krånglar till det för dig , mer än det hjälper dig.
//Lennart
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Nästa modell får bli min Academy Hawker Hunter F.6 som får kläs i stilen av J 34. Jag har sett Björns modeller av Hawker Hunter, men jag tror ej att jag har utrustning, kunskap eller erfarenhet att omvandla vingen från F.6 till F.4. Risken är överhängande att det blir en brutal sågning. Har beställt ett dekalark dock av Maestro 1:48 och AIM-9B Sidewinderför J34!
Senast redigerad av Blekinge den 02 sep 2022, 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar