Defectum est successu - Blekinge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Målning är klar, men patinering, dekaler och missiler återstår. Som nämnt i allmänt forum så vill jag försöka anstränga mig lite med grov wash, panel accent line color, oil stains och liknande, men det blir för mycket som kvarstår varvid jag antar att för bästa resultat behöver en lackering med Pledge och sedan borttagning av överflödig wash med thinner för att skydda färgen?
Bilagor
Mig-21 MF målning klar, patinering och dekaler återstår.jpg
Mig-21 MF målning klar, patinering och dekaler återstår.jpg (108.95 KiB) Visad 2177 gånger
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har redan svarat på din fråga i det allmänna forumet ang Pledge. Nu ser jag att du använder Tamiya färger.
Mitt tips är att du använder Tamiyas klarlack innan vädring. Vad använder du när du vädrar?
Ytterligare en fråga har du en Airbrush eller penselmålar du Tamiya färgerna?

Anders E
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Anders.Edblad skrev: 26 aug 2022, 08:46 Jag har redan svarat på din fråga i det allmänna forumet ang Pledge. Nu ser jag att du använder Tamiya färger.
Mitt tips är att du använder Tamiyas klarlack innan vädring. Vad använder du när du vädrar?
Ytterligare en fråga har du en Airbrush eller penselmålar du Tamiya färgerna?

Anders E
Tack för svaret. Jag har beställt lite Tamiyas klarlack för att fixa lackeringen. De "grejer" jag har att arbeta med är:

Tamiya Panel lince accent color black
Vallejo environment
Vallejo model wash for dark vehicles
Vallejo engine oil stains

Sedan så jag även beställt
Vallejo Model wash desert
Vallejo Model wash brown
Vallejo Model wash rust

Jag använder pensel till mitt arbete.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Anders.Edblad »

Nu är det två liknande trådar i båda forumen, men jag fortsätter här.
Om du penselmålar kanske det är lätt att lägga på Pledge, det finns säkert andra som har erfarenhet av det.
Att penselmåla är roligt och det går att få fina resultat, men jag tror precis som Stellan att det finns mer lättjobbade färger än Tamiya. Den passar nog bäst för airbrush.
De där Vallejo produkterna som du har är väldigt bra att vädra med.

Anders E
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Börjar med stencileringsarket. Misstänker att min mentala hälsa kommer att lida av detta.
Bilagor
Mig-21 MF dekalark.jpg
Mig-21 MF dekalark.jpg (130.02 KiB) Visad 2117 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Dekaler är påsatta, både stenciler och det somaliska flygvapnets rundeller. Återstår lackering med Tamiya klar lack och sedan försök till patinering /"weathering". Testar lite med överblivna delar att lackera och pröva olika Vallejo wash o.s.v. innan jag prövar på planet.
Bilagor
Mig-21 Dekaler klara.jpg
Mig-21 Dekaler klara.jpg (113.68 KiB) Visad 2054 gånger
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Stellan »

Det puttrar på ser jag.

De där rundlarna får mig alltid att öppna ögonen lite extra innan jag kommer på att de är Somaliska och inte amerikanska.
Stellan Schroeder Englund
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Stellan skrev: 31 aug 2022, 00:48 Det puttrar på ser jag.

De där rundlarna får mig alltid att öppna ögonen lite extra innan jag kommer på att de är Somaliska och inte amerikanska.
Fick fuska lite och köpte ett ark 1:48 för Mig-17 vilka även det somaliska flygvapnet hade. Mig-21 MF mötte sin baneman i det etiopiska flygvapnets 8st F-5E. Du har dock rätt i att arket även hade amerikanska märken där man lätt hade kunnat klippa ut sidorna och erhålla de somaliska rundellerna om än i lite mindre format.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Smärre problem med "Tamiya Lacquer Paint LP-9 Clear" som jag provade på att lägga över min Tamiya XF-93 färg. När jag "målar" klarlacken så börjar färgen "smälta" och bli smått upplöst. INTE riktigt den reaktion jag eftersåg.

Så vad gör jag fel? Jag antar att när ni airbrushar på lacken så späder ni ut den för att undvika att den torkar för snabbt och ger en dålig yta, men då jag skulle pensla tänkte jag att utspädning inte behövs ELLER? Har jag rätt lack för mina Tamiya färger och vad gör jag fel?
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Jag prövade att späda ut Tamiyas klarlack med xf-20 thinner i 1:1 och återigen försiktigt pensla och det verkar gå bättre. Lätta penseldrag och utspädning verkar hjälpa i det att färgen inte löses upp lika lätt som det gjorde när jag körde med pensel direkt från burken outspätt och något hårdare påstrykning.

*Edit! Efter det så blev det lite apelsinskalseffekt på planet efter utspädning och glansen blev inte så tydlig. Prövade ånyo direkt från burken väääldigt försiktigt utan thinner och det blir visserligen glansigare och bättre täckande effekt men med ökad risk för upplösning av underliggande färg.
Senast redigerad av Blekinge den 31 aug 2022, 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar