Defectum est successu - Blekinge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Har nästan avslutat min Mirage IIICJ av Eduard i skala 1:48. Missilerna ska sättas på under till och valde att utesluta stege samt figur.

Ur min egen bedömning för utfört arbete får den en 3 utav 5. Minus för att inte ha kollat kompabilitet med delar INNAN ihopsättning, slarvig kontroll av manual för färger samt ett inte helt väl utfört påsättande av dekaler. Minus till Eduard för deras förslag var man ska sätta vissa av vingdekalerna då de inte sitter ihop bra. Vid påsättning av dekaler "lyckades" jag med att skada en dekal uppe på rodret, vilket jag dock med färg lyckades reparera.
Bilagor
Mirage IIICJ.jpg
Mirage IIICJ.jpg (96.35 KiB) Visad 3950 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Nästa bygge blir min J-29B Tunnan av Hobbyboss i 1:48. Sedan är jag j*vligt sugen på att bygga en Mig-21 i 1:48, antingen med irakiska eller somaliska dekaler. Förstnämnda är för kriget mellan Iran-Irak och den andra är för Ogaden-kriget 1977. Hade dock lite svårt att finna en modell för Mig-21 i rätt skala och för Somalia.

Vill jag hitta en irakisk Mig-21 så får det nog bli https://www.scalemates.com/kits/eduard- ... f--1361973 då Alfahobby har den

men, var fan hittar jag dekaler till samma typ av plan för Somalia i skala 1:48?

Scalemates ger bara tips om somaliska flygvapnets dekaler för Mig-17 i 1:48
"MiG-17 "Fresco"
Part 2
Print Scale | No. 48-017 | 1:48

Men, om Eduards paket har flygplansdekalerna för tekniska detaljer så kanske jag kan fuska in det somaliska flygvapnets "flagga" från ovannämnda dekaler.

Hittade även på Scalemates, men i vilka affärer hittar jag dem?
"MiG-21MF Decals"
Volume I & Volume II
R.V.Aircraft | No. RVD 48012 | 1:48
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Spad16 »

Jag skulle skippa HobbyBoss Tunnan. 1/54 istället för 1/48 är alldeles för stort fel, kommer att se för liten ut, bredvid andra 1/48:or. Eller bygg den fort som träning.
Dekalerna till MiG 21 kan Du säkert hitta nånstans så småningom, men det kommer att ta tid, dom är slut överallt, ser det ut som. Kan finnas på tradera kanske, eller fråga här viewforum.php?f=6 . Ryska plan är ändå väldigt ute just nu!
Köp nåt annat! Allt behöver inte byggas med en gång, Du har ju byggt en fin Mirage, grattis till den:-)
/Neil
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Spad16 skrev: 30 jul 2022, 15:59 Jag skulle skippa HobbyBoss Tunnan. 1/54 istället för 1/48 är alldeles för stort fel, kommer att se för liten ut, bredvid andra 1/48:or. Eller bygg den fort som träning.
Dekalerna till MiG 21 kan Du säkert hitta nånstans så småningom, men det kommer att ta tid, dom är slut överallt, ser det ut som. Kan finnas på tradera kanske, eller fråga här viewforum.php?f=6 . Ryska plan är ändå väldigt ute just nu!
Köp nåt annat! Allt behöver inte byggas med en gång, Du har ju byggt en fin Mirage, grattis till den:-)
/Neil
Har hittat en del foton på Mig-21 inom det somaliska flygvapnet från bilder tagna vid insatsen -94. Det verkar som att de flesta märkningar av planen gjordes mest med det somaliska flygvapnets flagga, rundel, och siffra för planet. Så jag köpte en Mig-21 MF Eduard weekend edition samt rundellen för det somaliska flygvapnet 1:48 för Mig-17 och de färger planet hade på fotona.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Stellan »

Du kan gott utgå från att innevarande bygge alltid är en övning inför nästa bygge, alltid. På så vis snappar du upp saker du borde ha gjort inför nästa byggsats som du påbörjar.

Det kan sägas löna sig att lägga några extra pengar på en riktigt bra och lättbyggd byggsats istället för att snålköpa en som du får kämpa med. De 150 spänn du sparade räcker inte långt till mycket annat men du får mer bygglust för dem. Det finns ett gäng byggsatser som är erkänt bra och lättbyggda som gör att du kan fokusera på det grundläggande inom byggteknik, målning, dekalering och vädring. När man lägger för mycket vikt vid exakta detaljer och korrekt utlinjering så blir det gärna fippligt. Spara dessa byggsatser till senare i ditt modellbygge. Tamiyas senare byggsatser är ofta en bra balans mellan korrekta detaljer och lättbyggdhet, oavsett om vi pratar militärfordon eller -flyg.
Stellan Schroeder Englund
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Såg någon som föreslog patinering med en blandning av thinner, och en blandning av 2 delar brun samt 1 del svart oljefärg för att framhäva lite "smuts" och svetsmarkeringarna gjorda på plan och stridsvagnar. Något förslag på lämpliga oljefärger, märke?
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Stellan »

Blekinge skrev: 31 jul 2022, 09:06 Såg någon som föreslog patinering med en blandning av thinner, och en blandning av 2 delar brun samt 1 del svart oljefärg för att framhäva lite "smuts" och svetsmarkeringarna gjorda på plan och stridsvagnar. Något förslag på lämpliga oljefärger, märke?
Sk. "vädring/weathering" med generella "washer" för att simulera olika former av allmänna påverkan på större ytor eller "pin wash" runt minre detaljer är vanligt bland de som hållit på ett tag. Blanda en dutt färg med lösningsmedel och för på med en pensel. En del använder oljefärg/thinner, akrylfärg/vatten, vattenfärg/vatten osv beroende på vad de tycker fungerar bäst för dem. Ibland är det bäst med en blanklack innan man börjar kladdandet för att få bättre kontroll på pinwash, andra gånger kanske man gillar det oväntade med ett mattare underlag. Man kan behöva bearbeta runt omring för att begränsa hur färgen lägger sig med en pensel, papperstussar eller bomullstops antingen torra eller doppade i lösningsmedel. Tänk på viken sorts lösningsmedel du använder kontra vilken sorts färg du har målat modellen med. Thinner funkar på akrylfärger men löser gärna upp enamelfärger typ Humbrol och Revell. Det kan vara en anledning till att du vill använda en förseglande lack över målningen, dvs en lack som inte reagerar på lösningsmedlet. Rent svart kan du använda runt avgasrör eller där du vill markera djupa panellinjer. EN blandning av svart och brunt i olika grad kan vara bra för generell smuts osv. Ljusa färger bryter upp mörka färger och vice versa. En sandfärgad wash fungerar bra för att visa på damm som lagt sig runt skarvar mm på ett fordon. Lattja runt som bara den, kolla foton på detalher på flyg och fordon. Vanliga konstnärsoljefärger som Windsor& Newton fungerar bra men även modellfärgstillverkares färger som MiG eller Abteilung finns tillgängliga.
Stellan Schroeder Englund
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Eftersom jag har beställt en Mig-21 1:48 så har jag tittat lite på Tom Cooper's Wings over Ogaden där han uppgav camouflagefärger för Mig-21 MF i det somaliska flygvapnet, MEN färgerna är givna i BS381C, jag antar att det är British Standard Colours. De tre färger som uppgavs är:
BS381C/388 - beige
BS381C/283 - green
BS381C/697 - light admiralty grey

Eftersom jag har samlat på mig akrylfärger av Tamiya så är det dem jag använder för simplicity sake. Av de olika tabellerna jag hittat så fann jag bara definitivt BS381C/283 motsvarandes Tamiya XF-71 cockpit green, de övriga två har jag INTE hittat. Det är drygt att hitta bra konverteringstabeller.

Har ni några förslag på 388 beige och 697 light admiralty grey i Tamiya XF motsvarigheter?

Min gissning är XF-93 light brown på 388 beige och XF-25 light sea grey eller XF-23 light blue alternativt en blandning därav för 697 light admiralty grey.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Urban Gardini »

Ofta fungerar det med close is enough eftersom washer och övrig vädring ändå ändrar färgen i slutänden, oftast till det mörkare.

Som ett bra och vettigt alternativ till Tammy är att du även köper på dig Mr Hobby. Färgerna är 100% kompatibla med Tammy, de uppträder likadant genom sprutan och är blandbara med Tammy. Fördelen med Mr Hobby är att dess pigment är en aning mer finkornigt än Tammys pigment och att det finns betydligt fler nyanser (RAL, RLM, FS med mera).
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Stellan »

Stirra dig inte blind på exakt rätt färg. Dessa gäller endast direkt från målningsverkstaden. Somalia lär vara rätt soligt och kanske dammigare än västeuropa så färgerna lär ha blekts mer. Som Urban säger så påverkar även filter, washer och eventuella lacklager färgernas slutgiltiga intryck och close enough är det som gäller. Lita till din magkänsla. Känns nyanserna för spretiga, för lite kontrast eller för mycket, drar någon nyans mot en färg som inte käns trolig. För gult eller för blått...well, byt då. Själv målar jag upp vita papplappar ca 4 x 4 cm så har jag alla mina färger redo att jämföras med varandra. Ibland duttar jag en bit på ett papper med alla de färger jag funderar på att använda, då ser jag direkt vilket intryck jag får innan jag börjar måla på modellen som jag lagt ned dussintals med timmar på. Kanske måste dy bryta en färg med en annan för att få rätt feeling.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar