Defectum est successu - Blekinge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Har påbörjat min AB-41 1:35 av Italieri. Har kollat passform främst, eftersom det är lite pilleri med kaross, underrede och upphängning av hjulen innan jag limmar ihop delarna. Sedan hittade jag en bild av en restaurerad AB-43 från insidan så man får lite upplägg hur man kan måla det.
Bilagor
AB-43 insida.jpg
AB-43 insida.jpg (117.77 KiB) Visad 2077 gånger
AB-41 Kaross och underrede.jpg
AB-41 Kaross och underrede.jpg (102.21 KiB) Visad 2077 gånger
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Anders.Edblad »

Snygg Tunna!
Lycka till med ditt AB-41bygge.

Anders E
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Anders.Edblad skrev: 12 aug 2022, 15:26 Snygg Tunna!
Lycka till med ditt AB-41bygge.

Anders E
Tackar, tackar. Tunnan gick bra FÖRUTOM patineringen. Blev lite för mycket och inte helt genomtänkt. AB-41:an 1:35 från Italieri går bra. Det mesta sitter ihop bra, minus att jag får sätta lite plastic putty här och var för att minska gapen.
Bilagor
AB-41 Nästan ihoplimmad.jpg
AB-41 Nästan ihoplimmad.jpg (89.99 KiB) Visad 1971 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Målning under pågående. Försök till patinering av däck med svart wash och lite "rostfärg" runt bultar på däcken.
Bilagor
AB-41 Målning.jpg
AB-41 Målning.jpg (113.71 KiB) Visad 1938 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Färdig AB-41. Ihopsättning, användning av plastic putty för att fixa "gap" och målning gick bra. Gjorde mitt första försök med lite patinering, användning av svart wash och rostfärg på enskilda delar som bultar och fästen. Den grova svarta washen gick mindre bra då jag provade att göra det utan lackering ovanpå. Det blev för "grovt" och utbrett samt svårt att tvätta bort överflödiga mängder. I övrigt gick det bra. Härnäst blir det Mig-21 MF i det somaliska flygvapnet anno 1977 a la Ogadenkriget.
Bilagor
AB-41 färdig för grov patinering.jpg
AB-41 färdig för grov patinering.jpg (83.23 KiB) Visad 1905 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Bygge av Mig-21 MF 1:48 av Eduard på gång. Har för avsikt att måla den i det somaliska flygvapnet för en historisk tillbakablick till kalla kriget och Ogadenkonflikten 1977. Kanske jag får göra en F-5E i 1:48 för det etiopiska flygvapnet någon gång? "Radarn" i Mig-21 MF, RP-22, utgörs av sedvanlig sovjetiskt avancerade skruvare, 3 st till antalet. Får se om det räcker för att hålla planet "stabilt"? Ihopsättning och målning av detaljer samt kabindekaler har gått bra, men nosens underdel har lite av en glipa, vilket får fixas med plastic putty.
Bilagor
Mig-21 MF Eduard 1-48.jpg
Mig-21 MF Eduard 1-48.jpg (109.26 KiB) Visad 1855 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Arbetet fortskrider, där roder limmas fast och underdelen av vingarna sätts ihop med flygkroppen. Men, ack. KATASTROF. Skruvarna reagerar med limmet och noskonen. Så, plastic putty och reparation får vidta!
Bilagor
Mig-21 MF noskon deformerad.jpg
Mig-21 MF noskon deformerad.jpg (72.34 KiB) Visad 1828 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Landningsstället har monterats, sikte för piloten och säte. Sistnämnda var dock svår att få på plats och var tvungen att använda lite våld. Försökte lägga lite patinering i form av smuts och svettfläckar på sätet.
Bilagor
Mig-21 MF Kabin 1.jpg
Mig-21 MF Kabin 1.jpg (77.54 KiB) Visad 1754 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Målning på gång. Insidan av kabinen är klar med målning och dekaler. Försöker måla glaset, men passning till flygkroppen är inte perfekt. Det lär bli problem med att sätta den bakre delen av glaset till flygkroppen när jag väl har målat kamouflage till utsida av glas och flygkropp. Sedan har jag undersida att måla, fixa balkar, missiler och bränsletankar samt målning av dessa. Tydligen hade det somaliska flygvapnets flygplan ofta maximal bränslelast för kriget tillsammans med två R3S missiler. För min Mig-21 MF innebär det en bränsletank undertill, 1 på vardera vinge och 1 R3S missil på vardera vinge.
Bilagor
Mig-21 MF målning.jpg
Mig-21 MF målning.jpg (125.89 KiB) Visad 1707 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Målning av ovansida klar. Glaset är ännu inte färdigmålat utvändigt. Kvarstår undersida med en light grey/light blue, vapenbalkar och missiler samt bränsletankar. Slutligen dekaler. Sedan åter till patinering med grov wash, fixa panel lines etc.

Mina försök med grov wash är inte helt bra. Varje gång jag lagt på ett lager torkar det snabbt som f*n och blir omöjligt att ta bort överflödigt gunk. Det förslag någon hade gett i en U-tube var grov wash, vänta 30 min och torka överflödigt från paneler med grovt hushållspapper och bomullstops. Men, mina försök med det ger leder ingen vart då washen sitter som sten, i alla fall nästan.
Bilagor
Mig-21 MF ovansida målad.jpg
Mig-21 MF ovansida målad.jpg (103.93 KiB) Visad 1691 gånger
Skriv svar