Defectum est successu - Blekinge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Arbetet fortskrider långsamt, men säkert. Det går bättre med denna Mig-21 MF 1/48 från Eduard, som ska målas i det irakiska flygvapnets färger, än det gick med den somaliska diton! Noskonen har tillräcklig tyngd och har inte reagerat med limmet. Cockpiten blev väl målad och sätet gavs lite patina med "smuts" och blekt färg/riven färg. Kvar återstår vapenbalkar, missiler, central bränsletank, målning, dekaler och lackering samt vädring.

Frågan är bara vilken beväpning som en irakisk Mig-21 MF hade mest under den tidiga delen av Iran-Irakkriget. Ska man tro infon som är given på nätet så var R-13M använd av Mig-21 MF i kriget, men satt den på alla pyloner, eller en kombo med R-3S eller hade de små 490 ltr bränsletankar på de inre balkarna? Av vad jag har förstått så var Sovjets försäljning av vapen minst sagt krystad och oförståelig. De vägrade sälja R-13M till Iraks inköpta Mig-23 MS, men hade inga problem med att sälja dem till Mig-21 bis varvid Irak tog missiler från sagda plan och monterade dem på de andra Mig-typerna. Den begränsade tillgången av R-13M som var önskad av de irakiska piloterna gör att jag antar att de hade en kombo, alternativt små bränsletankar på de inre pylonerna och R-13M på de yttre.
Bilagor
Mig-21 MF IqAF.jpg
Mig-21 MF IqAF.jpg (95.75 KiB) Visad 3191 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Boken Wings of Iraq volume 2: The Iraqi air force gav svar på ovannämnda fråga. Irak slutade använda R-3S i aktiv stridstjänst 1979 och använde dem enbart för träning medan R-13M satt på de två innersta balkarna och små bränsletankar på de yttre hos Mig-21 MF och bis vid s.k. CAP.

*Edit - Tydligen så användes R-3S fortfarande av en del Mig-23 varianter hos IrAF tidigt 80-tal då de nya missilerna från Sovjet utvecklade mer rök som drogs in i luftintagen på ex. Mig-23 MS varvid man var tvungen att använda R-3S fortfarande på balkarna under flygkroppen och R-13M på vingbalkarna, medan övriga plan övergav R-3S!
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Mig-21 MF under målning som del av IrAF.
Bilagor
Mig-21 MF under målning IrAF.jpg
Mig-21 MF under målning IrAF.jpg (103.98 KiB) Visad 3098 gånger
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Dan Kut »

Som svar på ämnesraden : Semper progredi!

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Så där. Då är dekalerna på för Eduards Mig-21 MF i IrAF med två nedskjutningar, en israelisk och en iransk även om jag är skeptisk till arabiska rapporter till nedskjutna flygplan. Återstår att lackera planet inför lite vädring och sedan hänga på 2 st R-13M missiler på innerbalkarna och 2 st 400-liters tankar för ytterbalkarna även om Eduards byggbeskrivning anför motsatta positioner. Men, jag har ett foto i boken Wings of Iraq volume 2: The Iraqi air force där bilden visar att markbesättningen hade satt tvärtom, misstag eller ej, men bilden visar att de hade gjort så!
Bilagor
Mig-21 MF målad och med dekaler.jpg
Mig-21 MF målad och med dekaler.jpg (112.62 KiB) Visad 2886 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Så. Då var planet målat, lackerat och vädrat. Blev lite bättre denna gången. Satte lite silverfärg på ledande ytor för att ge sken av ett lite mer slitet intryck och lite "rost"/smuts på bränsletankar och undersida. Mig-21MF var på väg mot slutet av sin användning i början av 80-talet i IrAF. Eduard satte i sina instruktioner 2 nedskjutna plan, 1 israelisk och 1 iransk. Härnäst ska jag titta på min Trumpeter 1:48 Mig-23 M där jag ska se om jag kan göra något åt noskonen för att ändra från M till MS.
Bilagor
Mig-21 MF färdigmålad.jpg
Mig-21 MF färdigmålad.jpg (251.78 KiB) Visad 2820 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Efter en liten titt på boken Mig-23 Flogger in the Middle East av Tom Cooper och bilden som finns med blir jag tvungen att "modifiera" Trumpeters 1:48 Mig-23 M modell genom att avlägsna IRST-sonden, måla noskonen med radarn i gråskalig färg i en kortare längd som motsvarar MS varianten och fila ned flygkroppen baktill för att minska längden så att förhållandet mellan planen på bilden motsvarar 170 mm (M) till 167 mm (MS) som mätt på bilden. En kortare flygkropp som motsvarar Mig-21:ans motor. Tänker ånyo sätta planet i irakiska färger, IrAF, vilket ger färgerna på engelska, "beige", "dark brown", "olive drab" och undersidan "light admiralty grey". Notera dock att kamouflagen på bilden ovan är ett sovjetiskt plan i Mellanöstern och ett syriskt plan.
Bilagor
Mig-23 M och MS.jpg
Mig-23 M och MS.jpg (307.01 KiB) Visad 2777 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Har börjat så smått med cockpit och motor.
Bilagor
Mig-23 MS cockpit och motor.jpg
Mig-23 MS cockpit och motor.jpg (322.18 KiB) Visad 2685 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Hmm, skillnaden i längd mellan en M och en MS är inte stor, men den märks i längdskillnad mellan ändan av vingroten ned till motorutblåset. På bilden är skillnaden 167 mm (MS) mot 170 mm (M), vilket ger ett förhållande där MS är 98,25% utav M i längd. Enkelt översatt till mitt Trumpeter 1/48 bygge på 312 mm från nosspets till ändan av karossen innan motorutblåset skulle det ge en längdminskning på 5-6 mm till 305/306 mm. För att göra det med minimal påverkan på rodret under och ovantill där bak skulle jag behöva kapa av en bit i mitten på flygkarossen bakom landningsstället och sedan limma ihop. Fan vilket sketgöra. Visserligen skaffade jag en mindre såg som jag kan kapa med, men jag är betänksam och måste fundera på detta. Är inte tillräckligt erfaren och vill inte sabotera modellen innan den ens är färdig.

På bilden har jag gjort en markering i Paint med svart färg som motsvarar längden på karossen som ska tas bort. Planet måste kapas i hälften och ca 5 mm sågas bort, vilket syns i efterhand på att detaljerna i plasten inte passar ihop, men med färg över så går det kanske. Sågas jag i ändan av planet så går det utöver rodret ned- och ovantill. Så mitten får det bli!

Edit: Efter lite mer detaljerat grävande efter specifikationer ges längden på MS till 56 fot och 1,62 inch medan M är 56 fot, 4 och 3/8 inch, d.v.s. 1684,05 cm för MS och 1691 cm för M. Det ger ett förhållande på 99,58% utav M-modellens längd från nos till bakkanten av karossen, d.v.s. från 312 mm till 310,7 mm. Problemet är att specifikationerna nämner inte om planens längd har antennen medräknad och om det är någon skillnad i längd, oavsett det gör längdskillnaden mindre, åtminstone sett till min modell. 1,5 mm kan jag ta där bak till.
Bilagor
Mig-23 MS kapa eller ej.jpg
Mig-23 MS kapa eller ej.jpg (418.68 KiB) Visad 2643 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Så, då är min Mig-23 MS under målning, visserligen bara halva, men resten kommer. Sedan får detaljer sättas på och dekaler samt lackering och vädring.
Bilagor
Mig-23 under målning.jpg
Mig-23 under målning.jpg (295.09 KiB) Visad 2149 gånger
Skriv svar