Defectum est successu - Blekinge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Har målat klart min Mig-23 MS, a.k.a lowrider, efter Tom Coopers böcker. Skaffade även Linden Hills dekaler för påsättning. Den valda dekalen är för 39:e skvadronen ursprungligen skapad för Mig-23 och senare ombeväpnad till Mig-29. Som vapenrigg får det bli R-13M1 under vingrötterna och R-3R under luftintagen. Komiskt att läsa om arabvärldens försök att behärska Mig utan större hjälp från Sovjet speciellt när de upptäcker att R-13 under luftintagen orsakade motorproblem p.g.a. missilens avgaser. Återstår att lackera och vädra planet sedan. Valde sedan att slösa lite pengar på en hylla för färgerna. SER mer organiserat ut.
Bilagor
Mig-23 MS under dekalering.jpg
Mig-23 MS under dekalering.jpg (374.01 KiB) Visad 2175 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Så, då är dekalering, stencilering och ett lager lack på, ska bli två för säkerhets skull. Ska sedan roa mig med att läsa lite på "Modelling School - An Initiation to Aircraft Weathering" för att se om jag kan ta mig till något innan jag vädrar. Missilerna är likaså dekalerade och färdigmålade. Det märks dock, att jag får överväga en airbrush längre fram, färglagret blir lite för tjockt och skymmer panellinjer vilket försvårar vädring. När väl detta är klart blir nästa projekt en sydafrikansk SAAF Mirage III och lite längre fram en irakisk Mig-23 MF.
Bilagor
Mig-23 dekalering, stencilering och 1 lager.jpg
Mig-23 dekalering, stencilering och 1 lager.jpg (346.13 KiB) Visad 2107 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Ja, jag har roat mig med att försöka chippa lite och lägga till skugga vid panellinjer samt försöka lägga oljesmuts vid vingmekanismen. Men, som den erfarne lär märka ser min chippning mer ut som en bonde hade skjutit grovsalt rakt på flyget. Jag var lite väl överentusiastisk och drog iväg av bara farten, men har börjat avlägsna en del av det mest överdrivna med bomullstops och lite lacknafta. Det är dock till nackdel när jag inte har ett referensfoto att utgå ifrån för sagda plan och tid, så det blir mer av ett "fantasiprojekt" som ett väl använt Mig-23 MS under slutet av sina år.
Bilagor
Mig-23 under vädring 2.jpg
Mig-23 under vädring 2.jpg (329.58 KiB) Visad 2008 gånger
Mig-23 under vädring 1.jpg
Mig-23 under vädring 1.jpg (294.93 KiB) Visad 2008 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Så, då är beväpningen på plats, vädring är klar. Har börjat så smått på nästa projekt, en Mig-23 MF (Italieri) även den i det irakiska flygvapnet. Har beställt nya Linden Hill IqAF dekaler för den.
Bilagor
Mig-23 MS dekalerad, vädrad och beväpnad.jpg
Mig-23 MS dekalerad, vädrad och beväpnad.jpg (241.68 KiB) Visad 1740 gånger
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Efter ett längre uppehåll med lite annat, tänkte jag införskaffa lite 1/48 italienska flygplan, bl.a. så beställde jag en Macchi C. 200 1/48 av italieri och sedan kikade jag efter Fiat G. 50 i 1/48 vilket var svårare att hitta. Efter en titt på Scalemates fann jag en tillverkare, "Flying Machines" från Italien och på Scalemates sida så var de inte direkt jublandes över kvaliteten av tillverkaren.

"This kit is absolutely horrible but I wanted to practice this camo scheme"

Efter att ha hittat en italiensk hemsida för försäljning av Flying Machines så undrar jag om ni själva har någon vetskap om kvaliteten på detta märke?
Är det bra eller dåligt? Skälet till att jag undrar är då det finns få alternativ, efter en kvick översyn, och jag är lite fixerad vid att skaffa vissa modeller, börja från botten och arbeta mig uppåt historiskt i detta hänseende.

Är tillverkaren Flying Machines bra eller dålig, några synpunkter på dem?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av magnusf »

Är du sugen på en G.50 i 1/48 kan denna vara ett alternativ, den har getts ut i lite olika former under åren: https://modelingmadness.com/scott/axis/ ... review.htm

Här är den byggd från en Hasegawa-boxning: http://hsfeatures.com/fiatg50jb_1.htm

Det gnölas en del om att den är "fel" men man kan bestämma sig för att strunta i det och bygga den ändå, jag tror den är helt OK som modell. Den borde inte vara omöjlig att hitta second-hand heller.

Flying Machines är systerföretag till Mister Kit, jag byggde deras CR. 42 i skala 1/72. Det var inte värt jobbet på långa vägar :) !

Här finns bilder på det som finns i Flying Machines-lådan hos Hyperscale: http://kits.kitreview.com/fiatg50fmreviewbg_1.htm Jag skulle nog välja att avstå och försöka leta upp en Secter/Hasegawa istället.

Annars är generellt sett italienskt väldigt kul. Intressanta målningar och (mestadels) väldigt snygga flygplan!

Hälsningar

Magnus
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Suck, sannolikheten att jag hittar en Hasegawa är inte överhängande och de säljare som tar upp Secter skriver "discontinued". Om inte någon säljare har ansträngt sig till kommande C4 att släpa med sig en dammig modell 1/48 Hasegawa kanske jag får ta Flying Machines i brist på bättre.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av magnusf »

Lägg en fråga här på köp-byt-sälj, det ligger säkert någon sådan och skräpar hemma hos någon! Det var ingen ovanlig modell på 90-talet i sina olika reinkarnationer.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar