USS Constitution 1/96

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

USS Constitution 1/96

Inlägg av Lennart 12 »

Håller sedan en tid på med Revells gamla modell av USS Constitution. Har skaffat på mig mera böcker och annat bra att ha för bygget. Jag avser att göra henne som hon såg ut år 1803 då hon gick på patruller bl.a i Medelhavet. Eftersom modellen saknar många viktiga detaljer, så har jag börjat tillverka egna. Onödigt att göra det enkelt för sig då man kan krångla till det lite. Började med att lägga plattor av 1mm Pc på skotten" har sedan byggt på dem alltefter , för att komma upp i rätt tjocklek. Skall sitta V formade balkar på sidorna också, och infästningar för kanonernas rekyl trossar. Har taig upp några extra hål i huvud däck för att man skall se det nya detaljerna bättre när kanondäcket är på plats. Skall även bygga sex st länspumpar och en hel del annat innan jag ger mig på kanonerna. Skaffade boken Anatomy of the ship, i samma serie som jag har på HMS Victory, och den har allt man behöver för att bygga och rigga . Jag kommer att måla henne efter historiska beskrivningar för 1803, terrakotta , svart, gul batterilinje, grön botten målning. Men, en början som sagt //Lennart

Bild

Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: USS Constitution 1/96

Inlägg av Lennart 12 »

Fått lite mera gjort.//Lennart
Bild
Bild
Bild
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: USS Constitution 1/96

Inlägg av Joakim Hultman »

Åh, vilket häftigt projekt! Det finns alldeles för få bra plastmodeller av segelfartyg där ute.
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: USS Constitution 1/96

Inlägg av Proosen »

Jag upphör aldrig att imponeras av hur du skapar från scratch när du bygger!
Det ser toppenfint ut tycker jag.

/Niclas
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: USS Constitution 1/96

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Joakim och Niclas, kul att det uppskattas.

Denna modell är ju så stor i skala , att det faktiskt går med en hel del arbete att göra en modell i klass med det trä modeller som finns.
Jag trodde att modellen innehöll alla detaljer, men som sagt många väsentliga saknas, eller är förenklade.
Samtidigt så är det en härlig utmaning, och stimulerande att göra dessa detaljer själv. Kommer nog att ta minst ett par år , att få henne färdig och riggad.

Har börjat med det V formade förstärkningarna på insidan skrovet/skotten. Skär 2 mm remsor i 1mm Pc, skiktlimmar dem 2 och 2 , och får så en fyrkantprofil på 2 X 2 mm. Något tidsödande, men det profiler jag beställde och fick hem , var fel dimension.
//Lennart
Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: USS Constitution 1/96

Inlägg av Anders.Edblad »

Skala 1/96? Det måste vara en riktigt gammal modell.
Kul med ett segelfartygsbygge på forumet.

Anders E
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: USS Constitution 1/96

Inlägg av Lennart 12 »

Jo min modell är en första utgåva, tror den är från 1965 eller liknade, box arten med en kompass till vänster om fartyget. Har väl inte återutgivits så många gånger heller vad jag vet ? Blir en rejäl pjäs färdig, dryga 80 cm lång med bogspröt. Tror inte jag sett något segelfartyg byggt på forumet överhuvudtaget , kan inte minnas det i vilket fall. Tack Anders :) //Lennart
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: USS Constitution 1/96

Inlägg av Spad16 »

Hej Lennart, Lycka till. Jag har en Sea Witch på vinden, också 1/96 Revell, undra när den blir byggt? Skoj att Du faktiskt gör det!
/Neil
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: USS Constitution 1/96

Inlägg av Lennart 12 »

Hej Neil, tack för input . Du får väl ta tag i den vid tillfälle, har aldrig sett den byggd vad jag vet i den skalan ? Jag har varit på gång bra länge, men lagt undan lådan varje gång. Och så tänkte jag , Nej, nu får det bli nåt av den där , även om det tar lång tid , vilket det kommer att göra , tror jag :)

Har fått färdigt styrbord sidas V balkar, bara gå vidare med babord sidan. Efter det så skall jag bygga 6 st länspumpar, de var handpumpade med kugghjul och kedjor, och jag tänker låta en ha öppen ovansida så man ser hjul och kedjor.

Lite kuriöst angående USS Constitution. År 1813 så gick hon som testfartyg för hand drivet skovel hjul. Hon var vid det tillfället målad blågrå, svart och vit. Anordningen blev ingen succe. på grund av att fartyget var för tungt och stort för den typen av drift.
//Lennart
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: USS Constitution 1/96

Inlägg av Lennart 12 »

Så får det bli ! "Alle man till pumparna " :)
//Lennart
Bild
Skriv svar