Captain 5:th US Cavalry 1912

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Captain 5:th US Cavalry 1912

Inlägg av Lennart 12 »

Som rubriken lyder, en ny figur i den serie jag bygger av amerikanskt kavalleri och dragoner , från tidsepoken 1755-1945. Filuren är inte dammig
ännu. Hoppar lite i tidslinjen, nästa figur blir en Dragon 1850. Benämningen kavalleri tillkom inte i Usa förrän 1861, av det som tidigare var Dragoner och innan det, Mounted rifle men.
Standardvapnet var Springfield mod 1903, och en kopia av den brittiska sabeln mod 1908. Springfield carbinen var ett plagiat av Mauser , och man fick betala licenspengar till Mauser fabriken för tilltaget. Lite kuriöst är att Springfield 1903 fanns med ända in i Vietnamkriget, då Garand tagit över tillsammans med Colt .//Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Captain 5:th US Cavalry 1912

Inlägg av Stellan »

Fin liten samling där, Lennart.

Blir det något med Teddy Rosevelts Rough Riders framöver? Tiden mellan inbördeskriget och andra världskriget är lite luddigt och okänt även om väldigt mycket hände i Amerika som satte spår både på hemmaplan men även ute på den internationella arenan.
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Captain 5:th US Cavalry 1912

Inlägg av Lennart 12 »

Tack och bock Stellan :)

Jag har faktiskt tänkt på det där, och skall nog försöka mig på en sådan figur också. Mest för dokumentationen även av de kavalleriet. I någon mening tycker jag speciellt TR liknade en ridande Arkeolog , på uppdrag i Egypten . Och hatten hade ju lite speciellt stuk också, Aussi style :)
Jo det var en turbulent tid då med.


Skall byta ut handen på figuren, för han ser inte ut att hålla i vapnet ordentligt.
//Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Captain 5:th US Cavalry 1912

Inlägg av Lennart 12 »

Blev bättre med den nya handen som håller vapnet.
//Lennart
Bild
Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Captain 5:th US Cavalry 1912

Inlägg av Stellan »

Japp, bättre. Ingen vapenrem? Ej på kavallerikarbiner?
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Captain 5:th US Cavalry 1912

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Stellan!

Din fråga är intressant, men någon egentlig vapen rem fanns ej . Däremot så fanns många olika typer av Karbin hölster, och enklare remmar för infästning, förvaring av vapnet på övrig utrustning. Men, det tillkom något som kallades mekaniserat rytteri" där det både förekom att karbinen satt på ryggen med en vapenrem, och olika varianter av hölster. Några var endast försedda med en ögla där pipan stoppades in, och en rem fäst i kopplet, en annan variant jag sett, var med nästan den äldre typen av hölster , där kolven vilar i en läder behållare , och det hela sedan infäst i kopplet. Under 1800 talet och framåt, så var ju karbinen hängande vid sidan fäst med en karbinhake i axelremmen, från början hängde den fritt , typ Dragoner, senare så fanns olika typer av hylsor/hölster.

Så en fråga. Finns det några figurer i skala 1/35 att köpa som har den sk. Scout hatten ? Jag har behov av fler, och den förändrades över tid . till dagens moderna variant, man ser hos amerikansk polis , militär m.m.
Jag har gjort den tidiga typen till min figur, genom att skitlimma runda Pc skivor 1mm på höjd, slipat och format. Filade sedan ut det fyra vecken "
Men det skulle varit bra att få tag på den typen av hatt, färdig gjutet om det finns.
Airfix har väl haft något, men då i 1/32 .

//Lennart
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Captain 5:th US Cavalry 1912

Inlägg av Björn B »

Vet inte om dessa hattar går att konvertera: https://icm.com.ua/figure/us-infantry/
Det där blir en intressant samling.
Senast redigerad av Björn B den 26 jun 2022, 15:19, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Captain 5:th US Cavalry 1912

Inlägg av Lennart 12 »

Oj tusen tack för det där Björn, hade inte en aning att de fanns. Hatten är exakt den jag söker, och dessutom får jag annat med där också :)
Jo jag tycker också det kan bli en intressant samling, just med tanke på uniformer, utrustning, färger m.m.
//Lennart
Skriv svar