Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Har en hel hög av MiG-21:or i 1/48 liggandes, och kände dels att det var dags att ta tag i dem, dels att jag kände för något enkelt och tacksamt att bygga. Jag har nämligen givit mig in på Italeris Mirage III i 1/32, vilket är allt annat än en enkel resa. Så för att orka med den, slängde jag in en Eduard MiG-21MF som ett mellanbygge.

Eduards MiG-21:or måste vara bland de bästa modellerna som finns. Finfin passform, realistiska panellinjer och precis så mycket detaljer som behövs rakt ur lådan. Visst kan man pimpa dem med resin och ets, men det funkar även utan. Den här gången blev det det senare alternativet, jag hade en "Bunny Fighter edition" liggandes. En märklig utgåva med en slags fantasimärkning, gjuten i blå och orange plast (plus en gjutstam i den vanliga grågröna), och en massa resindelar. Delar som jag dock sparar till min kommande finska -21bis.

Så cockpit fick bli rätt enkel. Huven blir stängd och då räcker det med dekaler:

Bild

Passformen är i stort sett klockren. En intressant detalj är att luckan över avioniken är något för stor. Något som får de flesta av oss - inklusive mig vid tidigare byggen - att svära lite och ta fram slippapperet. Men grejen är att det är helt korrekt! Luckan ÄR nämligen något för stor även på originalet. Den som sett en MiG-21 på nära håll vet att de liksom inte var ett under av hyperelegant finish...

Bild

Inte så lite Matchboxkänsla på den här! No painting necessary... :D

Bild

...men jag trotsade Matchboxgudens kall och slängde in den i sprutboxen. Tanken är att bygga en tidig egyptisk MF från första halvan av sjuttiotalet. En epok som är minst sagt dåligt dokumenterad, så det är å ena sidan riktigt klurigt att göra research vad gäller såväl märkning som målning. Å andra sidan är det knappt någon som kan säga att man gjort fel. :D Men nu är allt målat på fri hand med en egenblandad Mr Paint-mix och kärran har fått en wash:

Bild

Och som rubriken antyder kommer det fler. Om jag inte får andra idéer, förstås. Vilket brukar bli fallet... :D
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Inlägg av Knajd »

Intressant att det var så tydlig sovjetisk standard som gällde även på MiG-21:or. Fint bygge!
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Inlägg av Lurifax »

Egyptiska Miggar från sjuttiotalet är superfräckt. Egyptiskt är ö h t fräckt om det så är Ramses II stridsvagnar eller M1A1:or. Men miggarna är ofta roligt målade i olika kombinationer i sand, grönt och brunt. Och som vanligt blir det ett toppensnyggt bygge när du jonglerar med modellkniv, lim och färgspruta. :)
holst

CU@C4
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Blir sugen på att bygga en av Eduards Mig 21or varje gång jag ser på dina byggen. Säkert en bra avkoppling jämfört med att brottas med Italeris Mirage.
Intressant med den Matchbox-färgade plasten. Tur att passformen är bättre på Eduards modeller. På tal om passform den här bilden på avionikluckan tog jag på Svedinos fina museum.
Mig 21.JPG
Mig 21.JPG (428.1 KiB) Visad 2435 gånger
Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Anders; Haha! :D Ja, bra bild på luckan där! Passformen är som sagt antagligen bättre på modellen än på originalet... Just den individen finns faktiskt med i Eduards Profipack-utgåva av SMT-versionen.

Så här års är det mycket som distraherar från modellbygge, men nu har egyptiern i alla fall fått sina dekaler:

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Inlägg av magnusf »

Hade hoppats på de stora orange panelerna på ovanvingarna men det här duger det också! Stiligt sommarbygge!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Just den här är tänkt att vara en ganska tidig variant, nånstans från mitten av sjuttiotalet. Men det kan nog bli paneler i framtiden, Eduards MiG-21:or kan man bygga många av!
Blekinge
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2022, 10:51
Namn: Johan

Re: Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Inlägg av Blekinge »

Riktigt snygg Mig-21. Har en Eduard Mig-21 MF 1:48 som väntar. Har skaffat färg och extra dekaler för det somaliska flygvapnet då jag tänker sätta den i kontexten av Ogaden-kriget 1977.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48 - Klar (för länge sedan...)

Inlägg av Björn Fransson »

Inser att jag aldrig avslutade den här byggtråden. Däremot avslutade jag modellen, så här är den:

Bild

Bild

Bild

"Chippade" med AK Interactives pennor och vädrade lite lagom mycket med torrpastell, numera oftast applicerad med pensel.

Bild

Bild

Det kryllar inte av referensbilder på dessa, så exakt färgnyans och grad av vädring bygger på relativt lösa grunder. Men jag har åtminstone hittat en bild som styrker min version.

Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sommarmiggor nr 1: Egyptisk MiG-21MF, Eduard 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Vacker MiG!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar