Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Den här modellen dök upp som en överraskning i nyhetsflödet för någon dryg månad sedan. Eller överraskning och överraskning, Eduard är glada för att göra sådant som är typiskt tjeckiskt lite då och då så på något sätt var det väl väntat att de en vacker dag skulle göra en sådan här och varför inte nu :) ? Jag lade en förhandsbeställning och den dök upp här i veckan.

KP gjorde den här maskinen både som ensits och tvåsits redan på 70-talet, det var fina modeller för sin tid men det här är något helt annat, det här är Eduard när det är som bäst!

Bild
En udda rote på boxarten, inte omöjligt jag väljer att göra dessa båda!

Bild
Kropp och vingar! Jag hoppades att vingspruen skulle vara märkt "S-199/109G-10/109K-4" men det var den inte, den var bara märkt S-199. Nåja, det kan väl komma ett gäng sena 109:or ändå, grundjobbet är ju gjort om inte annat!

Bild
Och här är resten av delarna, inklusive den bisarra propellern!

Bild
Ett försök till närbild på klarplasten som är fin men fortfarande lite tjock.

Bild
Ett litet kollage av närbilder på delarna, det här är snyggt!

Bild
Dekaler, masker och fotoets. Jag har bara plockat ut till en modell men det finns givetvis så det räcker till båda vad gäller ets och masker!

Bild
Och så till slut en instruktionsbok! Inte lika fin och omfattande som de har varit i en del andra modeller men helt OK ändå!

Den här ska upp på bordet direkt, det regnar så det kanske till och med kommer en uppdatering till idag!

Trevlig helg!

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Det här ska som vanligt med dina byggen bli intressant att följa.
Detaljerna ser superfina ut.

Anders E
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av Lennart 12 »

Blir nog riktigt vackert det där. Är Avia en Me kopia , licensbygge ? //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Anders! Det här är så bra det blir i 1/72! Tror det är så att Eduard lägger lite extra kärlek på allt med tjeckisk förebild.

Lennart! Licens och licens... Det byggdes Messerschmittar åt Luftwaffe i Tjeckoslovakien under kriget och när Tyskland slog igen butiken så fanns produktionslinan kvar. Tyvärr lyckade tjeckerna elda upp förrådet av Daimler-Benz-motorer men det fanns ett överflöd av Jumo-motorer (med tillhörande, groteskt stora, propellrar) från Heinkel 111-produktionen som lagts ner redan innan krigsslutet. Och då blev det såhär :) ! Flygmaskinen var ett riktigt as och förbrukades i rask takt, framförallt i start- och landningshaverier. Ett desperat Israel blev enda exportkunden och inte heller där användes maskinen mer än absolut nödvändigt innan man fick tag på bättre prylar. Men det är en rolig och annorlunda förebild!

En mycket modest uppdatering, jag har börjat limma ihop lite cockpitar:
Bild

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av Lennart 12 »

Ok, då förstår jag. Tack för historiken .//Lennart
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av Björn B »

Blir kul att följa. Var nära att beställa en sats själv men ångrade mig. Vill inte ha två stycken. Tänkte bara bygga "polisversionen" så jag väntar med den.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Lennart! Jag kollade på Wikipedia nu, de byggde 559! stycken med Jumo-motorer efter kriget! Herregud!

Björn! Det lär komma alla möjliga boxar av den här. Och är du otålig och inte vill vänta ut en specifik polisboxning så kan du få mina dekaler, jag kommer inte att använda de märkningarna!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av Lennart 12 »

Jo jisses, det blev många. Visste inte alls att Tyskland byggde i Tjeckoslovakien under kriget . //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Kul projekt! 109:or är egentligen inte min grej, men jag gillar de tjeckiska och i synnerhet de här. Ser själv fram emot att den kommer i 1/48, lär vara på väg och njuter av detta så länge.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Har småpysslat lite med denna på lediga stunder, det är ganska mycket bitar så det tar en stund att sortera, putsa och montera.

Bild
Äntligen en liten bit på väg med målningen! Observera att jag för en gångs skull försökt vara lite smart och märkt upp vilka delar som går till vilket av byggena, de är tillräckligt lika för att man inte ska kunna hålla ordning på det där på rak arm!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar