Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Det här gick fort när väl monteringen kom igång på allvar!

Bild

Bild
Ett litet minimum av spackel på fenframkanten, där vingen möter kroppen på undersidan samt under nosen. Inte illa!

Bild
Rygg- och bukskarven på 109-or ska vara kvar, de byggdes i halvor så det blir en naturlig skarv där. Vanligtvis har jag limmat, spacklat om det behövs samt försökt rista en skarv där. Det är svårt och det har sällan blivit riktigt bra.

Den här gången provade jag ett trick jag läst om någonstans: fasa kanten på kroppshalvorna väldigt försiktigt med en liten fil. Försiktigt, och en LITEN fas! När du limmar ihop halvorna så har du en perfekt panellinje där, utan spackling och ristning!

Och till slut har jag upptäckt en miss i logistiken kring byggsatsens delar: det finns med två långa och ett kort sporrhjul till de två maskinerna.

Kort sporrhjul (som det endast finns ett av till de två modellerna i lådan) används av märkningsalternativ A B C D E F H J K L
Långt sporrhjul (som det finns två av...) används av märkningsalternativ G och I

Ovanstående begränsar kombinationsmöjlighterna en aning... Eller så gör man som jag och skiter i vilket, jag bygger alternativ D med fel sporrhjul och så får L ha sitt korrekta korta.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Och så saktade alltihop in ett tag igen. Har ägnat den senaste veckan åt finputs samt tagit hand om alla smådelar som nu är i olika stadier av målning.

Lite bildbevis på att något händer kan vi dock prestera såhär en regnig lördag:

Bild
Vi tar en flashback till förra veckan, det här är inte så himla kul konstruerat i modellen, att få dit den här panelen är make-it or break-it. Det är ju inte så att den sitter på något diskret ställe heller!

Bild
Den passar bra men det blir ändå lite känslig spackling och slipning här. Och lite nitar att återställa också! Noggrannhet lönar sig men det tog lite tid.

Bild
Maskat för randigt sidroder, tidsödande...

Bild
...jämfört med målning och avmaskning vilket går rent fantastiskt fort!

Den ljusgröna färgen är inte helt rätt nyans men jag har använt den som basfärg på propellern för att få lite liv i den senare. Den har tjeckiskt rekord i feta propellerblad så det måste göras något för att inte sluta med en enorm, enfärgat mörkgrön, visp längst fram! Och man kan inte bara hälla ut färg så resten hamnade på flygplanet!

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av Morgan »

magnusf skrev: 07 jun 2022, 20:04 Rygg- och bukskarven på 109-or ska vara kvar, de byggdes i halvor så det blir en naturlig skarv där.
Tack för tipset, Magnus. Då har jag gjort fel i vartenda Bf 109-bygge som tidigare har gjorts. Jag hoppas komma igång med mitt storskaliga Mersu-bygge med en 1:32 Revell-byggsats som utgångspunkt, då detta är ett projekt som har legat i startgroparna under många månader och flera år nu.

Men alltid så har något dykt upp som har hindrat det.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Morgan! Polisen brukade alltid ha ryggskarvskontroll nere vid Ljungby när jag var på väg ner till C4 förr. Som tur var hade jag aldrig någon 109:a med mig men de kollade lite misstänksamt på mina Spitfire :) ! Klart du ska bygga en finsk 109:a i 1/32, det blir maffigt!

Vi kör en sista uppdatering innan semestern:

Bild
Ett vackert par... Jag jobbar med en i taget nu för att undvika att det blir enäggstvillingar...

Bild
Den israeliska maskinen har lite ljusare grundfärg, jag gick också på panelerna med en ytterligare ljusare nyans för att det skulle se lite solblekt ut. Jag har washat med "Brown Wash for German Dark Yellow", hunnit vingarna och nosen (fasen vad skitig den ser ut framtill på fotona, ska nog försöka tona ner det lite...).

Bild
Här har jag inte börjat med wash än, kommer använda "Dark Brown Wash for Green Vehicles" som är lite mörkare.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Det blev en lång semester från modellbygget, ibland är jag flitig som fasen att bygga över sommaren men i år blev det inget gjort alls. Nåja, det kommer fler somrar, och en lång bygghöst också för den delen :) !

Bild

Bild

Nästan klar med alla småtexter men sur på mig själv för att jag inte maskade och målade davidsstjärnorna, hade varit enkelt att göra masker och då hade jag sluppit skinande vita cirklar och en, trots allt jobb, lite motsträvig dekal som inte vill samarbeta fullt ut med ytdetaljeringen.

Till slut, vet inte om jag nämnt det tidigare och det kanske är gamla nyheter för en del redan, men de här byggsatserna kommer att utgöra basen för helt nya modeller av de sena 109:orna (G och K) från Eduard. Något att se fram emot :)

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av Anders.Edblad »

Välkommen tillbaka från semestern!
Supersnyggt som vanligt, det där med skarven mellan halvorna har jag också missat trots att jag tittat på massor av bilder.
Fortfarande imponerad över modellens alla fina detaljer.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

På upploppet... Har Arma Hobbys nya P-39 på ingång och då ska det fasen vara tomt på byggbordet!

Bild
Enligt målningsanvisningarna var det en massa röd- och blåmålade detaljer på maskinerna. Alltid livar det upp lite grann :) !

Alla dekaler på och en omgång lack på det! Ska fixa lite avgasspår och så måste jag göra något åt de skinande vita dekalerna.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Sedär, lite till klart innan helgen är över!

Bild

Bild
Avgasrör och kompressorluftintag på plats, även luftintaget hade en blå kant längst fram på den tjeckiska maskinen.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Nästan där...

Bild

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Avia S-199 "Mezek", Eduard 1/72

Inlägg av magnusf »

Ännu mer nästan där!

Bild

Hälsningar

Magnus
Skriv svar