Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av Matajen »

Nu är mitt första flygplan klart sen jag började med modellbygge igen i vuxen ålder (oräknat en liten Storch som var mer ett övningsbygge). Den avslutar för nu mitt tema Nordatlanten där jag tidigare byggt en Flowerclass korvett och en Typ VII ubåt (om än i olika skalor). Jag ska göra ett litet diorama med Airfix Bomber Resupply set, men själva planet är alltså klart. Mycket sparsamt vädrat, men jag visste inte riktigt vad jag skulle göra på den fronten.
IMG-4885.jpg
IMG-4885.jpg (3.63 MiB) Visad 2425 gånger
IMG-4884.jpg
IMG-4884.jpg (3.25 MiB) Visad 2425 gånger
IMG-4883.jpg
IMG-4883.jpg (3.12 MiB) Visad 2425 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av magnusf »

Den blev fin i sitt Coastal Command-schema, vilken skog av antenner :) ! Spännande variant av Wellington också, den ser klart annorlunda ut utan nostornet. Själv blir jag genast sugen på en nattbombare med Merlin-motorer...

Om du orkar justera det: du verkar ha fått lite hängiga skevroder, de går aldrig åt samma håll! Är det nere på ena sidan så är det uppe på andra!

I övrigt, snyggt bygge och kul att se en sådan här byggd!

Hälsningar

Magnus
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av Matajen »

Tack, det var ett trevligt bygge. Hade ingen aning om att skevrodren funkade så även om jag inser det rimliga i det. Jag har nämligen läst många beskrivningar om hur man ökar realismen genom att inte sätta alla roderytor spikrakt. Nu blev det alltså mindre realistiskt istället! 😮
Får se om jag vågar/orkar göra om…
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra start på ditt nystartade modellbyggande, snygga glasytor. Det där är väl inte en lättbyggd modell.
Det hängande skevrodret är kanske något som bomber resupply group ska fixa.

Anders E
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av Matajen »

När det gäller glasytorna så måste jag tacka Eduards masker. Det var första gången jag testade och det gjorde underverk. Att skära ut alla dessa spröjsar hade nog inte varit det lättaste...
Lurifax
Inlägg: 908
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av Lurifax »

Det blev ju riktig bra till slut. :)
holst

CU@C4
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av Matajen »

Nu har jag gjort ett litet diorama för min Wellington:
IMG-5234.jpg
IMG-5234.jpg (2.86 MiB) Visad 1739 gånger
Wellington 4.jpg
Wellington 4.jpg (1.97 MiB) Visad 1739 gånger
Bilagor
IMG-5239.jpg
IMG-5239.jpg (3.02 MiB) Visad 1739 gånger
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av Lennart 12 »

Jättefint dio, liten ren flygmaskin kanske, men riktigt snygg komposition med figurer och fordon.
//Lennart
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av Matajen »

Jag håller med om att planet skulle vunnit på lite vädring, men jag var inte säker på hur jag skulle göra i och med att det är tygbeklätt. Kanske jag blir lite modigare nästa gång.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Welling GR Mk.VIII Coastal Command

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt dio, det blir alltid intressantare med lite figurer och fordon runt flygplanet.

Anders E
Skriv svar