The Silent Hunter"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

The Silent Hunter"

Inlägg av Lennart 12 »

Nytt litet dio, skala 1/35 . //Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: The Silent Hunter"

Inlägg av teeo »

Såå fint - man kan riktigt känna iskylan i vattnet !
//Thomas
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: The Silent Hunter"

Inlägg av Proosen »

Läckert!
Gillar djupet i vattnet med isformationer och allt.

/Niclas
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: The Silent Hunter"

Inlägg av Plasticbattle »

The water and ice are awesome. Lovely scene. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: The Silent Hunter"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Teo och Niclas .
Thank you very much Mr Glackin .
//Lennart
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: The Silent Hunter"

Inlägg av Göran »

Hej Lennart

Måste bara säga att detta är nog det mest intressanta, i mina ögon sett, du lagt upp här, trots dina tidigare kreationer. I all sin "enkelhet" så dras blicken direkt mot "dramatiken" i centrum av bilden där betraktaren ges utrymme till att fantisera om vad som händer, då det inte är uppenbart. Och precis som Proosen och Frank skriver är djupet "grädde på moset".

Mvh
Göran
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: The Silent Hunter"

Inlägg av magnusf »

Nu får du fasen berätta hur du gjort Lennart! Håller med alla andra här och slås också av känslan i vattnet, det ser oerhört övertygande ut! Och kallt!

Hälsningar Magnus
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: The Silent Hunter"

Inlägg av Lerxzt »

Kan bara hålla med i hyllningarna ovan. Mycket realistiskt litet dio med fantastisk djup och känsla avseende vattnet. Bra jobbat!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: The Silent Hunter"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket till er alla , trevligt att diot uppskattas.

Jag har gjort som jag brukar , då jag skall efterlikna vatten. Tätat alla ram sidor på basplattan med silikon, och spacklat underlaget med lättspackel. Därefter lagt en mörk grundfärg av mörk grön och svart oljefärg. Skurit bitar av frigolit, panerat dem med lättspackel och limmat på plats efter lite slipning med fil och slippapper. Därefter ett tunt lager klar högblank trälack, (Herdins lösningsmedelsbaserade ) När lacken torkat så tejpade jag med vanlig masktejp för det stora isflaken direkt på ytan, som jag tänkt mig att flaken skulle se ut, och där det skulle placeras. lade så på bakpulver , och droppade lack på det. När det torkat så bort med tapen , och så blir bara flaket kvar. Laverar med mer oljefärg i det kulörer som vattnet skall ha , och lägger på lack. Upprepar detta ungefär 4-5 gånger för att få ett djup , och skiftningar mellan färg och lacklagren. I sista lagret drar jag ut färgerna med en pensel , och låter dem rinna in i varann, och blandas. Oljefärger har ju den egenskapen att det behövs mycket små mängder för att synas , och effekten av djup blir märkbar med det tidigare laverade färg och lack lagren. Grunden är i vilket fall , mörk färg djupt kallt vatten, ljusare färg grund och varmare. Sedan får man anpassa det efter den typ av vatten man skall åskådliggöra.



Kajaken byggde jag av en stomme av styv papp/kartong, limmade tunna spryglar av balsa ribbor utanpå, och klädde in det hela med vanligt hushållspapper penslat med vitlim och vatten. Skar därefter rent kanterna och så var kajaken klar. Det finns ju ett femtontal olika kajaktyper i den sk. North Bassin, Alaska Grönland, Sibirien som bl.a Inuiter, Algokiner, Atabaskan indianer nyttjar. Jag valde att göra den typ man använder på Nord Grönland, för den tilltalar mig mest i form. Heter ju Kayak på Inuiternas språk. Anledningen att jag valde just den beror på att jag själv har Inuit blod , och har 8 släktingar på Grönland. Har ju vetat sedan barnsben att jag är same till hälften (Kautokeino grenen) släkt med Marie Boine för övrigt, som även hon har släktingar på Grönland. Jag är bara 50 % Skandinav, andra hälften Same, Inuit, och Mesoindian.

Och eftersom mitt intresse kretsar kring Indianer och Vilda västern historik, så kom iden att även skapa något kring det Indianer och jägarfolk som lever långt uppe i Norr. Iden var egentligen min frus, :) Har för övrigt några andra ideer på temat, som jag funderar på att bygga framöver .

//Lennart
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: The Silent Hunter"

Inlägg av Lurifax »

Det här är f-n bland det bästa du gjort!
Och då har du ändå gjort mycket bra i modellväg.

Kul att läsa hur du gjort. och resultatet blev ju lysande och originellt.

Toppkvalitet rakt igenom.
holst

CU@C4
Skriv svar