Revell Fw190 F8 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Milan
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 nov 2015, 10:26
Namn: Milan Djuric

Revell Fw190 F8 1:72

Inlägg av Milan »

Hej alla

Efter en längre paus (min dotter är nu 2,5) har jag lite mer tid för att bygga. Det var inte helt stilla heller men kunde hitta lite tid här och där under tiden. Sista månaderna hade jag lite mer tid och tänkte dela med er olika byggen jag håller på med.

Satsen är lite äldre men jag var positivt förvånad. Den går ihop utan problem med väldigt lite spackling. Allt är OOB förutom kanonerna och avgasrören. Avgasrören blev lite tjockare men ser bättre ut än de som är i lådan.

Det som är riktigt dåligt är stora glasdelen. Den har en blåsa som inte går att få bort och den är suddig. Försökte snygga till den lite men utan någon framgång. Det har kommit två såna i byggsatsen så ja kommer att kolla hur ser den andra ut.

1:72 är inte min favorit skala iom. att jag gillar att detaljera men blir avslappnande efter bygget & vajringen och för att öva lite på målning. Den här kamot är perfekt för det. Gjorde den utan maskering.

Dekalerna är riktigt tjocka men ser ganska bra ut. Finns silvering på visa av de men tror att det beror mer på min målningsteknik.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det som är kvar och göra är antän, försöka fixa glasdelen, smutsa hjulen lite till, bomben, leka lite med pigment...
Urban Gardini
Inlägg: 1285
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Revell Fw190 F8 1:72

Inlägg av Urban Gardini »

Ser bra ut.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lurifax
Inlägg: 908
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Revell Fw190 F8 1:72

Inlägg av Lurifax »

Snyggt bygge av en tuff kärra.

Ett extra plus för det fräna kammot. Jag är alltid lika imponerad över alla som lyckas med den här typen av frihandsmålat kammo i den här skalan.

Bra jobbat! :)
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Revell Fw190 F8 1:72

Inlägg av magnusf »

Den där blev snygg, och inte lika gul som min blev vilket är ett stort plus :) !

Den där huven: är modellen konstruerad för att alltid ha stängd huv eller kan du få loss även den delen som inte är klarplast? Jag har lite FW-huvar du kan få men ingen som hör till Revell-modellen tyvärr, alla jag har är gjorda så att hela den rörliga delen av huven är i klarplast. Det kanske inte är läge att börja såga i det här läget... Hör av dig om du tror det skulle funka så skickar jag några att prova med!

Hälsningar

Magnus
Milan
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 nov 2015, 10:26
Namn: Milan Djuric

Re: Revell Fw190 F8 1:72

Inlägg av Milan »

Tack Urban och Lurifax.
Det var inte så jobbigt att måla den. Bara lite tålamod och jobba sakta framåt. Jag är inte så avancerad med airbrushmålning...

Tack Magnus. Jag testade olika färger och var nöjdast med den här, revell Afrika braun. Den är ur det här setet :

Bild
Och den gröna är AMMO MIG RLM varianten.

När det gäller klardelarna, så var modellen gjuten så att det inte går att ha huven öppen. Ramen är gjuten ihop med kroppen och bara den klara delen ligger lös. Tack för offrat hjälp men det skulle vara jobbigt att börja såga i kroppen i den här läget :shock: och hur det kommer att se efteråt ut är väl frågan...

/M
Milan
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 nov 2015, 10:26
Namn: Milan Djuric

Re: Revell Fw190 F8 1:72

Inlägg av Milan »

magnusf skrev: 31 mar 2022, 20:09 Den där blev snygg, och inte lika gul som min blev vilket är ett stort plus :) !

Den där huven: är modellen konstruerad för att alltid ha stängd huv eller kan du få loss även den delen som inte är klarplast? Jag har lite FW-huvar du kan få men ingen som hör till Revell-modellen tyvärr, alla jag har är gjorda så att hela den rörliga delen av huven är i klarplast. Det kanske inte är läge att börja såga i det här läget... Hör av dig om du tror det skulle funka så skickar jag några att prova med!

Hälsningar

Magnus
Magnus, jag har två burkar av Afrikabraun. Kommer aldrig att förbruka båda. Jag öppnade en för den här Fw-n. Kommer eventuellt att bygga Marselles Bf109 nån gång men en burk räcker länge. Du kan få den andra burken om du vill!

Hälsningar
M
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Revell Fw190 F8 1:72

Inlägg av magnusf »

Milan! Tack för det generösa erbjudandet men jag har hittat ett recept som funkar (MrP Afrika-gul och Dark Earth i lämplig blandning) så jag fortsätter på det! Du får bygga en Marseille-maskin i 1/32 så du förbrukar bägge :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar