F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Gillar -

allt! Hela byggtråden är fantastisk, informativ, snygg, rolig och med ett bra resultat. Ser fram emot nästa tråd! Har du en plan?

EDIT: Ahh! Jag såg själv.

Mvh Fredrik
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av Erik_G »

Tjusig den blev, Janne. Själv har jag blivit uppehållen med ett brådskande pansarprojekt.

Men var du tvungen att ta samma serienummer som jag :-(

Den är riktigt fin förresten, Kittyhawks F-35B. En del småsaker man kan slå ner på, men jag tror det blir ett kul bygge.

/E
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av Janne.S »

Tack Lennart, Fredrik å Erik :D

@ Erik
Attans, nu visste jag inte vilken maskin du skulle göra eftersom DU INTE UPPDATERAT DIN BYGGTRÅD! :P
Jag tänkte göra det första alternativet men den här hade fler kills ju :D

Jaja, du skulle väl ha HAwkar på din väl? Så de blir ju inte lika som bär.

JAg har sett sprue shots på F-35:an, upphöjda panellinjer och annat intressant som får åtgärdas...men men man måste väl anskaffa en i alla fall...vilket påminner mig om att jag behöver en F-22 åxå...sedan ska man lista ut hur man ska måla dom för att efterlikna stealth-ytbehandling :/
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av Erik_G »

Har en F-22 nästan klar.. den har varit nästan klar i 2 år snart... :-(

De upphöjda panellinjerna är ju bara på skrovets ovansida, och det rör sig om en handfull linjer, så det kan man kanske leva med. Men jag ska kolla, så att inte panellinjerna är "RAM-tejp" och således ska vara lite upphöjda i verkligheten.

Ja ja, jag får väl skylla mig själv då´rå.. ska se om jag kan vädra min annorlunda, så det blir en poäng med att samma flygplan står i dubblett på utställningsbordet :D

Din blev i alla fall bättre än min kommer att bli. Modellen har kämpat mot mig för varje steg jag tagit. Inte byggsatsens fel, men en massa grejor har strulat. Skulle t.ex testa "blue-tack" maskering, vilket ledde till att häftmassan fastnade på modellen och gick inte att få loss med mindre än att jag fick ta till mekaniskt våld. Jag tappade airbrushen i backen och förstörde nålen så att jag inte fick de fina färggränserna jag var ute efter, jag testade saltvädring på vingarna, med följden att det blir vit beläggning på vingarna hela tiden eftersom jag tydligen inte fått bort all salt, utan den måste ha löst upp sig och gömt sig inuti vingen, när jag sedan målat har saltet lösts upp igen och kapslats in i färgen. Varje gång jag målar över ser det bra ut - en stund, sen kryper det fram igen :-(
Aww.. ska trycka dit hjulen och luckorna, sen är det operation dirty..

/E
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av Janne.S »

Erik_G skrev:Har en F-22 nästan klar.. den har varit nästan klar i 2 år snart... :-(

De upphöjda panellinjerna är ju bara på skrovets ovansida, och det rör sig om en handfull linjer, så det kan man kanske leva med. Men jag ska kolla, så att inte panellinjerna är "RAM-tejp" och således ska vara lite upphöjda i verkligheten.

Ja ja, jag får väl skylla mig själv då´rå.. ska se om jag kan vädra min annorlunda, så det blir en poäng med att samma flygplan står i dubblett på utställningsbordet :D

Din blev i alla fall bättre än min kommer att bli. Modellen har kämpat mot mig för varje steg jag tagit. Inte byggsatsens fel, men en massa grejor har strulat. Skulle t.ex testa "blue-tack" maskering, vilket ledde till att häftmassan fastnade på modellen och gick inte att få loss med mindre än att jag fick ta till mekaniskt våld. Jag tappade airbrushen i backen och förstörde nålen så att jag inte fick de fina färggränserna jag var ute efter, jag testade saltvädring på vingarna, med följden att det blir vit beläggning på vingarna hela tiden eftersom jag tydligen inte fått bort all salt, utan den måste ha löst upp sig och gömt sig inuti vingen, när jag sedan målat har saltet lösts upp igen och kapslats in i färgen. Varje gång jag målar över ser det bra ut - en stund, sen kryper det fram igen :-(
Aww.. ska trycka dit hjulen och luckorna, sen är det operation dirty..

/E

Aj aj, vad skulle du saltvädra en öken pipi för? det ska du ju bara göra på TPS målningar! Salt sitter som berget....jag saltade ju min snowspeeder och den fick jag diska ren från salt, vågar inte tänka på hur det skulle vart om jag målat den med akryl...då hade väl färgen lossat.
Har du testat att lägga blanklack över? det kan avhjälpa oönskade fläckar. Testa lite johnson utblandad med fönsterputs med ammoniak.

Annars tycker jag du ska strippa färgen och göra om..

Aha, det häftiga med häftmassan är att du kan använda häftmassan för att ta bort häftmassan.... tar en klump på en tandpetare åsså duttar man på modellen där det sitter häftmassa kvar så tar det väck det, annars är det näst intill omöjligt :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av Anders_Isaksson »

Fint bygge, Janne!
Mest imponerad är jag dock av tiden från start till mål, måste vara rekordsnabbt bygge av en Hasegawa F-14 i 1/48 (eller 1/72 för den delen). :shock:
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av Janne.S »

TAck Anders :D
Tja en och en halv månad....inte så farligt :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av Niklas »

Det är som alltid med dina byggen Janne, ett mycket imponerande resultat! Dessutom extra kul att följa alla dina guider med hur du gör, från luftintagskanalerna till fotograferingen.

Well done!!

//Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av Janne.S »

TAck Niklas :D

Tja du vet..ska det ändå dokumenteras så kan jag väl göra det ordentligt :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-14A Alicat, Hasegawa 1/48 med godis färdig s.15

Inlägg av Henrik R »

Japp Janne kan det där med att slå ihop och måla! :-)
Säger det en gång till, coolt bygge!
Skriv svar