Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av Janne.S »

Slava Ukraini!


Med Jätte Viggen pausad så ville jag bygga något som visade mitt stöd för Ukrainas strid för sin frihet och suveränitet.
Jag är full av beundran för detta folk som står upp mot Ryssland och Putin o ch jag vill ära dom med att bygga en Ukrainsk Su-27UB Flanker C.

Som av en händelse så hade jag en i min stash och även masker för det fräcka digi-kammot!


Det är G.W.Hs Flanker och den är delikat! Jag har gluttat på lådan många gånger och gjutningarna är otroliga!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild







Det är en milijon delar och alla ser otroliga ut!
Titta bara på den här stänkskärmen till exempel....mums!

Bild



Här är baksidan av knallpallen....

Bild




Här är maskerna...kommer bli tjusigt det här!

Bild





Desutom blir det premiär för Quinta Studios printade instrument!

Bild





Så då var nästa projekt igång!


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av Urban Gardini »

Det här ska bli intressant!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av Pelle F »

Lägg till en vägskylt och gör den här, så får du ett kaxigt diorama:
https://theaviationgeekclub.com/video-s ... -exercise/
ShogunBallistic
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:26
Namn: Patrik Grundström

Re: Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av ShogunBallistic »

Jag blev sugen på en Ghost of Kyiv nu! Den lär ju dyka ganska snart i alla möjliga skalor.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av Janne.S »

ShogunBallistic skrev: 26 mar 2022, 19:28 Jag blev sugen på en Ghost of Kyiv nu! Den lär ju dyka ganska snart i alla möjliga skalor.
Hehehe.....jag ska göra två GoK, väntar på att grejerna ska landa...men det blir nog ett Patreon exklusivt bygge.

Pelle F skrev: 26 mar 2022, 18:50 Lägg till en vägskylt och gör den här, så får du ett kaxigt diorama:
https://theaviationgeekclub.com/video-s ... -exercise/
Hahaha...Ja jag har sett den bilden :P
Urban Gardini skrev: 26 mar 2022, 15:08 Det här ska bli intressant!
..och kul!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av Janne.S »

Dags att börja!


Fin Cockpit du har där...synd om något skulle hända den!


Som ni såg i presentationen så är lådan full av delar och för att få ihop knallpallen så krävs alla dessa delar :P

Galet va? bara allt passar så...

Bild




Limmade ihop stolarna..nästan lika bra som resineftermarknads grejer!

Undrar om jag behöver krydda dom extra eller om de duger som de är?

Bild

Bild



Nästa fråga, gjutna bälten eller printade?

Bild


På tal om Quinta Studio....här är cockpit delarna...jösses amalia, det är till och med ett blankt lager över mätartavlorna! Det är omöjligt att kunna åstakomma detta med bara målning... lite synd för jag gillar att måla cockpit men det är är för bra för att ignoreras! Mycket bättre än färgat ets!

Bild

Bild



Det tragiska är ju att jag måste ta väck alla dessa fina detaljer! Allvarligt talat ledsen över att behöva göra det....önskar det fanns cockpitar som är rena och redo för printade dekaler!

Bara titta på alla dessa detaljer!

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild





Måste göras....


Bild


Bild


Bild




Åtminstone lite detaljer kommer överleva.


Bild




Med det är bygget inlett och delarna inväntar grundfärg!

Bild





Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av Janne.S »

Fredagsuppdateringen är här!


Jag lär mig något nytt

När jag titta på Quinta Studio printen så inser jag att jag måste matcha färgen hyfsat iaf

Jag har både Akan och MRP Sukhoij cockpit färger... men vilken matchar bäst?


Akan är mörkare i tonen..

Bild





Och MRP ljusare.

Bild




Och detta är vad jag har att förhålla mig till... ingen av färgerna matchar men vilken är minst fel?

Bild





Först grundade jag i svart...

Bild





Sedan målade jag en sittbrunn i vardera färg....båda känns sådär.

Bild





JAg bestämde mig för Akan i alla fall


Bild



JAg gjorde som instruktionen förtäljde och doppade QS grejerna i vatten och jag använde förtunnad vitlim att få dom att fästa med

Vet inte om jag ska kalla dom delar eller dekaler...lutar åt delar.

De var lätta at få på plats och flytta runt.

Bild




Nu blev hobbyn dyrare plötsligt, de får verkligen cockpiten att poppa...lite mattlack och washers så kommer det se fantastiskt ut!

Bild

Bild

Bild





Till och med knapparna på spakarna passade perfekt...blir nog så att man måste ha quinta studio delar lika väl som mässings pitotrör i framtiden.

Bild



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av Janne.S »

Återigen söndag och dags att släppa en uppdatering :D

Få ordning på torpet..

Vi går vidare


Litemer detaljmåleri, lite skav på golvet vid pedalerna och efter att ha tittat på referenser så kryllar det av olika nyanser av blågrått i cockpit så att nyanserna skiljer är mer korrekt och ger mer liv

Bild

Bild

Bild

Bild






Började på IP kåpan...

Bild




Sedan limmade jag dit småpryttlarna och blåste blanklack över härligheten.

Bild





Sedan en lätt wash

Bild




Rälsen till knallpallen har en rolig blekgul färg som jag mixade själv som följer: 1 del gult, en del ökengult/sand och 2 delar vitt.

Bild





Sist mattlack och en torrborstning.

Bild





Sedan åkte de sista delarna in...


Bild


Bild



Jag gjorde ett litet misstag tidigare i bygget som jag fick betala för nu, jag hade blandat ihop de båda sittbrunnarna. De är i princip helt lika men det är skillnader som märks när man ska limma in sittbrunnarna i flygkroppen :P Ingen minns en fegis så jag hade givetvis inte tittat i instruktionen :P det gick ändå.


Bild

Bild

Bild




Nåväl, det var kul och det ser strålande ut, QS grejrna lyfter verkligen!

Torrpassar med sätena...

Bild

Bild






Ja men då blir det knallpallar nästa gång då!





Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av Janne.S »

Ah, Fredagsuppdateringen är här :D

Knallpalls Duette


Dags för di där K36:orna....

Först ett tips som jag snappat upp från figurmålare
Det är riktigt bra att ha ett rejält handtag att hålla i när man ska pillmåla småsaker med massor av detaljer. Jag superlimmar dom på gamla medicinburkar som är perfekta handtag. Tro mig, mycket bättre än att hålla i en pinne eller tandpetare.

Bild




OK, steg ett; avlägsna rälsen bak på sätena....råkade limma på dom lite för tidigt.

Bild




Sean detaljmålande med hjälp av bra referenser. GWH knallpallarna är riktigt fina, inte riktigt på par med resinsäten men bra nog.

Bild




Efter detaljmålandet torrborstade jag med mörkgrått och klarlackade innan jag satte dit alla dekalerna...Det är riktigt bra av GWH att skicka med dekaler till dom, de gör skillnad!

Bild


Bild




Dags förQuinta Studio bältena... Först ett dopp i vatten.

Bild





De ger verkligen den där lilla extra. De känns som tunna siliconband och anpassar sig suveränt till olika ytor, bara var noga med att använda vitlim så de fastnar.

Bild

Bild




Båda klara...

Bild






Sedan blanklack och en tunn wash....sedan mattlack och limmade på rälsen igen.

Bild




Limmade fast dom i cockpit med vitlim...de ser asgrymma ut!Cockpiten är snart klar men jag avvaktar med HUDarna tills senare...har en otäck tendens att slå av dom annars :/


Bild

Bild

Bild

Bild






Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
ShogunBallistic
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:26
Namn: Patrik Grundström

Re: Ukrainsk Su-27UB Flanker C, 1/48 GWH

Inlägg av ShogunBallistic »

Sjukt fint. Synd att Quinta är ryssar, så det lär väl bli svårare att få nya. Red fox är ungrare, så det blir väl dom framöver.
Skriv svar