Sav m/43 i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Sav m/43 i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag har köpt en Sav m/43 från UM

Bild
Men jag är inte helt förtjust i överbyggnaden i resin. Modellen till vänster är något jag köpt begagnat i 1/76. Den ser mer rätt ut om man jämför med originalet.

Bild
(bilden kommer från http://www.ointres.se/sav_m43-2.jpg)

Bild
Förutom att det hela ser för lågt ut så hade resindelen lite andra problem. Höger undersida var inte flat så den hamnade inte rätt på stänkskärmen. Fronten är sned i nederkant så den hamnar inte i 90 graders vinkel mot sidorna.

Bild
Provade att höja den med lite plast i nederkant men då hamnar alltihop för långt fram. Här höll jag på att testa mig fram på ett Strv m41 chassie jag höll på att bygga just då.

Bild
jag hade ett nedlagt försök att bygga en Sav på ett chassie från Attack så jag provade min överbyggnad på UM chassiet.

Bild
Det är små skillnader i dimensioner mellan Attack och UM så det passar inte helt men jag tror att jag satsar på att bygga en ny överbyggnad. Kommer använda något tjockare plast då den gamla är lite ranglig.

Bild
Har nu börjat med UM-modellen och kan konstatera att man gjort en ny (plåt) ovanför transmissionen. Den är tjockare i bakkant för att få en annan vinkel. Tyvärr är den för kort till mitt bygge. Plåten är anpassad till resindelen och därför är avståndet från transmissionsluckan och överbyggnadens framkant för kort.

Bild
Om jag använder delen från pansarvagnen istället blir det bättre.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sav m/43 i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
då jag börjat bygga en Pbv 301 så blev jag sugen på att försöka få till min Sav m/43. Har gjort ett par försök till på överbyggnaden utan att bli nöjd.
Den senaste (som sitter på chassiet) verkar lovande. Formen känns OK men taket är för brett så på den igen.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sav m/43 i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Den här gången tänker jag inte ge upp. Jag ska ha till en Sav m/43. Kom på att jag borde ha monterat på skärmarna för att veta säkert vilken bredd överbyggnaden ska ha.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sav m/43 i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Någon gång måste man säga att det får duga så nu gör jag det. Ska nu försöka få färdig eländet.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Sav m/43 i 1/72

Inlägg av magnusf »

Herregud. Så mycket jobb för en så liten vagn :) ! Trist att de som gjorde en riktig byggsats av den här uddavagnen inte lyckades bättre!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sav m/43 i 1/72

Inlägg av Björn B »

Cameoskäraren har ju fått jobba iallafall.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sav m/43 i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Att använda fronten av resindelen kändes helt plötsligt som en bra idé men nu är jag inte lika säker. Nåja, gjort är gjort.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sav m/43 i 1/72

Inlägg av Björn B »

Någon gång måste man säga att det får duga så nu gör jag det.

Det var ju korkat.

Bild
Skulle bygga lådan på bakre väggen och upptäckte då att den är för låg.

Bild
Får återvända till mitt ursprungliga bygge. Här är taket för högt men jag tror att det ska gå att fixa.
Först bort med dom delar som är för höga.

Bild
med dom nya lägre bitarna på plats cabbar vi ner.

Bild
och lägger till ett nytt tak och övre bakre vägg. Lådan som ställde till problemet från början passar nu.

Det här blev ju en tidsresa. I december 2001 skrev jag i ett annat forum att jag byggde en Sav m/43 och var halvvägs med den.
Nu när jag återigen fått taket på plats kan jag säga samma sak igen. Vad händer nu med det nya bygget som blev fel? Har modifierat delarna jag gjorde nu så att dom ska passa till den andra också. Kanske blir det två Sav m/43 om jag blir färdig.
hanfeh
Inlägg: 599
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Sav m/43 i 1/72

Inlägg av hanfeh »

Jag har nyss avslutat mitt bygge av Unimodel SAV m/43 i min serie av gammelpansar och kan bara hålla med om att både form och passning mot underdel brister stort. Med min ambitionsnivå på temasamlingen så lade jag inte ner mer jobb utan byggde den rakt av med lite passbitar. Nu har jag bara 6 modeller kvar innan jag avslutar min temasamling gammelpansar i 1:72.
Bilagor
DSCN5328 kompr.JPG
DSCN5328 kompr.JPG (269.6 KiB) Visad 896 gånger
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
hanfeh
Inlägg: 599
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Sav m/43 i 1/72

Inlägg av hanfeh »

Glömde en fråga som jag inte har brytt mig om att reda ut på alla mina byggen. Hur långa var antennerna på de äldre pansarvagnarna? m/37 och framåt?
På bilder av förebilder så syns bara en enda antenn ända fram till m/74 som tycks ha utrustats med nyare radio och syns med tre antenner.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Skriv svar