IDF fallskärmsjägare (Dragon/Italeri 337) *Färdigt*

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: IDF fallskärmsjägare (Dragon/Italeri 337)

Inlägg av Lennart 12 »

Det blev riktigt fina dina figurer. //Lennart
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: IDF fallskärmsjägare (Dragon/Italeri 337)

Inlägg av Knajd »

Lennart 12 skrev: 04 okt 2022, 17:58 Det blev riktigt fina dina figurer. //Lennart
Tack Lennart!

Har lite tid över och har vädrat figurerna. Det enda som återstår är blanklack på solglasögonen.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: IDF fallskärmsjägare (Dragon/Italeri 337) *Färdigt*

Inlägg av Knajd »

Färdiga till sist.

En patrull fallskärmsjägare i södra Libanon 1982 har besvarat vad man tror är fientlig eld från Hizbollahkontrollerat område. De avancerar försiktigt framåt och råkar på en rejäl blodfläck och en tappad automatkarbin. Lyckades de träffa skytten eller kan det vara någon från en milisgrupp som stödjer Israel som blivit skjuten?

Bild

Bild

Bild

Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: IDF fallskärmsjägare (Dragon/Italeri 337) *Färdigt*

Inlägg av Lennart 12 »

Dina figurer blev riktigt fina. Jag har fortfarande svårt att få till det där med att måla figurer.
//Lennart
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: IDF fallskärmsjägare (Dragon/Italeri 337) *Färdigt*

Inlägg av Lurifax »

Finfina figurer! :D

Det är svårt att måla och fixa med figurer men du lyckas bra med de här gamla seten.
holst

CU@C4
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: IDF fallskärmsjägare (Dragon/Italeri 337) *Färdigt*

Inlägg av Knajd »

Lennart 12 skrev: 31 okt 2022, 05:43 Dina figurer blev riktigt fina. Jag har fortfarande svårt att få till det där med att måla figurer.
//Lennart
Lurifax skrev: 31 okt 2022, 07:18 Finfina figurer! :D

Det är svårt att måla och fixa med figurer men du lyckas bra med de här gamla seten.
Tackar tackar!

Att måla figurer är en speciell färdighet. Jag har sett fantastiska modellbyggare måla och vädra nästan fotorealistiska stridsvagnar och flygplan på YouTube. Så avslutar de med att sätta dit ett par figurer som inte alls matchar deras nivå på fordonet. Det behöver inte vara misslyckade figurer - de når bara inte upp till resten av bygget.
Många har problem med att måla hud, speciellt ljus hud, som kräver ett par lager filter för att få fram alla blå, lila, rosa och ibland gröna nyanser som finns. Har sett duktiga byggare som målar dit stora uppspärrade mangaögon och blaskar på en Vallejowash och tycker de är färdiga. Synd, speciellt när de köpt dyra resinfigurer men alla tycker ju inte om att måla människor och djur.

Å andra sidan så kan figurer som håller samma klass som resten av bygget göra allt snyggare och ger betraktaren något att utgå från - vi mäter ofta storlek på föremål efter hur stora människorna runt omkring är. Som en besättning som sitter på en stridsvagn.

Det är svårt att bygga och måla figurer och jag undrar ibland varför jag håller på och övar på dessa gamla set. Efter ett par byggen där jag fått konvertera, sätta dit resinhuvuden och börja måla med oljefärger kan jag ärligt säga att det går lättare. Även om de inte är supersnygga så håller jag en bra mycket högre lägstanivå. Det har gått in en hel del i huvudet.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: IDF fallskärmsjägare (Dragon/Italeri 337) *Färdigt*

Inlägg av Lennart 12 »

Hud och ansikte tycker jag går hyfsat bra att måla, men veck och prylar i kläderna har jag svårast för. Men det är väl som med det mesta , träna på till man kan :)
//Lennart
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: IDF fallskärmsjägare (Dragon/Italeri 337) *Färdigt*

Inlägg av Knajd »

Lennart 12 skrev: 31 okt 2022, 11:27 Hud och ansikte tycker jag går hyfsat bra att måla, men veck och prylar i kläderna har jag svårast för. Men det är väl som med det mesta , träna på till man kan :)
//Lennart
Ja, tyg är knepigt. Brukar blanda i matt medium i akrylen för att få kläder att se matta ut. Oljefärger är perfekta när man ska måla säckiga kläder med mjuka veck. Färgen klistrar sig på plats och så blandar man till en övergång. Överlag lärde jag mig att uppskatta oljefärgers tendens att ligga på rätt plats när man målar detaljer.
Skriv svar