Tamiya Lotus 25
Tamiya Lotus 25
Kanske man skulle bygga en "kvalitetsmodell" som omväxling. Fast jag tänkte mig en bil från säsongen 1962 då den inte hade den gula randen.
Först och främst behövde jag se till att jag kan få en ny vindruta. Det tog många försök men jag tror att jag har en mall för det nu.
För att krångla till det lite till så vil jag bygga den med transmissionskåpan den hade i början av säsongen. Jag använder en 1/25 Lotus 29-kåpa som bas för detta. Jag började med att fylla alla hål i den.
Fler hål måste fyllas i karossen. Jag brukar hävda att behöver man inte använda en såg till byggsatsen är det ingen bra modell. Det visar sig att Tamiya gjort en bra modell.
Jag är inte säker på att det här var en bra idé eller om jag bara kommer förstöra en byggsats
Ett par snitt med sågen behövs för att göra den övre delen smalare bak.
Men kåpan måste också vara högre och jag är inte säker på hur jag ska fixa det.
Jag har inte beslutat om jag ska bygga om kylaren eftersom det kommer att vara osynligt med karossen på plats.
Men jag gör som vanligt. Inte planera, hitt på nåt. Motorkåpan behövde alltså vara högre så jag gjorde ett par snitt och lade till material till den. Ett par små distanser av plasticcard och fyll sedan ut med superlim-bakpulver.
Jag hittade en bra sidovy i en bok och mina ombyggnader matchar otroligt nog bilden förutom nosen.
Den är längre på fotot så jag lägger lite plast framtill.
Det ger mig lite material att slipa.
Tror att jag fått fram grundformen. Dags att måla, är det inte alls. Undrar om den någonsin kommer så långt
Re: Tamiya Lotus 25
Man undrar ibland om folk är hjälpsamma för att vara hjälpsamma eller för att djävlas.
Efter att jag trodde att jag var klar med grundformen fick jag en del tips till bilder av originalbilen. Självklart är mitt jobb helt fel.
Jag byggde upp med plast på insidan av motorkåpan för att få material att jobb med. Sedan slipade jag ner dom stora bulorna på sidan så att kåpan fick samma form som resten av karossen. Lade även ett snitt så att jag kunde sänka kåpan i bakkant så att den lutar bakåt.
Det här innebär att motorn inte längre får plats med det trodde jag inte heller att den skulle göra. Bilen hade ett par mycket mindre bulor för att nedre kanten av ventilkåporna skulle få plats så det blir nästa sak att fixa. Misstänker att även ett par avgasrör måste dras om sedan.
Efter att jag trodde att jag var klar med grundformen fick jag en del tips till bilder av originalbilen. Självklart är mitt jobb helt fel.
Jag byggde upp med plast på insidan av motorkåpan för att få material att jobb med. Sedan slipade jag ner dom stora bulorna på sidan så att kåpan fick samma form som resten av karossen. Lade även ett snitt så att jag kunde sänka kåpan i bakkant så att den lutar bakåt.
Det här innebär att motorn inte längre får plats med det trodde jag inte heller att den skulle göra. Bilen hade ett par mycket mindre bulor för att nedre kanten av ventilkåporna skulle få plats så det blir nästa sak att fixa. Misstänker att även ett par avgasrör måste dras om sedan.
Re: Tamiya Lotus 25
Oj oj oj.
Är det 55% Tamiya och 45% plasticard den består av nu? Imponerande!
Är det 55% Tamiya och 45% plasticard den består av nu? Imponerande!
Re: Tamiya Lotus 25
Nu börjar det bli knepigt. Måste hitta placeringen för dom nya bulorna. Jag hoppas att hittat rätta stället.
Kapar upp ett par skåror där ventilkåporna kommer sticka ut. Den ska sedan täckas av den nya bulan. Tänkte först tillverka bulor i Magic Sculp men fick sedan en idé om fälltankar i 1/144. Letade men hittade inga tankar.
Hittade däremot kamerabulorna från Hellers Spaninglansen som kanske kan funka.
Tyvärr passar inte motorkåpan ändå. Ventilkåporna tar i i överkant. Slipar ner på insidan av kåpan men jag har nog smalnat av den för mycket. Det finns inte tillräckligt material att slopa i. Måste bygga upp på utsidan så att jag kan fortsätta slipa inuti utan att det blir ett hål. Att det är så svårt att bygga Tamiya. Det är ju ingen "shake and bake" som man brukar hävda.
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
- Namn: Urban Gardini
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tamiya Lotus 25
Det hänger väl främst på om man vågar såga eller inte...
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
Re: Tamiya Lotus 25
Det är nu man inser skillnaden mellan montera och bygga.
/Anders
-
- Inlägg: 1285
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
- Namn: Urban Gardini
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tamiya Lotus 25
Hehehe
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
Re: Tamiya Lotus 25
Jag trodde att jag började komma tillrätta med motorkåpan då jag hittade bättre bilder av bilen. Det visar sig att den inte alls ska slutta bakåt som jag byggt.
Det är svårigheten att bara jobba efter foton och sakna ritning. Nåväl det är bara att bygga upp det hela med superlim och bakpulver.
Jag får nog dra på ett lager färg så att jag ser hur det hela ser ut. Det är svårt att få en riktig överblick med kammomönstret.
Det roliga är att kåpan passar bättre nu än innan jag satte sågen i den fast det har varit småkrångligt att komma så långt.
Re: Tamiya Lotus 25
Saker går åt skogen helt enligt förväntan fast det tog längre tid än jag trodde.
Väggarna blir ju tunna när man slipar ner dom så det är lätt att man knäcker något.
Självfallet hände det till slut när man nästan var klar. Har nu fixat det men passformen är inte lika bra nu.
Måste nu bygga lite Weberförgasare innan jag kan gör något mer men har svårt att hitta några mått på dom.
Senast redigerad av Björn B den 23 jan 2024, 04:00, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 1915
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Tamiya Lotus 25
Här är en hyfsat bra bild Björn, så du ser ungefärlig storlek i alla fall. Det var väl samma gasare" som på Climax.//Lennart
https://www.alamy.com/stock-image-close ... 57884.html
https://www.alamy.com/stock-image-close ... 57884.html