Skyraider måldragare 1/72 Sword

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av daza »

Att bygga med ett mål eller att skjuta på problemet… Alltså bestämde jag mig för att bygga en måldragare, för vilket Swords AD-4W Skyraider i 1/72 och Moose Republics dekaler införskaffades.

Bild

Typisk short-run med avsaknad av styrpinnar och dylikt, men fina gjutningar och detaljer. Kroppshalvorna passar nästan perfekt och enda spacklingen som behövs är lite CA på skarven. Det enda som måste i kroppen innan limning är schakten för sporrhjul och krok och lite invändig målning. Cockpit, fönster m.m. kan sättas dit efteråt. Borrade upp avgasrören samt hål för de extra bubbelrutorna hos vinschoperatören. Donator för dessa blir Fujimis Vertol 107 där man får med fler än vad som behövs till en hkp 4.

Bild

Landställsschakten är lite luriga. Ett par delar är felnumrerade i beskrivningen och på ena sidan är den ingjutna strukturen i överdelen av vingen förskjuten mot hålet i underdelen. Efter lite karvande passar det ok, och jag är inte den som sitter och tittar överdrivet mycket på landsställsschakten när allt är klart.

Bild

Cockpit är fint detaljerad och enda tillägget blir bälten av maskeringstejp och några etsdelar från arkivet. I see a cockpit and I want it painted black!

Bild

Hur Sword tänkte att man ska montera motorn är oklart. Jag bygger upp en egen infästning och schimsar in den med tunn plasticard. Det är bygget fram till idag. Fortsättning följer!

/Daniel
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av Dan Kut »

Spännande! :)
Bygger alldeles för sakta..
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av magnusf »

Daniel! Det här ska bli kul att följa! Och eftersom den ska bli gul - fuska inte med grundfärgen :D !

Hälsningar Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av Lennart 12 »

En läcker maskin det där. Såg den så gott som dagligen här hemma under 60 talet då jag växte upp. Den målflög för LV 7, ljudet var helgrymt .//Lennart
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av daza »

Det hade varit något det, att få en daglig dos Skyraider! Vi får vara tacksamma till Kungliga Flygförvaltningen och Svensk Flygtjänst för möjligheten att få bygga Skyraider, Firefly och Meteor med svensk förebild. Och lite mindre tacksamma för Miles Martinet, tills någon mer än Pavla ger sig på den :D

Såhär har jag byggt upp fästet för motorn.

Bild

Bygger även in luftintaget på ryggen för att inte få in färgdamm på rutorna vid senare målning. Har petat dit ett par klumpar milliput som gavlar och så ska det komma dit en plastremsa för att stänga till.

Bild

Cockpit är också på plats.

Bild

/Daniel
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av Mats Averkvist »

daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av daza »

Tack Mats, jag har redan hittat dit och bilderna är till stor hjälp! Du råkar inte sitta på någon ytterligare närbild av bogseranordningen under buken?

/Daniel
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av Mats Averkvist »

Kan väl flagga för en äldre tråd då...
https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/vie ... 810#p94810
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av daza »

Fantastiskt, den där tråden hade jag missat helt!

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av daza »

Skarven vid vingroten är inte att leka med, så jag pressar ut kroppen lite på det här viset med gjutstam.

Bild

Eventuellt lägger jag till en stötta till på på mitten, men det är redan bättre och spacklingsbart.

Bild

/Daniel
Skriv svar