Skyraider måldragare 1/72 Sword

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av bergwall »

Kul att se! En lite udda detalj med skyraider är att frontrutan saknar egentligen ram mot de två välvda sidorutorna, det är en ”glas-mot-glas”-kant där. Dvs det ser bara ut som ett tunt streck, jag tror alla plastmodeller har fått det fel.

Jättesnyggt bygge! bra tips med de välvda sidorutorna.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av daza »

Pelle, ingen fara! Nu måste jag bara hejda mig själv från att såga av vingarna...
Robert, tack det blir dina dekaler på den här sen som sagt. Visst har du byggt en i 1/48? Har för mig att jag sett det någonstans.

Kan bjuda på en ny färg, inte gul men desto mer vitt.

Bild

Byggsatsen saknar fälltankar så de behöver tas från annat håll. Letade länge och hittade till slut Attack Squadrons/Arma Hobbys tankar hos HLJ.

Bild

Landningsstrålkastaren på vänstervingen är också från Arma Hobby faktiskt. Gjutstammen till deras P-51B var extremt rund och passade perfekt :D

/Daniel
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av daza »

Det här blir något att plocka fram till påsk :D

Bild

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av magnusf »

Hej Daniel!

Superb finish - precis som på modellerna du hade med på Open! Den här kommer att bli fin!

Och alltid skönt med en liten Arma Hobby-del i bygget, det känns på något sätt lite extra tryggt :) !

Hälsningar

Magnus
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av daza »

Tack Magnus! Det har gått framåt trots bristen på uppdateringar här.

Målning av diverse svarta fält.
Bild

Dekaler och landställ på.
Bild

Och en panelwash.
Bild

Såklart läste jag inte tillräckligt noga föra att inse att dekalerna är för det tidiga utförandet utan ADF-antenn, landningsstrålkastare och med rödbrun anti-glare. Har således byggt det senare utförandet och registreringskoden på sidorna behövde därför vara större än vad de är på dekalarket. Hittade ett likande typsnitt och skrev ut på dekalpapper.

Nu ska jag samla mod för att fixa till avgassotet. Brukar normalt använda torrpastell men har kommit fram till att det kanske är lämpligare med airbrush här. Tips mottages med tacksamhet! Tanken är lagom skitig, inte hela sidan svart...

/Daniel
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av Lennart 12 »

Gul snygg och fin ! Har många fina minnen från pojkåren" av flygplan typen , fick även förmånen att i vuxen ålder prata med mannen som flög målkorven för LV 7, Herr Olle Malmsten, Och han berättade även om när han flög hem Fairy Firefly från England :)
//Lennart
hanfeh
Inlägg: 599
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av hanfeh »

Jättefin! Toppen att ha som förebild för eget bygge i 1:72 som på något sätt ska kombineras med mitt LVSS-diorama. Det här med olika utföranden har jag inte läst in mig på. Var det ett tidigt utförande 1967?

Jag har studerat maskinen på Arlandasamlingarna SE-EBB flera gånger och i det ljuset så kan man urskilja 6-7 olika toner av den gula färgen på olika delar. Beror nog på både olika blekning och olika färgblandningar vid reparationer/underhåll. Alla är rätt brukar jag säga.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av daza »

Tack Lennart och Hans!

Jag har inte gjort mycket mer efterforskningar än att (till slut) läsa instruktionen till dekalerna, men där skriver Robert "mid or late 1960s": http://www.mooserepublic.se/product/720 ... -tug-1-72/
Tittar man på bilder av SE-EBB i SFF:s bildarkiv verkar det vara omkring 1963, så 1967 skulle jag säga att de flesta borde varit modifierade. I samband med modifiering målades planen om och fick nämnda större registreringsbokstäver på sidorna plus att det inte målades dit några på vingarnas ovansida eftersom det inte krävdes längre. Säkrast är nog att försöka hitta en bild på den individ och tidpunkt man vi avbilda.

/Daniel
hanfeh
Inlägg: 599
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av hanfeh »

Individen finns säkert på den här bilden så jag känner att jag har den totala artistiska friheten som jag älskar :D
Bilagor
LVSS 1967 eldgivning.jpg
LVSS 1967 eldgivning.jpg (50.88 KiB) Visad 2417 gånger
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Skyraider måldragare 1/72 Sword

Inlägg av magnusf »

Hej Daniel!

Stiligt!

Avgaserna: Jag har kört mycket pigment de senaste åren, det känns mer kontrollerbart och inte så "definitivt" som sprutan. Pigmenten behöver dock något att "bita" i och modellen ser väldigt blank ut, ett förslag kan vara att lägga ett område med matt lack ungefär där du tänkte lägga avgaserna och sedan använda det som bas för pigmentet. Du kan till och med ha i någon droppe ljusgrå, det gör det lättare att se var du lägger lacken och det är ju sällan helt blankt och rent runt själva avgasspåren heller.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar