Det här med flyttar...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det här med flyttar...

Inlägg av Andre B. »

Tack Lennart :)
Har aldrig känt att jag inte har något att göra... ;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Det här med flyttar...

Inlägg av Lennart 12 »

Nej, det är ju det som är tjusningen, finns alltid något att sätta händerna i :)
//Lennart
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Det här med flyttar...

Inlägg av christer k »

Det måste vara en mardröm att flytta färdigbyggda segelfartyg. Ibland funderar jag på att hålla mig till bilmodeller istället. Kanske de uppskattas mer av dem som ärver dem någon gång i framtiden. De är åtminstone lättare att hantera.

En fördel med att bara bygga skrovet på segelfartyg är att de inte tar så mycket plats, det kanske är något man skulle satsa på, har inte tänkt på det förut. Men å andra sidan tycker jag att master och rigg är det skojigaste att göra. Heller:s La Sirene har fått master men kräver då 42 cm mellan vitrinhyllorna för att få plats. Jag har samlat på mig i stort sett alla Revell:s segelfartyg t.o.m. 70-talet (ännu obyggda, de jag byggde i yngre år har alla gått till de sälla jaktmarkerna utom Golden Hind och några Pyro). Den enda som fattas är Thermopylae/Pedro Nunez i skala 1/96. Då den är en omarbetning av Cutty Sark klarar jag nog mig utan den om den inte skulle dyka upp. Revell fuskade gärna och ändrade bara några små detaljer, t.ex. Bounty som blev Beagle.

Jag har Charles W Morgan stående med master, segel och rigg kvar att göra. Den är inte så stor men kommer ändå att bli lite otymplig med allt på plats, så det tar emot att fortsätta. Har stuckit i mellan med Airfix HP Hampden istället.

Fina vitrinhyllor på bilderna, de måste vara perfekta för modernare fartyg.

Christer
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det här med flyttar...

Inlägg av Andre B. »

Hej Christer,
Ja, segelfartyg ställer lite krav på utrymme på många sätt. Är lite därför vissa byggen fått stå tills man känner att man kan göra något av dem. När man väl börjat ställa upp riggen så har man ju liksom tagit ett steg som i än högre grad påverkar omgivningen... ;)
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Det här med flyttar...

Inlägg av Lennart 12 »

Har också många obyggda segelfartyg, och ett antal andra typer. Och det köptes för att byggas, men har sedan blivit liggande av olika anledningar. Det är ju skoj att veta att man har dem, samtidigt vete sjutton om allt man samlat på sig kommer att bli byggt ? Flygmodellerna brukar jag plocka fram ibland, och så lägga undan igen. Har som helt tappat intresset, men vill ändock inte avyttra dem . Och så köper man ändå lite nytt , här och där :)
//Lennart
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Det här med flyttar...

Inlägg av Andre B. »

Man håller helt enkelt hobbyn levande Lennart! :)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar