Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48 - nu även med fransk brorsa!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48 - nu även med fransk brorsa!

Inlägg av Björn Fransson »

Var med i Britmodellers nordiska gruppbygge och smällde bland annat ihop den här:

Bild

Kinetics modeller kan ju vara lite av en tombola. De ser oftast fina ut i lådan, men passformen kan vara sådär. Även här fanns några smågrodor, men det mesta funkade helt okej utan att på något sätt vara i Tamiyaklass. Största utmaningen med modellen är huven (som så ofta när det gäller Kinetic). I Airfix Model World tipsar de om att värma upp huvdelarna och bredda dem något. Men jag upptäckte att problemet är att cockpit är för bred, torrpassar man utan cockpit sitter huven i stort sett klockrent. Så jag smalnade helt enkelt av cockpit, vilket var en betydligt enklare och definitivt mindre halsbrytande lösning än att sänka klarplastdelarna i kokande vatten.

Bild

Dekalerna kom från Kuivalainen, resten var i stort sett ur lådan bortsett från några små tillägg i cockpit.

Bild

Första försöket med enbart Mr Paint för att få till en metallblank känsla.

Bild

Bild

Lådan innehåller två likadana. Den andra byggdes parallellt fram tills det var dags för primer. Då tvingade tidspressen mig att foka på den finska. Dessutom har jag inte bestämt vad den andra ska bli än. Förmodligen fransk, men antingen en metallblank skolmaskin eller en från Patrouille de France. Vi får se.
Senast redigerad av Björn Fransson den 26 apr 2023, 10:13, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48

Inlägg av magnusf »

Denna underbara korsning av jetkärra och segelflygplan - en helt makalös skapelse! Med alla luftintag, gälar och antenner så finns det lite att jobba med för att det ska se detaljerat och intressant ut.

Hur funkar Mr Paints metallfärger jämfört med Vallejos "Metal Color" (om du nu provat dem, de i de knubbiga flaskorna)? Jag har en massa olika Vallejo här hemma men de har blivit "grusiga" och bråkar i sprutan så jag har inte bestämt mig om jag ska skaffa nya likadana eller prova något nytt... Hur många olika nyanser använde du på denna och vad använde du under metallfärgen?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Precis min upplevelse av Vallejo Metallic, de kärvar mer och mer. Undrar just om det blir så när de har stått ett tag? Hade inga problem med dem förr, men det blir allt värre. Jag hade bara en metall-MRP, deras white aluminium, så jag använde den i första hand och kompletterade sedan med olika paneler där jag mixade med ljusgrått och mörkgrått. Nöjde mig med tre nyanser om jag inte minns fel (mina måningssessioner brukar gå lite på uppstuds).

Mr Paint är ju underbara att måla med och hemska för omgivningen (luktar inget vidare), så det funkade bra. Den enda utmaningen var att färgen är så tunn, att det gick åt en sjuhelsickes massa lager innan det täckte pre-shaden tillräckligt. Lite märkligt var också att pre-shaden länge syntes igenom olika mycket beroende på ur vilken vinkel man betraktade modellen. Men till slut blev det så som jag ville.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48

Inlägg av magnusf »

Tack för det svaret Björn, då beställer jag några flarror MRP till min ena Mustang! Dagens lukt-tips förresten: det funkar utmärkt att späda dem med Gunzes "Levelling Thinner" som luktar oerhört mycket bättre än MrPs egen. Hälsoaspekterna är nog desamma dock så försiktighet anbefalles...

Och det är nog åldern som ställer till det med Vallejo, inser att de säkert stått i mer än fem år här...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48

Inlägg av Stellan »

Åååååh så fin! Nära inpå så inser man hur låg och förhållandevis liten kärran är. Vill minnas att den på Gatow var som att titta på en smäcker Porsche. Har alltid önskat mig en till samlingen. Har aldrig haft problem med Vallejos metallfärger, kanske dags att kolla dem. Brukar blanda i en skvätt vitt eller ljusgrått beroende på effekt. Brukar bli bra oxiderad aluminium av det.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Exakt mitt recept också, lite vitt i blir fin oxiderad aluminium. Och den är otroligt låg, knappast särskilt mycket högre än en bil. Motorerna är dessutom nästan löjligt små, du får knappt in en fotboll i utblåset. Såklart att du ska bygga en, men satsa hellre på AMK:s. Skulle tro att den är en trevligare byggresa än den här - även om den var betydligt mer lättbyggd än deras kämpiga Mirage IIIE (men det var såklart värt det för att få en Mirage!).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Den där blev superfin den passade bra i Britmodellers gruppbygge.
Jag har samma erfarenheter av Kinetics modeller och MrPaint.
Några gånger har jag blivit lite för ivrig och målat lite för tjockt pga att den täcker så dåligt då har det blivit bubblor i färgen. Inget fel på MrP det var jag som blev lite för otålig.

Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48

Inlägg av Stellan »

Björn, är du säker på att du fått på "klädhängarna" åt rätt håll på stabben, likaså på skevrodren?

Trevlig liten film https://www.youtube.com/watch?v=UHfVlfUR_jg
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48

Inlägg av Björn B »

Måste vara en gummimodell i filmen med tanke på hur den böjer sig när han vandrar runt den.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk Fouga Magister, Kinetic 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev: 27 jan 2022, 19:44 Björn, är du säker på att du fått på "klädhängarna" åt rätt håll på stabben, likaså på skevrodren?
Haha! Kinetics byggbeskrivningar är grymt otydliga och jag extremt dålig på att läsa såna. Ändå kollade jag extra på just detta. Du har såklart helt rätt. Tur att det är en enkel sak att rätta till!
Skriv svar