Utan spaning" ingen aning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Björn :) Nej, det är väl inte så vanligt med ballonger i modell sammanhang kanske. ? Jag inväntar min Faller" ballong i alla fall, så jag kan fortsätta med bygget. //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Så kom den äntligen, så nu kan jag fortsätta med det lilla diot. Lite synd att den var i röd plast, men bara att måla och vara glad ; har faktiskt även efter flera år, fått fram staffliet och börjat måla lite annat igen :) /Lennart

Bild

Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Så var själva ballongen monterad, den blir hyfsat stor även i H0 //Lennart

Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Provar in ballongen på plats, utan ankar linor och andra detaljer. Den är ju egentligen för modern i designen, men med nätet från en lökpåse" blev den acceptabel :)
Bild

Bild
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Anders.Edblad »

Där ser man vad en lökpåse kan användas till! Ett annorlunda och snyggt dio.
Snygg älgtavla också du kan ju måla dina egna bakgrunder.

Anders E
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Björn B »

Jag gillar verkligen det här. Det är så annorlunda mot vad man vanligen ser som dioramor.
Ska nog testa ballong i pappermetoden. Om det blir skrynkligt så gör inte det något men jag behöver nog ett lite tunnare papper än jag tänkte mig först. Kanske från en dagstidning?
Lökpåsen gjorde mycket för utseendet på din balong. Hade aldrig tänkt på att formen skulle vara fel om du inte nämnt det.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för det Anders , jo ibland så hittar man användbara saker på lite oväntat håll. Nätet gjorde mycket för helhetsintrycket tycker jag.
Blyertsteckning är egentligen mitt medium, men jag försöker måla lite ibland, och du gav mig en ide jag inte tänkt på själv Behöver en bakgrund till min WW stad . Tack :) //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Kul att du gillar det hela Björn. Jag skulle möjligen ha haft en något större basplatta, men det är ju försent nu . Om du gör en ballomng med papper och lim, så går det nog att göra snyggare än vad jag fick till, om du limmar flera sektioner papper , skurna/klippta ungefär som klyftor längs med ballongens form, då kanske det går att undvika alla rynkor jag fick på min ? Blir intressant att få se vad du hittar på ? Tack ska du ha för vänliga ord .//Lennart
Skriv svar