Utan spaning" ingen aning

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Thank you Frank , Yes i agree with you. Har bytt uy den tapetserade glödlampan, till en riktig ballong i stället, inget liknar ju en ballong lika mycket menar jag . Och så tar vi det hela från början. 511 trådar kvar ungefär. Korgriggen påbörjad också för att mäta in ungefärlig höjd. //Lennart
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3654
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av magnusf »

Kommer inte ballongen att tappa sucken på några veckor bara? Eller har du något trick?

I övrigt måste jag hålla med: det blir väldigt likt en ballong :) !

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Björn B »

Många fina tips här. Har själv ett projekt där jag tänkt använda en ballong till formen. Korgen blev snygg och gav mig en idé.
Ska ta mig till Panduro och titta på sandfärgad satinband. Kanske man kan använda det till korgstolar i VK1 plan. Har använt satinband till säkerhetsbälten tidigare: https://www.baecklund.eu/scalemodels/gig/seatbelts.html och mönstret blir nog egentligen för grovt för en stol i 1/72 men det räcker om det lurar ögat vid en snabblick.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Jag kommer att klä även denna med papper och vitlim Magnus, så då håller den sedan kvar formen. Det linor jag limmat nu, är bara för att få intrycket av de som sitter insydda mellan duk lagren, eftersom denna blev mer rätt i storlek, än den lampa jag använde tidigare. Annars har du helt rätt, latex har små porer, och luften hade försvunnit i slutänden :)


Riktigt snygga bälten Björn, strukturen på dem är likadan som på det jag använt. Tack och lycka till med ditt projekt.


//Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Hittade och beställde denna Björn, så jag skippar att göra en egen. Bara måla om denna i stället :) //Lennart
https://www.conrad.se/p/faller-131004-h ... ts-1488797
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Andre B. »

Snart dags att bygga Nautilus med? ;)

Väldigt kul idé att göra en spaningsballong. Kan inte minnas att jag sett någon annan göra det. Blev lite sugen på att läsa "Den hemlighetsfulla ön" nu...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Andre "Ja det är väl inte alltför vanligt kanske, som modell objekt. Verkar vara lång väntetid på ballong modellen dessvärre, så jag kanske använder min egen trots allt, får se hur jag skall göra. Det var ett tag sedan man läste den boken :)
//Lennart
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Andre B. »

Hamnade framför tv'n och tittade på en filmatisering av just "Den hemlighetsfulla ön" med Patric Stewart (Star Trek) som Kapten Nemo. De inledande scenerna från Richmond under inbördeskriget kunde varit som tagna från ditt lilla diorama med fortet, tälten och ballongen. :)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Lennart 12 »

Vilket sammanträffande Andre :)

Bjöörn Bäcklund ! så här blev ballongen färdig. Form och hållbarhet inga problem, men den blev för skrynklig. Den är ju lätt som ett tom äggskal och stenhård i övrigt. Möjligen om man skär papper i sektioner. Nu har jag beställt en Faller modell, så jag kommer att använda den i stället. //Lennart
Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Utan spaning" ingen aning

Inlägg av Björn Fransson »

Kul projekt! Det är inte varje dag man ser en ballong på sådana här forum. Om jag ens sett det alls? Följer med spänning! Andrées luftfärd nästa, kanske? :)
Skriv svar