HMS Härnösand

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

HMS Härnösand

Inlägg av Matajen »

Nu har jag avslutat min senaste modell, en Visbykorvett från Orange Hobby. Denna modell har inneburit en hel del "första gången" för mig: första gången jag bygger en vattenlinjemodell, första resinmodellen, första vattendioramat. Dessutom har jag testat lite nya produkter såsom Mr Surfacer och Mr Paint. När det gäller fotoets var den också ganska utmanande. Det var visserligen andra gången jag byggde en modell med fotoetskomponenter (polsk 7TP stridsvagn var den första) men den här var betydligt mer komplex, särskilt kulsprutorna på däck.
Jag räknade just efter och detta är min sjunde modell sen jag började med plastmodeller i vuxen ålder för lite drygt ett år sedan. Det har blivit en pansarbil, en Fieseler Storch, en Flowerclass korvett, en tysk ubåt typ VII, en polsk stridsvagn typ 7TP, en tysk PAK 3,7 och nu alltså denna.
Som ni märker så har jag inte låst fast mig vid en inriktning ännu (det kanske man inte måste?). Nästa objekt på byggbordet är en Vickers Wellington Mk VII i 1:72. Det blir en fortsättning på Nordatlanten-temat med Flowerclassen och ubåten.


Härnösand.jpg
Härnösand.jpg (1.09 MiB) Visad 2005 gånger
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: HMS Härnösand

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket snygg modell ! //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: HMS Härnösand

Inlägg av magnusf »

Mattias! Kul att du blandar och ger, fattas bara en figur så är du komplett som modellbyggare :) !

Snygg korvett och kul att se den i modell, jag såg två av dem (i fullskala :) ) tillsammans inne i Stockholms Ström för några år sedan. Väldigt udda båtar med sina extremt kala skrov!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HMS Härnösand

Inlägg av Björn B »

Snyggt jobbat. Är det 1/350 eller 1/700?
Min står på skämshyllan halvbyggd.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: HMS Härnösand

Inlägg av Matajen »

Tack för era uppmuntrande ord! Det är 1/350.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: HMS Härnösand

Inlägg av Knajd »

Fint fartyg! Är det en byggsats du rekommenderar?
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: HMS Härnösand

Inlägg av Matajen »

Knajd skrev: 26 jan 2022, 10:33 Fint fartyg! Är det en byggsats du rekommenderar?
Absolut! Det är som sagt min första resinmodell så jag har inte mycket att jämföra med, men jag tyckte den var trevlig att bygga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: HMS Härnösand

Inlägg av Matajen »

magnusf skrev: 24 jan 2022, 13:54 Mattias! Kul att du blandar och ger, fattas bara en figur så är du komplett som modellbyggare :) !

Snygg korvett och kul att se den i modell, jag såg två av dem (i fullskala :) ) tillsammans inne i Stockholms Ström för några år sedan. Väldigt udda båtar med sina extremt kala skrov!

Hälsningar

Magnus
Jag hade tänkt hålla mig ifrån figurer, men efter att ha gjort lite soldater i 1:35 (till min PAK och min 7TP) och tyckt det var kul, så har jag blivit lite sugen på att göra en lite större figur. Har dock inte bestämt vilken ännu.
Skriv svar