Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Inlägg av daza »

Börjar året med att beta av det som inte riktigt nådde hela vägen fram förra året. Först ut något som ligger helt utanför min normala intressesfär svenskt i skala 1/72, nämligen en Spitfire Mk Vb i 1/48. Första gången någonsin jag bygger något i denna skala. Den följde med hem från prisbordet på Open någon gång för 20 år sedan och har varit en trogen hyllvärmare sedan dess. Inga större utsvävningar mer än bälten från Eduard och andra dekaler från Xtradecal. Finns en Mustang och en Corsair i stashen också, men ska försöka att inte göra det till en vana :D

Bild

Bild

Bild

Nu tillbaks till den trygga famnen i skala 1/72…

/Daniel
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Inlägg av Lurifax »

daza skrev: 17 jan 2022, 22:04
Nu tillbaks till den trygga famnen i skala 1/72…

/Daniel

Nej, nej, nej! :D
Nu ska du stanna lite i 48 för den här blev ju oerhört snygg!
Vädringen och panellinjerna blev helt perfekta i mina ögon. Det ser mycket realistiskt ut.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Inlägg av magnusf »

Erkänner motvilligt att den är snygg men de där andra 48-orna kan få vänta några år till tycker jag, seså, tillbaks till 1/72 nu!

Jag tycker mycket om färgerna på den, vad har du använt? Samma sak gäller avgasrören!

Hälsningar

Magnus
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Inlägg av daza »

Kanske får bli en om året som kompromiss :D

Basfärgerna är Tamiya XF-81 Dark green, XF-82 Ocean grey och XF-83 Medium sea grey. Först blandade lite ljusare, sen lite mörkare och till sist tunt med basfärgen. Har inte utgått så mycket från panellinjerna vid målningen utan mest målat lite "nonchalant". Vädringen är inte något mer är brun wash i panellinjerna, lite chipping och torrpastell vid avgasrör och ksp-mynningar. På undersidan oljeläckage m.m. med olika oljefärger. Har inte stenkoll på vad jag faktiskt använde till avgasrören. Det är gjort enligt metodiken i länken nedan, men med vad liknande jag hade hemma.

https://www.jonbius.com/2018/10/16/pain ... sy-method/

/Daniel
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul att få modeller som gör att man bygger något utanför sitt vanliga område, särskilt när resultatet blir så där bra.
Bra tips om målningen av avgasrören.
Nästa modell kanske blir i 1/32?

Anders E
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Tycker din Spitfire blev mycket fin, är ju vacker i alla skalor, utblåsen" har du lyckats få bra färg på också. //Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tjusigt! Håller med Magnus, färgerna ser väldigt bra ut!
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Inlägg av daza »

Tack alla!

Anders, jag har Matchbox 1/32 Venom som ska bli en J 33 men det inkluderar ju även scratchbygge av svensk cockpit så den behöver invänta rätt sinnesstämning.

/Daniel
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Tamiya Spitfire Mk Vb 1/48

Inlägg av AndersR »

magnusf skrev: 18 jan 2022, 08:33 Erkänner motvilligt att den är snygg men de där andra 48-orna kan få vänta några år till tycker jag, seså, tillbaks till 1/72 nu!

Jag tycker mycket om färgerna på den, vad har du använt? Samma sak gäller avgasrören!

Hälsningar

Magnus
Anar jag stridsropet för en kommande kampanj?
Blir det små plakat på utvalda bord?
;)
Anders
Skriv svar