WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av Morgan »

Detta är en idé som jag har haft under lite drygt ett halvår, men av naturliga skäl och oönskade omständigheter i mitt liv så har energin inte funnits där. Men nu är jag äntligen på väg ut ur den negativa nedåtspiralen och börjar återfå energin och bygglusten på nytt.

Naturligtvis ska det vara en Mustang III ur Royal Air Force istället för en P-51D Mustang tillhörande Tuskegee Airmen, men jag använder min amerikanska Mustang som stand-in då den i praktiken är identisk i storlek med en P-51B/C. Det gör det också lättare att planera figurerna och deras placering.

Tanken är att starten har blivit försenad på grund av dimma och i väntan på att dimman ska lätta så har piloten ett intimt samtal med en WAAF-kvinna samtidigt som en högre officerare tittar på när en RAF-soldat far förbi på cykel.

Jag har sett att Rebell Hobby har en Hasegawa Mustang III till salu just nu, men jag vet inte hur bra den byggsatsen är, då jag tidigare har upplevt att Hasegawa lämnar en hel del att önska kvalitetsmässigt. Mitt andra alternativ är att köpa en Tamiya P-51B/C Mustang och komplettera med ett dekalark för RAF-Mustanger.

Jag har även en färdig gräsmatta på rulle som jag kanske ska täcka hela plattan med.

Ni får hemskt gärna komma med synpunkter och ännu hellre förslag på Mustang III-byggsatser/-dekalark som är bra och prisvärda.

Vänligen, Morgan
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av Urban Gardini »

Skaffa ARMA HOBBY's Mustang P-51B/C istället. Det är den bästa i skalan.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av Morgan »

Eller passar det bättre med en Spitfire Mk.IX?

Tamiya har en jättefin byggsats har jag sett, och jag vet att vissa bokstavskombinationer aldrig användes av RAF så det går att bygga en sen Spitfire tillhörande en helt fiktiv jaktdivision. Dekalerna för att skapa en helt fiktiv RAF-division har jag.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av magnusf »

Morgan! Jag håller helhjärtat med Urban, skaffa en Arma Hobby Mustang! Otroligt fin modell som är kul att bygga, om än lite pillig. Jag håller på med en här och det finns två RAF-alternativ med i byggsatsen. Kan du tåla dig någon månad så kommer det en annan utgåva som är ännu mer RAF-centrerad.

Ett trevligt alternativ som inte är så pilligt och som ger ett fint resultat är annars Academys byggsats, jag har gjort en i lite udda målning för många år sedan men minns den som ett trevligt bygge. Det finns säkert några mindre fel hit eller dit på den men inget som man inte kan leva med tycker jag :)
Bild

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av Morgan »

Tackar Magnus, den kommande byggsatsen har ju också den brittiska Malcolm-huven, som jag har saknat hos de andra byggsatserna. Och nej, jag har inte bråttom, energin och lusten att bygga har nyligen återkommit och i början bör jag nog i första hand måla figurerna och arbeta på dioramaplattan. Att måla dessa pyttesmå figurer är faktiskt ett riktigt terapiarbete, och det är just ju vad jag behöver.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av Morgan »

Jag var lat och använde en färdig gräsmatta på rulle, som säkert är tillverkad för modelljärnvägsbyggarna. Men det fungerar och skylten ser fin ut där den sitter fastskruvad.

Nästa terapiarbete blir de pyttesmå figurerna. Detta moment låter jag ta den tid det tar och tillåter bygglusten återkomma i sin alldeles egna takt.

@Magnus: Det är Arma Hobby P-51B-C #70038 som du menar finns på marknaden just nu i skrivande stund? Jag såg att den går att bygga som en brittisk flygmaskin.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av Morgan »

Jag har börjat att grundmåla figurerna (XF-18 Medium Blue) i uniformsfärgen och tänkte ta resten av detaljerna, så långt det är möjligt, i tur och ordning.

En detalj jag funderar kring är WAAF-kvinnans strumpbyxor. Vilken färg bör man använda till dem?

Vänligen, Morgan
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av Anders.Edblad »

Kolla den här länken.
https://www.facebook.com/oldtimedesignc ... 967164394/
Jag har också sett att de varit beigea.

Det där blir ett fint diorama. Jag brukar också använda gräsmatta på rulle. Praktiskt och enkelt och resultatet blir bra.

Anders E
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av Morgan »

Tack för uppmuntran, den behövs.

Sedan skilsmässan så är självförtroendet inte på topp direkt och energin har inte riktigt infunnit sig. Men detta minidiorama blir säkert klart en bit i taget. Det viktiga är att inte ha bråttom.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: WIP: Minidiorama RAF Mustang III 1:72

Inlägg av Morgan »

Till min stora glädje så vill också min dotter prova på att limma ihop flygplan så jag har nu beställt fyra nybörjarbyggsatser av märket HobbyBoss, varav en är till mig själv då det är en Mustang III med brittiska dekaler. Om inte annat så kan det t.o.m. vara kul för mig att helt enkelt bara limma ihop och måla en enkel byggsats istället för bara bygga något komplicerat, krävande och svårt.

Allt modellbygge måste inte tas på blodigt allvar. Det måste vara roligt också.

Vänligen, Morgan
Skriv svar