P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Lennart 12 »

Verkligen utsökta detaljer .Och snyggt blir det . //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

En tråk-uppdatering, och inga detaljer ser man heller :(

Bild
Båda modellerna primade, den grå ska bli Olive Drab/Grey och den svarta är grundad för metallfinish. Den ska få en omgång med blank svart också innan jag går på med metallfinishen!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Och här rullar det på på söndagkvällen...

Bild
Maskering för de vita ID-banden pågår...

Bild
...och här har båda maskinerna fått en omgång färg till! Blank svart och Gunze H52 "Olive Drab". Jag maskade även av de övermålade ID-banden på fenan och runt nosen och målade dem med OD med en skvätt grönt i för att göra det hela lite intressantare...

Nu får det här torka ordentligt, ska peta dit dekalerna på propellrarna nu!

Hälsningar

Magnus
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Niklas »

Ser riktigt fint ut Magnus! Följer dessa byggen med stort intresse!

Ser ut att vara en riktigt fin liten modell, det där. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Niklas! Just nu känns det som man är bortskämd som 1/72-byggare, det är en riktigt fin modell!

Jag tog mig i kragen och gjorde masker till alla de stora märkningarna, målningsprocessen har många av er sett förr men här kommer den igen:

Bild
"Ribborna" som blir när man målar med stencils i verkligheten fick förstärkas med lite tejpremsor på några ställen...

Bild
...annars gick det mesta som planerat...

Bild
...centreringen av stjärnorna kan vara lite trixig...

Bild
...men det blev rätt bra till slut ändå! Blir alltid lite sudd och overspray någonstans men inget värre än det går att fixa!

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Morgan »

Jag tror inte heller att det blev så perfekt "på riktigt" när de här eleganta jaktflygplanen en gång i tiden behärskade himlen över Europa. Huvudsaken var nog att man kunde läsa kodbokstäverna samt skilja vän från fiende. Jag har bl.a. sett på D-Dag-markeringarna att dessa ofta inte såg helt perfekta ut, återigen var nog huvudsaken att man kunde skilja de tyska från de västallierade flygplanen.

Vänligen, Morgan
commander
Inlägg: 129
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av commander »

Mycket snyggt Magnus! Krispigt, definierat och riktigt snyggt som vanligt. Lite overspray är ju inga konstigheter att få bukt med. Ser fram emot färdigställandet!
/Andreas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Morgan! Jag tycker sjäv D-dagsränder är svåra att få till i modell just för att de i många fall var så jädra fult gjorda i verkligheten, det är inte lätt att få det att se "lagom slarvigt" ut i 1/72! De här var dock snyggare gjorda på riktigt, det finns ju gott om bilder på den här maskinen.

Andreas! Det mesta gick faktiskt att "nöta" bort med en bomullstopz så det var lätt fixat!

Bild
Alla dekaler på plats efter en söndagmorgon vid arbetsbordet...

Bild
...och så har jag börjat jobba med metallfinishen på spanings-Mustangen.

Jag skaffade några olika MrP-metallfärger. Björn F varnade för att de täcker dåligt, jag läste hans tips och bestämde mig raskt för att strunta i det och köra svart under... Det visade sig vara ungefär lika korkat som det låter, modellen är väldigt mörk (den ser faktiskt mycket bättre ut på bilderna här!) och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att komma vidare, den blir inte ljusare av fler lager färg.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Roligt att följa ditt bygge Magnus. Lite som att se ett bygge i 1/24 byggas i 1/72! :)

Vill minnas att spinnfenan monterades på plats ute på förbanden när det gäller P-51B. Så det var nog aldrig ett fabriksmontage.

Blir intressant hur Arma Hobby nu följer upp med den kommande P-51D Mustangen. Jag hoppas på lite fler propellrar och en spinner till.

Hoppas att "glasdelarna" nu passar väl och ser bra ut. Har alltid känt att det varit något av en "Achilles häl" på alla P-51B. Mitt eget Revellbygge flöt på fint tills det kom till just klarplastdelarna. Så har legat lite lågt när det gäller Arma's P-51B och följt de första byggena.

Man får hoppas att de där sjunkmärkena är en tillfällighet. Du är en av få som nämner dem och gör något åt dem. Kan väl säga att jag sett eller mer anat sådana på Tamiya's och Airfix P-51D. Kanske borde vissa "lådor" i cockpit vara lösa delar och inte gjutna ihop med sidorna...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Magnus...

Undrar lite om jag kan be dig om lite hjälp? Du är ju fantastiskt duktig på att skära ut masker för att kunna ersätta dekaler med målning. När det gäller just Mustang har jag ibland stött på problemet att det krävs en rätt noggrann maskering runt "enignia'n" på sidorna då man har låtit en "bård" av aluminium vara kvar runt "Stars n Bars'n" när man målat dit D-day märkning och/eller annan färg.

Denna bård är många gånger svår att få till bra i 1/72. I en del fall har tillverkarna (som exempelvis Tamiya) lagt till en mm bård runt dekalen. Men det är sällan som dekalens silver överensstämmer bra med den alufärg som modellen är målad i.

Så lite kort så finns det behov av en "specialmask" här som följer den övre panellinjen (som dekalen anpassas efter) men som typ är större i underkant än själva dekalen för att man skall få till den där "bården".

Problemet kan illustreras av nödlandaren "Youve had It" som har svart D-day märkning men där märkningen inte går hela vägen upp och i kant med ensignian.

Skulle det vara möjligt att du skulle kunna skära till några masker för att underlätta målning i det här fallet? Det är ju inte den enda Mustangen som man möter det här maskeringsproblemet och där man behöver en bra "mask" för att underlätta målningen...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar