P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Geraldine, en av de mer kända P-51D Mustanger som där behovet av en mask storleken större än insignian åskådliggörs...

Screenshot_20220210-122418_Google.jpg
Screenshot_20220210-122418_Google.jpg (142.55 KiB) Visad 4020 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Hej André!

Jag tog bort bilderna ur ditt inlägg av copyright-skäl men de finns i original i länken till Forced Landing Collection här!.

Klart jag kan fixa sådana masker, jag lär ha nytta av dem själv om inte annat också! Har du en uppsättning sådana dekaler så får du gärna mäta på dem hur mycket större de ska vara, är det en mm eller blir det för mycket?

Vad gäller Armas byggsats så funkar rutorna i kroppen men jag önskar de gjort dem på samma sätt som de gjorde vindrutan, så att det blir en hel kroppssektion med ingjutna rutor. De passar bra men det går inte att slarva och en lösning med lösa rutor blir aldrig enkel att hantera!

D-Mustangen: den kommer att bli grym och om man dömer efter hur de lade upp racet med B-Mussen så kommer det säkert att finnas alla upptänkliga varianter med i lådan :) !

Bild
Nu har grönisen fått en wash, det livar alltid upp! Ska fortsätta med undersidan under dagen och efter det så MÅSTE jag väl ta tag i mitt NMF-problem med det andra bygget...

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Snodde åt mig ett par timmar igår eftermiddag och helt plötsligt fick jag fart på den andra Mustangen också. Och jag ska sluta sura över färgerna, det funkade rätt bra ändå när jag fick lite perspektiv på saker och ting. Ska dock inte köra svart under nästa gång, ska testa med grå!

Bild
De olika nyanserna är olika blandningar av Mr Paints olika metallfärger...

Bild
...flera av aluminiumnyanserna är väldigt lika varandra direkt ur flaskan...

Bild
...men man kan använda till exempel "burnt iron" att bryta med för att få lite varmare toner på vissa paneler.

Bild
Det syns inte jättetydligt men jag blandade med grått för att måla de dukklädda höjd- och sidrodren för att ge lite kontrast mot plåten.

Bild
Märkningarna följde det gamla vanliga mönstret, jag besparar er den processen för femtielfte gången. Nu börjar bekymren med dekaler över metallrent, det är nu man önskar att det varit en Eduard-byggsats med dekaler där man kan pilla bort filmen i efterhand!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Hej Magnus,

Jag tror man skall utgå från bredden på den blå bården på insignian. Och då handlar det om 1/3 eller 1/4. Så det handlar nog inte om mer än 0,5 mm större runt om. Är nog lurigt om det blir för stort då det syns rätt tydligt.

Olika nyanser av "silver o metall" tillför mycket liv i en Mustang. Fantastiskt snyggt som vanligt. Men nästa gång får du spackla, slipa panellinjerna och "måla" vingarna Magnus. ;)

Och ja, man ser rätt mycket fram emot Arma's och eduard's kommande P-51D. eduard kan ju det där med diskreta nitar så det kommer att bli intressant. Sedan hoppas jag på att någon av dem vågar ta ett nytt steg och erbjuda en modell där vingen är "spacklad, slipad o målad" precis som på originalet.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Ska kolla på masker nästa gång jag är igång med skäraren, det är bara att "blåsa upp" en stars-n-bars lite lagom.

Jag föredrar nog vingen med lite plåtskarvar ändå, det ser lite tomt ut utan tycker jag. Och för den som vill spackla så är det väldigt lätt gjort, det är inte direkt några diken :) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Det skulle vara skönt att slippa spackla och slipa för en gångs skull. Har liksom gjort det ett antal gånger nu. Och känner att det blir rätt mycket liv i modellen ändå eftersom skevroder, tankplåtar och landningsställ inte är "målade"...

Att bjuda på något nytt samtidigt som man gör en realistisk Mustang tycker inte jag är fel...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Vi bjuder på lite maskerings-bonanza ikväll!

Mustang-skrället har ett schackbräde på fentoppen. Finns med som dekal - snälla någon, skjut mig! Jag vet PRECIS hur det kommer att bli, dekalen är antingen för liten eller för stor, eller så skrynklar den sig till döds...

Bild
Preppar med lite vitt under som får torka ett dygn...

Bild
...och sedan mallar vi in den hemmatillverkade masken...

Bild
...och vis av erfarenheten så fuskar vi icke heller med resterande maskering...

Bild
...lite NATO-black...

Bild
...och så har vi hälften av rutorna på plats...

Bild
...det var det som var själva tricket...

Bild
...att komma på att man inte skulle göra alla på samma gång utan flytta masken ett halvt steg mellan två omgångar svart!

That's it for tonight folks!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Stellan »

Häpp!
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Oerhört imponerande Magnus!
Själv hade jag nog tvingats till att använda chackrutig färg för att få till det där!
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Dan Kut »

magnusf skrev: 16 feb 2022, 20:47 ...att komma på att man inte skulle göra alla på samma gång utan flytta masken ett halvt steg mellan två omgångar svart!
Det är ju genialt!

Undrar hur den ser ut nu ca 2-3 veckor senare. (Hint hint moar pix pls) :)

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Skriv svar