P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Och så en liten bit till på väg...

Bild
En mörk wash för att hjälpa skuggorna på traven och få det att se lite allmänt "grimy" ut... Förslitningen på pedalerna blev tyvärr skitful, ska göra bättre på nästa. Men under det där flakiga silverlagret så döljer sig en minimal North American-logga på varje pedal, otroligt snyggt gjort men man får titta väldigt noga för att se dem!

Bild
...och här är kroppshalvorna. Jag har limmat i de små rutorna bakom cockpit vilket funkade OK, det är alltid lika fippligt när man ska limma in lösa rutor på det här sättet.

Ska låta allt sätta sig ordentligt och sedan är det dags att limma ihop kroppen!

Hälsningar

Magnus
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av teeo »

Otroligt detaljerat för att vara 1:72 - snyggt målat Magnus - jag har en också, men har inte börjat på den ännu - tack för tipsen du ger !
hälsningar Thomas
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Snussugen »

1/72?

Det där ser bättre ut än vad jag lyckades åstadkomma med min Mustang i 1/24. :D
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Thomas! Som jag skrivit tidigare: du kommer inte att bli besviken på modellen :) ! Och mitt bästa råd till alla som bygger är att studera instruktionerna, noga, då blir det inga konstigheter!

Snussugen! Det är ALLTID 1/72 när jag bygger :D , eller möjligtvis 1/144 men det vore lite over the top i det här fallet... Det skiljer mer än 40 år på byggsatsernas ålder mellan din och min Mustang, din gjordes från handgjorda masters (någon scratchade i princip byggsatsen, sannolikt i dubbla skalan 1/12) och den här är caddad på 2020-talet så förutsättningarna skiljer hej vilt :) ! Den stora grejen här är dekalerna, de är väldigt bra tryckta med otroligt solida färger vilket gör att det blir såhär fint!

Bild

Bild
En sista titt på inredningen, det är dags att stänga igen...

Bild
...och nu får det här ligga på härdning något eller några dygn, jag ska sysselsätta mig med lite småplock som inte är riktigt klart än (propeller, hjul och ställ till exempel). Här syns också sjunkmärkena på kroppssidan: spackla tunt och låt spacklet härda länge, gärna flera dygn, så det inte fortsätter sjunka efter att man slipat!

Bild
Landställsutrymmena! De där zink-gula ribborna var inte så roliga, jag penselmålade dem och lade sedan en wash runt för att få lite stuns i konturerna, det blev inte så dumt men det var ganska mycket jobb och ganska pilligt. Maska med tejp är i princip omöjligt (det är j-igt smått och trångt och definitivt för pilligt för mig) och jag har ingen bättre idé just nu!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Lennart 12 »

Så vackert så, vilka fantastiska detaljer . //Lennart
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av daza »

magnusf skrev: 04 jan 2022, 16:05 Daniel! Men hur surt är det, ofullständig klarplast i 2021 års mest efterlängtade släpp för oss 72-byggare? Det tar ett tag att komma fram till vindrutan så du KAN ju faktiskt börja bygga ändå :) ! Jag gissar du planerar för 26001 eller 26002, själv tänkte jag sikta på 26001 medan den fortfarande var Z Hub och precis hade nödlandat på Rinkaby utanför Kristianstad 13 maj 1944!
Redan tokefter här ser jag :D
”Vit David” känns lite halvtrist, och jag har redan en Hasegawa(?) i den kostymen, så tanken är 26002 som ”Hot Pants”.

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Lennart! Tack! Det är verkligen en byggsats för detalj-diggare!

Daniel! "Hot Pants" är ju en mycket roligare målning i original så bra val! Jag högg på Z Hub för att den var den första i Sverige men den är sannerligen inte så munter i målningen, till och med spinnern är Olive Drab :) !

Tillbaka i saltgruvan sedan en vecka tillbaka och då blir det genast glesare mellan uppdateringarna...

Jag har faktiskt huggit in på även den andra byggsatsen jag köpte (köpte två likadana när jag ändå var igång)...
Bild
...och här ser man lite av Armas detaljmani, den här saknar kroppstanken och har ett annat radioarrangemang...

Bild
...och en annan sorts stol (och Andreas, här sitter bältena bättre :) )...

Bild
...och eftersom det är en fotomaskin så har den följaktligen små fönster för kamerorna som syns i bilden ovan. Dessa måste man öppna själv men det är smart gjort i byggsatsen så det ställde inte till några problem!

Hälsningar

Magnus
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av commander »

Ja se på f-n! Tror nog knappt det blir mycket bättre än så 😊 Mycket tjusigt, som vanligt…

/Andreas
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Stellan »

Z Hub kan ju göras som tre olika maskiner i Sverige: nyanländ med stars and bars, övermålade stars and bars, påmålade amerikanska rundlar med stjärna utan bars. Med oliv/blågrå samt NMF i svenska färger så har ni ju 5 varianter att välja på. Kul värre mao.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Andreas! Tack!

Stellan! Jag satsar på hur den såg ut precis när Eldon Poesy hade parkerat den på Rinkaby!

Bild
Enda stället som är lite krångligt, bortsett från sjunkmärkena på kroppsidorna, är skarven på fenan.

Bild
Lika på båda, oavsett vilken fena man väljer. Det är dock hanterbart utan några större problem!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar