Order of battallie"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Order of battallie"

Inlägg av Urban Gardini »

Anders.Edblad skrev: 17 jan 2022, 09:18 Italeris figurer är inte dom gjorda i en sån där gummiaktig plast, hur gör du när du målar dom?
Det brukar vara svårt att få färgen att fästa.

Anders E
Använd utspädd vitlim som primer på vinylfigurer.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Order of battallie"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så hjärtligt Holst" kul att du gillar det !

Det börjar vara en aning trångt, och det blir lite flyttbestyr ibland, men jag har ett stort hobbyrum :)
//Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Order of battallie"

Inlägg av Lennart 12 »

Jag tvättar dem i diskmedel och ljummet vatten, primar med HU 147 ljusgrå, målar med HU färger, när det torkat ca 1 dygn så sprayar jag dem med Gunze mattlack, och detta har fungerat utmärkt, utan färgsläpp eller andra bekymmer. Italeris figurer har blivit något hårdare, än det varit. Förmodligen så har man förändrat innehållet i plasten, för det är inte alls så mjuka som det varit. Känns stor skillnad på det äldre utgåvorna och det nyare. Tack Anders //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Order of battallie"

Inlägg av Lennart 12 »

Det har jag aldrig provat Urban , använder bara ljusgrå HU som primer. //Lennart
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Order of battallie"

Inlägg av Urban Gardini »

Det är ett klassiskt knep. Vitlimmet fäster bra och är samtidigt någorlunda flexibelt men styvar ändå upp figurerna. Färg fäster bra på vitlim så därav fungerar det bra som primer. Ett ofta underskattat lim med många användningsområden.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Order of battallie"

Inlägg av Lennart 12 »

Ok, jag förstår Urban !

Några nya officerare färdiga.//Lennart
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Order of battallie"

Inlägg av Lennart 12 »

En tredje del av infanteriplutonen snart färdigt.//Lennart
Bild
Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Order of battallie"

Inlägg av Lennart 12 »

Så får det bli, bara gneta på med resten. Skall fixa alla byggnader då figgarna är klara.//Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Order of battallie"

Inlägg av magnusf »

Jag är nyfiken på byggnaderna, är det byggsatser eller scratch? De blir en fin bakgrund!

Hälsningar Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Order of battallie"

Inlägg av Lennart 12 »

Hej Magnus ! Husen är byggda av Pc med några detaljer som fönsterfoder och lite annat av tunn Balsa list. Jag köpte lite olika fönstertyper från Mj hobby" för att sätta i dem. Och så limmade jag blå Ower head" plast på insidan, bara för att slippa se rakt igenom och få lite liv och speglingar. Den långa stall längan , är en gammal fabriksbyggnad jag hade bland mina Mj prylar. Tog i sär den, och skarvade både fram och baksida till en lång enhet, och gjorde så nya gavlar och tak, samt ny baksida , av styv kartong, den hade en helt annan lutning/vinkel innan. Samt ventilations byggnaden uppe på taket av kartong. Skall målas senare.

Lite kring Infanterifiggarna. Jag köper mina figurer från "Drum & Flag i England, eftersom jag har svårt att hitta vad jag behöver här hemma. Dessa var inte Italeri" som det övriga jag hittills använt, utan Hät" Union marsching Infantry. Kvaliten var inte vad jag hoppats på , så jag har skurit bort det flesta karbiner från dem, och skurit dem rena. Det var gjutna så det fanns mest en stor plastklump mellan figur och vapen. Efter att jag frigjort dem så skar jag ett spår i figuren läng efter karbinens plats , och monterade dem på nytt. Det hade ju fel karbin också, eftersom detta skall efterlikna ca 1885. Var även försedda med en bajonett modell längre än lång . Jag har ju gjort likadant på alla Italeris kavalleri figgar, med karbinerna, och det blir ett mycket snyggare häng på vapnet, om man monterar det separat. Italeris figurer är långt bättre än dessa , men jag behöver dem så jag får kämpa på med resten. Huvud och hattar är Airfix Ghurka" figgar, har skurit bort hakremmen på dem, och hattbandet som är väldigt speciellt just på Ghurka hatten. Har även köpt på mig Italeris dio set" The last out post, mest för att jag ville komma över fortet. Och figurerna i den Amerikaner, Fransmän, Britter och Indianer var utsökt fina, med mycket tunna gjutskarvar, som inte går att jämföra med dessa Hät figgar.

har en ide att använda fortet och ett antal figurer för att senare bygga en pälshandels station , men först skall jag färdigställa detta, samt det dio med spaningsballongen jag håller på med. Väntar ännu på att få hem ballongen. Min egen liknade mest en Ledsen och uttorkad nät Melon" då den var färdig :) Tack Magnus !//Lennart
Bild
Bild
Skriv svar