Italeri 1/24 Willys Jeep 80th Anniversary Edition

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Italeri 1/24 Willys Jeep 80th Anniversary Edition

Inlägg av Snussugen »

Bild

Italeri släppte denna modell i år. Eller ja, det är väl samma skit de släppte på 80-talet, men den nya lådan är fin i alla fall. Nytt för denna box är nya dekaler, samt gummidäck, som för omväxlings skull är finare än sina plastkamrater. Ytterst lite slipning för att få bort gjutskägg och de såg kanon ut. De är dessutom goodyears!

Mitt enda klagomål på denna modell är väl gjutningen som var lite halvdan; vissa delar hade djupa gropar och små hål på sina ställen. Ett par tunna delar var rentav separerade på gjutstammen. Kan inte minnas att jeeparna jag byggde 2014 hade dessa problem, men men.

Ihop gick den, och det fort. 3 veckor. Fort för mig i alla fall. Målade med Tamiyas färger spädda med deras lacquerthinner, vädring med MIGs enamel darkwash på sina ställen, Flory på andra -- samt en drös av diverse pigment undertill. Även dessa av MIG. Mattlackade med Humbrols matt cote på glasburk. Resultatet blev helt ok!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Italeri 1/24 Willys Jeep 80th Anniversary Edition

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge, den passar perfekt till de andra du gjort. Italeris modeller från 1980 kan ha sina utmaningar.
Gillar särskilt mycket de rena partier på vindrutan som torkarna gjort.

Anders E
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Italeri 1/24 Willys Jeep 80th Anniversary Edition

Inlägg av Snussugen »

Tackar och bockar Anders! :D
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Italeri 1/24 Willys Jeep 80th Anniversary Edition

Inlägg av magnusf »

Mycket fint bygge och tre veckor är bra jobbat för vem som helst. Jag kan lätt ta ett halvår för en sketen 1/72-modell. En liten 72:a...

1/24 känns som en perfekt skala för en jeep, det blir lite substans i modellen med tanke på att förebilden ju var rätt liten, och en trevlig trio! Har du planer på fler?

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Italeri 1/24 Willys Jeep 80th Anniversary Edition

Inlägg av Snussugen »

magnusf skrev: 12 dec 2021, 09:23 Mycket fint bygge och tre veckor är bra jobbat för vem som helst. Jag kan lätt ta ett halvår för en sketen 1/72-modell. En liten 72:a...

1/24 känns som en perfekt skala för en jeep, det blir lite substans i modellen med tanke på att förebilden ju var rätt liten, och en trevlig trio! Har du planer på fler?

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus! Ja, det blir definitivt fler 1/24 Willys. Just nu jagar jag Hasegawas variant med släp, det borde bli ett roligt bygge. Har även tittat på deras Kübelwagen i samma skala!

Håller med om att det är en perfekt skala för militärfordon som dessa. 1/35 är lite, lite för litet!
Live & let dry.
Skriv svar