Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144 - alla tre klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev: 19 dec 2021, 18:02
magnusf skrev: 19 dec 2021, 17:22 Men hur fasen lyckas du med den avskavda färgen? Jag får inte till det. Svamp, pensel, tandpetare - hur jag än gör ser det bara ut som ditkletad silverfärg!

I övrigt så kommer ju den här självklart att bli grymt snygg! Och apropå din norska 1/144, här kan man läsa den ganska tragiska historien om Rolf Arne Berg: https://www.norwegianspitfire.com/rolf- ... he-legend/

Hälsningar

Magnus
Lite mindre koffein i systemet så blir det mindre kladdigt ;) Och så ska man sluta innan det ser ut som det är lagom.
Japp! Nästan ingen färg alls på skumbiten och sluta i tid verkar vara receptet. Och lite tur med, tror jag. Lite läskigt att inte ha kontroll på hur det blir, men i sådana här fall är den nog det bästa. Avskavd färg mår bäst av att skavas av lite slumpvis. Dessutom använde jag Vallejo Air, så det var bara att torka av och börja om om det inte blev tillräckligt bra. Men för att vara första försöket gick det över förväntan!

Läste om Rolf Arne Berg nu. En i sanning riktigt tragisk historia! Så meningslöst!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av magnusf »

Stellan! Aha, jag gjorde tvärt om, ett par rejäla koppar för att då det riktigt slumpmässiga darret :) !

Björn! Ska prova Vallejo Air! Den är i alla fall inte kladdig!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Så var stordansken klar. Lite mer vädring och de sista detaljerna på plats, och här är den. Eduards Spitfire är verkligen ljuvliga att bygga, kanske bland de trevligaste modeller jag någonsin byggt. Det röda i rundlarna är kraftigare på bilderna än i verkligheten, just rött verkar hopplöst att få till på foton, det sticker gärna iväg.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Stellan »

Galantosaurus rex! Mycket stiligt byggt. Har försökt mig på en av Eduards Spitfire men det är för pilligt för mig...kanske får gå upp till 1/32 framöver. Maskade du camout med häftmassa? Gillard den danska texten "Må ikke betraedes"

Hmm vilket år ska kärran vara ifrån? Tänker på användandet av bokstaven Å https://www4.isof.se/cgi-bin/srfl/visas ... _id=728765

Ajaj då, hittade din 407 på en bild här och den verkar ha haft klippta vingspetsar... sorry. De hade tydligen med drophuven oxå så du får göra en sådan som tröst https://forums.eagle.ru/topic/152024-wi ... nt-3415926
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Japp, häftmassa löste maskeringen. 1/32 lockar också, har Tamiyas extremt fina, få se när jag vågar mig på den. Lutar mot att den blir fransk, men vi får se.

Både aa och å fanns med, men som vanligt med Stoppels dekaler fanns inga som helst instruktioner för annat än de stora dekalerna. Så det blev till att leta referenser och gissa. Men tanken är att det ska vara en rätt sen kärra, så därför valde jag å. Tror att det ska vara rätt här.

Och rätt är det faktiskt även vad gäller vingspetsarna. Stoppel visar på 407 med breda vingspetsar, men de flesta bilder på nätet visar den med klippta. Lite research gav dock att de danska Spitfire från början fanns i alla möjliga varianter, men att de med tiden standardiserades och vingspetsarna ändrades (vilket jag inte hade en aning om att man kunde). Tydligen var kombinationen Merlin och klippta vingar inte optimal, de funkade bättre med Griffon.

Och efter ett idogt letande hittade jag till slut en bild på 407 med de klassiska vingspetsarna. Och det är den som fick vara förebild för bygget. Så jodå, 407 såg faktiskt ut precis så här. Åtminstone under en period.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Stellan »

:)

Då får du återgå till läsande av julböckerna jag hoppas att din familj gav dig julklapp!
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Anders.Edblad »

Den där blev ju supersnygg, sådär lite lagom vädrad.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Anders! Och nu är lilleputtarna också klara:

Bild

Lite fler bilder på norrmannen. Känns läskigt att blåsa upp dessa miniatyrer på så här stora bilder... :?

Bild

Bild

Bild

...och dansken:

Bild

Bild

Bild

Och till sist det obligatoriska "kolla-här-vad-små-de-är"-fotot som alltid ska med när man bygger plan i den här storleken i den här skalan: ;)

Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144 - alla tre klara!

Inlägg av SvenYoung »

Otroligt snygga byggen Björn, som vanligt! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Triss i Eduard-Spitfire: Dansk 1/48 och dansk-norska 1/144 - alla tre klara!

Inlägg av Frasse »

Rackarns snygga spittar! Svårt att tro att de är i så liten skala.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Skriv svar